Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (4219 totalt) |
Boxterbromsar och skottkärrehjul?
I min iver att åka fortare än Nisse och Ingmar på våra racerbanor utan att ekonomichefen säger ifrån alltför bestämt har jag tänkt mig bromsar från Boxter eller boxter S. Tanken är att kombinera dessa med så små hjul som möjligt, helst 15" men möjligen 16 om jag kommer över Boxter S-bromsar till skapligt pris. Nu till frågorna: Vad är det får mått på Boxter resp. Boxter S bromsar? både axiellt och radiellt (någon kanske kan mäta) Är svepytorna lika?(så man kan kombinera ok och skivor). Hur rymliga är Superleggera i 15 och 16 X 7" och hur rymliga är Compomotive eller andra racefälgar? _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
En bekant har Boxterbromsar (vet ej om det är "vanlig" eller S) på sin 911 -73:a. Han kör med 15" Fuchs så det går i alla fall. Jag ska försöka få reda på vilken kombination han har och om han har några mått.
_________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Tack det vore snällt. Jag skulle tro att det är "vanliga" Boxter då. Som jag förstått så är boxter S 318 mm + oken vilket de lärde säger att det inte skall funka med 15" hjul. Hoppas de har fel
![]() _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
Så här svarade han:
Jag kör med boxter ok och carrera 3.2 skivor. Funkar skitbra på 15" Inbyggnads mått, har ingen aning. Obs inte boxster s utan vanliga, Art nr 98635142203 och 9863514103 1850 sek / st Adaptern kostar 450 sek stycket + skivor ca 1000sek / jag köpte skivor från HCJ / Rydals då får man Zimmerman skivor, samma som Porsche orginal ![]() _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
De oken är väl delade? Hur mycket bygger de ut mot ekrarna med originalskivor och hur stor diameter har dessa? Av någon anledning inbillar jag mig att monoblockoken som sitter på Boxter är bättre än delade ok, varför har jag fått det för mig? är de stummare och lättare tro? Hur är tillgången på belägg till 930 och Boxter, Boxter S? Bilen används både på gata och på bana. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
Skulle tro att det går vettigt enkelt att få tag i belägg till alla dom oken.
FSN här åker med Boxsterok på sin 924, tror han har gula pagid. Vet ej vad dessa ok kostar nya idag, men för ett antal år sedan har jag för mig att dom kostade klart under 2000 kr/st på PorscheCenter. _________________ Pär Hylander |
||||
![]() Finns det någon som kan mäta sina lätttillgängliga bromsar eller Superleggera vid tillfälle? Jag läste på Movits sida att Boxtern inte hade så värst imponerande bromsprestanda. Är de relativt små oken verkligen någon markant förbättring jämfört med de Calibra T. en-kolvsok jag har idag? Eller skall de uteslutas helt? Bilen väger runt 1000 kr (tror jag) och är otrevligt framtung. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
Jonas är i alla fall mycket nöjd med sina ok på 911:an. Han kör bara bana!
om de är bättre än Calibra oken vet jag inte. Hur mycket väger din bil förresten? _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Misstar du dig inte nu 1000 kr är väl värdet ![]() Kunde inte låta bli skäms Har du funderat på alfa 75 och 90 bromsar de tycker jag har ett härligt bett _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
Vilket mått tänker du på ??? Eller: Jag har Boxster S bromsoken, som är samma bromsok som 996 Carrera 2, i svart ![]()
Enda felet med deras reklam är att man itne vet vilka däcksstorlekar dom kört med. Eller: Du kan aldrig få kortare bromssträcka än vad friktionen mellan däck och underlag medger. Ett par enkolvsok av sämsta sorten klarar nog av en inbromsning i alla fall. Ett par 4-kolvs Boxster S (996 Carrera2) bromsok tillför värmetålighet och känsla. Alltså repeterbarhet utöver vad orginal ok fixar och då i mitt tycke mycket bättre känsla i pedalen. _________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||||
Bamsefar:De mått jag tänker på är fälgens innerdiameter och avståndet från anläggningsytan till ekrarna samt motsvarande mått på oken.
Det kan vara bra att veta att 996 C2 har samma som Boxter S (Jag föredrar nog ändå rött) Problemen med mina Calibra T. är att det är väldigt tunga och har klena invändiga kylkanaler i skivan. De biter bra i första inbromsningarna men blir ruskigt varma efter ett tag.' Cat7even: 1000 kg var det ja ![]() ![]() Jag har inte funderat på Alfa 75/90, är de av 4-kolvstyp i aluminium? Finns det gott om bra belägg att välja på till dessa. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
Jag bromsar med vanliga Boxter ok både bak och fram på 924/44:an.
Fram med Carerra 3,2 skivor och bak med original. Har tyvärr inte bilen tillgänglig för mätning men kan säga att fram var det inga problem med 15" fälgar. Bak tog det i, fick använda feta spacers (3mm) på varje sida. Kör med röda Pagid och kan inte klaga på bromsarna, bromsar både länge och soft så dom får nog tillräckligt med värme iallafall ![]() _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
Jag tror nog minsann att C2:ans ok är svarta också. Det är GT3 och turbo-oken som är röda. |
||||
Re: Boxterbromsar och skottkärrehjul?
Egentligen borde jag inte hjälpa till här eftersom jag ingår i ditt mål. ![]() ![]() Kompisarna körde iallafall Boxter (ej S) ok på sin Golf i Dressman Cup med Golf G60 280mm-skivor och 15" hjul. Innermåtten på Superleggera 15" är, ett ögonblick, skall gå ner i garaget. Så där... Vid "fastsättningsplattan": 335 mm Längst ut på baksidan: 375 mm Kan också meddela att det är 1:05.4 du skall slå nu. ![]() _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Jag har en Boxster S och jag har mycket svårt att tänka mig att de bromsarna ryms i en 16" fälg. Men 17tummarna som sitter på så får kan knappt in ett finger mellan oket och fälgen, mycket besvärligt när man skall tvätta bilen.
I alla fall så passar inte 16" boxsterfälgarana, min mek provade och sa att det inte funkade. _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||||
Mina gamla Compomotive CXN2 7x15" har jag sett svälja 310mm skivor med ok, tror det var Wilwood bromsar. De va tight men hjulet snurrade utan problem.
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Tjaba!
Är lite onykter nu (har varit om min andra studentnollning) men ska försöka förklara varför jag tycker att 930 bromsar är överlägsna Boxterbromsar i det här fallet: 1. är beprövade med stort B (är vidareutveckling av 917-bromsar, det talar sitt tydliga språk) och används av många banåkare (t.o.m. Qvarnis har dom på sin 700+ hp 911:a) 2. är försedda med kylflänsar (boxterbromsar är bara en slät metallklump) 3. är troligtvis mekaniskt stabilare än boxterbromsar trots att dom är delade. Det här kräver lång förklaring och hänvisning till länkar jag inte kan gräva upp just nu men låt mig säga att nya monoblockok är inte så himla stela som folk vill tro. 930 ok har en stålstomme som två aluminiumblock med två kolvar var är skruvade på och den stomme viker inte av en tum (ärgar gör den dock i närheten av alu vilket är en liten nackdel) 4. 15-tumsfälgar passar precis. 5. det är samma bromsbelägg för både fram- och bakbromsar (bara cylinderdiameter som skiljer, 36 mot 30 mm tror jag), så det är bara att byta plats på dom när främre börjar bli slitna och på det sättet maximera sin investering 6. Det är samma skivsdiameter fram och bak , bara tjockleken som skiljer, 304mm dia vill jag minnas 7. Oken är lätta som fan. Exempel: http://project911.luminasweden.com/l 8. Skivor är lättare än 993 skivor (ofjädrad vikt!!) och pallar lika mycket stryk Nackdelar är att dom är dyra att få tag på, gnislar som fan när man har hårda belägg och har ganska dyra skivor när man har flytande framnav. Men allt som allt så är det antagligen världens bästa bromsar man kan ha i 15-tumshjul. Det är prylar som har suttit på 1600-hästars 917/30 och jag har svinkört med dom hur mycket som helst på min fd. 911 Turbo och dom har aldrig sagt ett pip. Jag tror att nya "Big Reds" är billigare att tillverka/köpa men jag skulle inte vilja åka runt med mer ofjädrad vikt än jag absolut måste...så 930 är absolut ett vettigt val om man kan få tag på dom för ett vettigt pris. Men som sagt, det är ofta pimp-faktorn som tar över och man skaffar stora doningar i onödan. Med 1000 kilo bil så finns det inte en chans att du kan överrumpla 930 bromsar hur än mycket effekt du har. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (4219 totalt) |