Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford escort "likbil" -76 | 1, 2 >> 10164 besök totalt |
Hallåj på er alla!
Känns nästan som det är dags för mig åxå att slänga upp en projekttråd om bilen. Det är en escort kombi från 1976 med en 1.6L fyra på 63hästar som standard . Bilen är ju lite udda, tex framskärmarna är en blandning av escort mkI/II skärmar , motorhuv/lyktor å frontplåten är mkII, och så är det mkI bottenplatta i den. En bild på den såhär ser den ut,diskret å bra ska sy upp gardiner till bakrutorna å byta framskärmarna å laga upp rosten som är på den sen blir det lack. Kommer mera bilder å info imöra. //Jörgen _________________ Jörgen hayd |
||
Fräsigt med kombi! Vad ska du köra med den? RetrORacing? om kombi är okay... ?
Nåja, inga probs få med sig utrustning för en helg "till fälts" |
||
tuff bil du har fått tag på, trist bara detdär med skärmarna är så special, allt förrutom huv och framskärmar är väl mk1 egentligen på den modellen. så har ju kombin större trummor bak och hårdare fjädring runt om, särskilt i bak
såg du den som var till salu på blocket för ett tag sedan med compomotive, babyblå med mörkblå rs2000 liknande stripes, den var snygg _________________ Micke Lundkvist |
||
ok. visste inte det där med trummorna å fjädringen. måste ha bommat den blåa,men men... Tror nya skärmar fram kostar typ 3-4000sek/st om man hittar några, själv så hitta jag ett par nya på en bilskrot så det blev lite billigare . //J _________________ Jörgen hayd |
||
Jo det är en rätt så trevlig bil, dock så var det en som trodde det var en Opel > . Det var meningen att det skulle bli en bruksbil men men... //J _________________ Jörgen hayd |
||
Dags för fortsättning.
Lite bilder på pärlan(lägg märke till den utanpåliggande bagageluckan) Lite bilder på den skapligt rostfria bottendelen Det sitter till o med bensinvärmare i den Bilen hade stått i ett år sa tidigare ägare så jag bytte brommsvätska å lagade avgassystemet som var lite dåligt Sen var det bara att åka till bilprovningen å men fick så det var skönt att inte behöva tänka på besiktning på två år. Men det gick inte länge förräns 1600 motorn kändes tråkig så dubbla solex/mikuni 40 fick ersätta orginal förgasaren + att ett 2" system redan var monterat på bilen... Det blev ju såklart ingen effektvinst men motorsången blev lite mer acceptabel Men såhär gick det ju inte att åka runt plus att effektberoendet började bli jobbig att hantera så en ny maskin inhandlades, trodde dock inte mina ögon när jag läste annonsen, en helt fabriks ny rs2000 grp1 motor, så det var ju inget att fundera på bara ringa å köpa, tyvärr så hade inte ägaren orginal luftfilterboxen till den . Här är den Blev lite mycket bilder men men.. Återkommer senare med mera. //J _________________ Jörgen hayd |
||
OJ! det var inte illa det är ju ingen dussinpryl du hittade där he he dekaltrimma med sbp-klibba sen bara ,vad fin den ser ut under förresten har du provat att polera något i lacken? dom är ruskigt tjocka fords gamla solida lacker kommer se ut som ny sen
ska du ha orginallådan kvar när du byter maskin? _________________ Micke Lundkvist |
||
Hej. Japp har testat å små polerat lite men har inte haft tid seriöst ännu. och japp! orginal lådan sitter för tillfället på den nya maskinen.Har redan bytt motor kenten urlyft Motorrum Den ny maskinen påväg ner och eftersom jag använde orginallådan så fick det bli att modda ett oljetråg Motor på plats Provstartad tycker det ser ganska diskret ut faktiskt,och skönt att slippa krångla med b-servon Å så får det räcka för idag. det blev ett par bilder. Återkommer imöra. //J _________________ Jörgen hayd |
||
Jörgen!
för bilen , har ju en själv som bruxbil Mycket ovanliga idag , rullar nog max 10 tom kanske inte mer än 5st mk1 och mk2 kombi i landet. om du gör räzer av den så är jag väldigt intresserad av att köpa inredningsdetaljer av dig , särskilt från och med sidopaneler vid baksätet och bakåt. _________________ Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<< --VVTS-- |
||
Ringde ifjol till upplysningscentralen(eller något) å kollade hur många det fanns då hittade han 25 st men bara två i trafik //J _________________ Jörgen hayd |
||
kanske kan vara värt att kolla med han som har denhär annonsen? "nån luftburk för 2 förgasare" du kan ju ha tur att det är rätt
http://fmcs.nu/forum/showthread.php? _________________ Micke Lundkvist |
||
De är jag som säljer den luftrenaren Den ska vara för solex gasare enligt far min... Satt på en MK1a som han å en kompis åt honom skrotade ner i slutet av 70 talet. Farsan snackade om att de var nått 140hk kit eller nått...
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Tack! Men jag har redan denna ,Ford orginal,den fanns typ 1mil hemmifrån mig Helt ny men tiden har ju satt sina märken men det sitter ett nytt filter i (ska dock inte tala om vad jag gav för den) _________________ Jörgen hayd |
||
Vill ha!
De är så koola. Bara 25st kvar, jag har vetat av 3, två är förmodligen borta, men den tredje finns och kan kanske vara i trafik, ska se om den kanske går att få lös, men tror inte det, gubben är värre fordfanatiker än mig. En av de andra två, ska jag kolla om den står kvar om jag har vägarna förbi. Den var relativt rostfri har jag för mig, det var inte den andra, den var helt slut. Har iofs velat ha en Taunuskombi i 10år, så det kanske blir en sådan istället. Om nån vet av nån så hör av er, årsmodell är sekundärt, men helst ska det vara en innan 76. _________________ Per Ferm |
||
Allt e till salu till rätt pris Köp min, men den blir ganska dyr för att vara en kombi. //J _________________ Jörgen hayd |
||
Våra race- och banåkarbilar Ford escort "likbil" -76 | 1, 2 >> 10164 besök totalt |