| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Kompressor eller TURBO, vad gäller?
|
13 besök senaste veckan (16391 totalt) |
|
Jag har åkt med en kompressor som heter Autorotor MX420.
Det som hände första gången var att jag troligtvis fick in skit i kompressorn som la sig mellan rotorerna och främre gaveln vilket skapade repor där som sen byggde värme och det tog tvärstopp i kompressorn. Andra raset så har rotorerna tagit i varandra, vad det beror på är svårt att veta, en teori är att det varit för hög belastning på kompressorn helt enkelt. Kolvraset tror jag beror på för klena kolvbultar som sviktat. Angående att se på kolben vad som hänt så vet jag inte vem man ska vända sig till som kan säga sådant. Jag har låtit stockholms,i mitt tycke, bästa motorbyggare kolla på dem och han kunde iaf inte säga helt 100 vad raset berodde på. _________________ Jonas Edling |
|
om du laddat för mycket (tänker på rotorerna som tagit i varandra) så vet du väl förmodligen det då du kan räkna ut kompressorns varvtal vid givet motorvarv, om den orsaken är utesluten så.. hmh..
(Teori) om både problem med sviktande kolvbult och rotorer som tagit i varandra finns, så skulle jag söka i riktningen övervarv, har du kanske missat någon växling typ gått på för fullt och råkat få i en lägre växel? Borde vara vid uppväxling isåfall, har för mig att du har spjället framför kompressorn så vid nedväxling borde inte rotorerna ha tagit i varandra då de brukar klara rätt bra med varv under vaccum. Alternativt, har du kanske fått baktändning i insuget? tex under mappning, motorbroms etc? vid en elak sådan så kan rotorerna krocka. _________________ Mvh // Niklas L |
|
Har inte varvat kompressorn hiskeligt mycket. Iofs lite mer än de 13000rpm som ska vara maxvarv men inte mycket mer.
Det som hände på slutet av kompressorns liv var att jag hade lite problem med misständningar vid 4000rpm, det yttrade sig så att det kändes som om motorn tvärdog några motorvarv för att sedan komma igen med full kraft. Det kan ju ha varit rätt elakt mot kompressorn. _________________ Jonas Edling |
![]() |
Skruva banåkabil
Kompressor eller TURBO, vad gäller?
|
13 besök senaste veckan (16391 totalt) |