| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Runddragen insex i fjäderben
|
1 besök senaste veckan (5410 totalt) |
|
Jag överlåter diverse pokaler och glada tillrop till förstaplatsen i denna kontest, till de som verkligen förtjänar dem.
Jag kan inget annat än tro att era domslut är grundade på egna erfarenheter. Som ett litet ord på vägen kan jag bara rekommendera att inte använda ovan omnämnda sammanfogningsverktyg. Varje gång detta faller på i verkstaden, ta då en titt upp mot pokalhyllan och minns erfarenheterna. Nä nu har vi nallat din tråd tillräckligt.
Jag tror nog att idén med mutterknackaren fixar skivan för dig, akta kolven bara om du skall hålla emot med en tång.
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||
|
insexan på audi a6 bakbromsar brukar bli rund, men då slår man i en torxhylsa med kopparhammare,
och kör på fullt ös i muttermaskin, och voila så är den borta =) (En liten notis angående gassvets bara, ...batteriet under baksätet ...avluftningen till batteriet går ner framför bakaxeln... ...gassvets med låga precis under, som ska svetsa på mutter på insexan vid bromsarna... ...en stor smäll, och ett baksäte som flyger iväg ...snopen min på mekanikern
_________________ -- Audi A4 TSquattro |
||
dom kunniga rejsaianerna har segrat igen Tackar !!
om bara dom nya fjädrarna kunde dyka upp så jag kan se hur det går att dra dit det igen. /Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||
|
Lyfter tråden lite och frågar på annat specialfall:
De flesta bilars drivaxlar sitter med ca 6x M6 Insex eller Torx i medbringaren på växellådan eller diffklumpen. Dessa brukar sitta bra j-a hårt fastrostade+ insexspåren är rostiga och fyllda med skit. I mitt fall har jag Torxfattning och antingen knäckar jag torxbiten, drar torxbiten skruvformad eller om jag försöker med mutterknackaren så ser jag Torxförbandet förvandlas till metallspån utan att bulten rör sig det minsta. Har någon en bra patentlösning för att få loss fjantstora(M6?)Torxbultar i drivaxlar? _________________ Björn Hellström/ |
||
|
Är du säker på att det är M6? M8 har jag bara sett men man vet ju aldrig.
Jag har insex på min bil men jag brukar börja med en rejäl tillsmackning på skruven med hammare/slägga. Sen tar man bitset och smackar till det med så det fäster ordentligt och sen skruvar man, nu hade du iof problem med att bitset pajade men det kanske går att köpa i bättre kvalitet? Sista utvägen är rondellen, kapa av skallen så kan man nästan alltid skruva loss resten för hand sen. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
|
Jag drog av en M6 torx (av totalt 6 st) för några år sen på min bruksbil, men struntade helt enkelt i detta och åker nu med "bara" 5 st bultar/skruvar på vänster sida. Funkar tydligen bra så länge man inte kör dragracing.
_________________ Calle Olsson |
||
|
Re:
Finns en bra lösning
Investera i nya damasker, har skiten suttit så länge och är så rostigt har nog gummit sett sina bästa dagar. Skär bort allt gummi du kan, torka bort fettet. Lite avfettning på knuten och lite till torka. Fram med svets eller gasolvärmare, hetta upp bulten samt flänsen ytterst lagom mycket, följ sedan Maz tips om bra verktyg och demontering. Montera med nya damasker och nytt BRA fett. _________________ Roland Johansson |
||
|
Tackar för tipsen.
Visst var det M8 och inte M6, kändes bara förtvivlat små. Nu blir det ingen rapport på hur det löste sig för jag konstaterade att den "nya" diffen hade fel medbringare både mot kardan och drivaxlar och eftersom jag inte vill riva två diffar för att bygga en korrekt så får jag fortsätta köra öppen diff i bruxholken, snyft. _________________ Björn Hellström/ |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Runddragen insex i fjäderben
|
1 besök senaste veckan (5410 totalt) |