Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Vilka ban träffar tillåter mönsterlösa slicks ?
1, 2   >>
4298 besök totalt
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007

Trådstartare

Undrar vilka klubb träffar man får köra på med ej gatkodkända mönsterlösa slicks ?

Är det bara på privat hyrda banträffar eller tillåter några klubbar detta?

och kan nån svara på varför inte alla klubbar tillåter detta?

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re: Vilka ban träffar tillåter mönsterlösa slicks ?

RallyQuattro skrev:
Undrar vilka klubb träffar man får köra på med ej gatkodkända mönsterlösa slicks ?

Är det bara på privat hyrda banträffar eller tillåter några klubbar detta?

och kan nån svara på varför inte alla klubbar tillåter detta?

vi i SLC tillåter det, men rekommenderar det inte......

sen varför många inte tillåter det, tja det kan nog ha med säkerhetsfrågor att göra...... för det blir en lite högre riskfaktor helt klart med slicks, speciellt när det sitter på bilar som kanske inte alltid är avsedda för att köras med slicks och förare som inte är vana....... som det ibland är på gatbilar.......

RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007

Trådstartare
okej. på vilket sätt är slicks farligare? är det enbart att dom greppar så bra så farten kan bli väldigt hög eller är slicks luriga/svåra att köra på och isåfall på vilket sätt?
på vilket sätt bör en bil vara anpassad för slicks?

Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re:

RallyQuattro skrev:
okej. på vilket sätt är slicks farligare? är det enbart att dom greppar så bra så farten kan bli väldigt hög eller är slicks luriga/svåra att köra på och isåfall på vilket sätt?

Slicks ger ett smalare fönster mellan fullt grepp och inget grepp, vilket gör det svårare för en oerfaren förare.
Slicks ger högre hastigheter och kortare bromssträckor, vilket minskar marginalerna.
Slicks kräver oftast helt andra hjulinställningar än vanliga däck och R-däck för att fungera bra och utan det så är det egentligen bortkastat med slicks så man inte utnyttjar slicksens möjligheter.

men med en förare som klarar av det och en bil som är inställd för slicks både hjulsinställningsmässigt och bromsmässigt, så visst är det mycket roligare att köra än på R-däck eller vanliga däck.....

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Sen kan man väl påstå att de flesta slicks är relativt snorhala innan de fått temp. Detta gör ju att ett "normalt" banmöte bli lite udda med snigel i ett par varv och sedan en bil som har betydligt högre kurvhastigheter än alla andra.

Annars kan man ju påtala hastighetsprofil på banan om man vill vara lite entypsbanträffsförespråkare.
Det är många som känner till de olustiga tillfällen som kan uppstå när man blandar olika hastighetsprofiler (tex mer chassi än motor och tvärt om) och halvovana förare. Kasta in några slicksbilar i mixen så kan det bli fler tillfällen än lämpligt där det är osäkert vem som skall in i böjen först.

Men när man blivit varm i kläderna så går det ju tom "halvbra" att träna tillsammans med Clubmanbilar (vadå skillnad i kurvhastighet ).

Men om du vill hävda mönster i slicksen (dvs struntar i gatgodkänt) så finns ju Hoosier A6 (DOT men ej E-märkt)

RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007

Trådstartare
Nån som vet om det finns billiga däcks värmare att köpa ??

Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re:

RallyQuattro skrev:
Nån som vet om det finns billiga däcks värmare att köpa ??

billig och effektiv är en varmluft-blåsare (gasol, el eller vad man nu har tillgängligt) ..... som man skjuter in varmluft i en lagom stor "koja" där man placerat sina däck........

fast så lång tid tar det inte att värma upp däck normalt sett om man kör medvetet för att värma upp däck. så för banträffar är det lite overkill....

sen hjulinställningarna..... grundtipset är mera camber..... men bäst är väl att kolla med någon som kör någon liknande bil i tävling på slicks..... men det förutsätter iofs också att bussningar och sånt är bytt till riktiga grejjer som typ Delrin så du inte får en massa flex däristället och ändå inte kan få stabila hjulinställningar.

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

RallyQuattro skrev:
Finns det nån överhuvudtaget som tävlar med 4wd med slicks på banracing nuförtiden..???
Det var väll flera år sedan audi gjorde det i stcc men dom fick ju så mycket extra vikt att lasta i bilarna för dom var lite för överlägsna..
Eftersom det var så längesen så borde det inte vara omöjligt att så tag på lite data... Teamet finns ju kvar.

Men de körde kanske med lite andra begränsningar/lösningar än vad du planerar?

Supramannen

Här sen Feb 2003

Ett slicks saknar alltid mönster..

RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007

Trådstartare
Re:

Supramannen skrev:
Ett slicks saknar alltid mönster..

Hahaha jo jag vet..
Ville bara förtydliga att jag menar riktiga banracing slicks och inte typ blankslitna däck..
Är van att försöka förtydliga så mycket som möjligt då det finns många skrivkåta tonåringar på andra forum som lätt misstolkar vad man menar..

Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Åandra sidan kan man ju skära mönster i slicks. Och så kan man ju fråga sig om inte spåren i formel1-slicks också är ett mönster?

Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003

Re:

Eric Josefsson skrev:
Åandra sidan kan man ju skära mönster i slicks. Och så kan man ju fråga sig om inte spåren i formel1-slicks också är ett mönster?

Bara slå i ordboken på slicks så får du se defeintionen av ordet

Jon80
Degerfors
Här sen Jul 2005

Re:

Fredrik - SLC skrev:
RallyQuattro skrev:

Slicks ger ett smalare fönster mellan fullt grepp och inget grepp, vilket gör det svårare för en oerfaren förare.
Slicks ger högre hastigheter och kortare bromssträckor, vilket minskar marginalerna.
Slicks kräver oftast helt andra hjulinställningar än vanliga däck och R-däck för att fungera bra och utan det så är det egentligen bortkastat med slicks så man inte utnyttjar slicksens möjligheter.

men med en förare som klarar av det och en bil som är inställd för slicks både hjulsinställningsmässigt och bromsmässigt, så visst är det mycket roligare att köra än på R-däck eller vanliga däck.....

Jag ställer mig till skaran relativt oerfarna förare i Rejsa klientelet, då detta år varit mitt första riktiga banåkar år. Har kört ett antal träffar med just slicks, och för det första är det mycket mindre skillnad i grepp mellan slicks och R-däck, än mellan R-däck som vanliga Gatdäck.

Sen tycker jag det är _mycket_ lättare att köra nära gränsen med slicksen, än med gatdäcken, då gatdäcken snabbt överhettar, och inte ger lika stabilt grepp varv efter varv efter varv. Skillnaden mellan grepp, och att börja kasa med slicksen tyckte inte jag var speciellt stor, utan däcken förmedlade tydligt vad som var på g, och var inte konstig att hämta tillbaka om man gick över gränsen.

De slicks jag använt kommer tydligen från ett STCC stall, ingen aning om de åker med olika gummiblandningar.

Mvh Jon - still learning

www.waspracing.se | www.jerd.se
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re:

Jon80 skrev:
Fredrik - SLC skrev:
RallyQuattro skrev:

Jag ställer mig till skaran relativt oerfarna förare i Rejsa klientelet, då detta år varit mitt första riktiga banåkar år. Har kört ett antal träffar med just slicks, och för det första är det mycket mindre skillnad i grepp mellan slicks och R-däck, än mellan R-däck som vanliga Gatdäck.

Sen tycker jag det är _mycket_ lättare att köra nära gränsen med slicksen, än med gatdäcken, då gatdäcken snabbt överhettar, och inte ger lika stabilt grepp varv efter varv efter varv. Skillnaden mellan grepp, och att börja kasa med slicksen tyckte inte jag var speciellt stor, utan däcken förmedlade tydligt vad som var på g, och var inte konstig att hämta tillbaka om man gick över gränsen.

De slicks jag använt kommer tydligen från ett STCC stall, ingen aning om de åker med olika gummiblandningar.

Mvh Jon - still learning

Från racing vet vi att tidskillnaden är oftast större mellan slicks-rdäck än gatdäck-rdäck..... men då handlar det om att man även ställt om bilen för respektive däckstyp.......

men det är klart att om bilen inte ställs om så blir inte skillnaden så stor och då jobbar inte slicksdäcken rätt och då blir det heller inte så abrupta släpp iom att du inte utnyttjar däcket till fullo.....

men så länge som man har kul..... så thumbs up

RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007

Trådstartare
Re:

Jon80 skrev:
Fredrik - SLC skrev:
RallyQuattro skrev:

Mvh Jon - still learning

Vad är det för bil du kör med? kör du med samma hjulinställningar som med R-däcken? vilka R-däck var det du körde på förut?
Vilka banträffar har du fått köra på i år med slicksen?

Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag har splittat tråden Länkarmar, inställningar etc ligger nu under skruva banåkabil:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41608

Endast Fredriks Skoghands första inlägg rörde trådskaparens fråga, inga mer tips om vilka tävlingar?

Respektera rubrik och ämne, det kan finnas fler som är intresserade om de ämnen som dykt upp i tråden men valt bort att läsa den eftersom rubriken inte avslöjar vad tråden kom att handla om, när det spårade ur.
Bättre att ni isåfall skapar nya trådar om slicksinställningar, länkarmar etc etc så de som är intresserade hittar dit. Och under rätt forumdel.

Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007

Trådstartare
Då får jag lägga in svaret som Jon80 skrev åt mig som du glömde kopiera över:

"Har bara kört på märkesoberoende träffar. Bland annat Volvokillarna på TPC tillåter slicks"

Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003

Re:

RallyQuattro skrev:
Bland annat Volvokillarna på TPC tillåter slicks"

Japp helt rätt och det kommer vi fortsätta med nästa år

--VVTS--
Citera
Håkansta
Åre
Här sen Maj 2005

Våran klubb www.stacc.se tillåter det på våra körningar på gotland ring. Däremot så ser vi helst att alla åker på gatgodkända rdäck.

Stockholm
Här sen Mar 2007

Trådstartare
Re:

Håkansta skrev:
Våran klubb www.stacc.se tillåter det på våra körningar på gotland ring. Däremot så ser vi helst att alla åker på gatgodkända rdäck.

Jasså?
Har hört att ni inte tillåter det.. men då e man välkommen alltså? bara att ni föredrar rdäck..

Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003

Re:

RallyQuattro skrev:
Håkansta skrev:

Jasså?
Har hört att ni inte tillåter det.. men då e man välkommen alltså? bara att ni föredrar rdäck..

Det va flea förra gången som körde slicks, men det är p**s att blanda slicks bilar med gatbilar

Däck för banåka
1, 2   >>
4298 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande