| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Fjäderbensfråga - stötdämpare
|
1387 besök totalt |
|
Jag har en fundering kring stötdämpare till bil utrustad med fjäderben. Jag tänkte byta stötdämpare på min crx och råkar ha ett par stötdämpare passande Miata liggande. Min fråga är om den skulle klara att användas på crx:en. På crx fungerar ju stötdämparen som fjäderben gör i allmänhet. Men stötdämparen jag funderade på att använda skall normalt endast ha belastning i en riktning. om jag skulle använda den som del i fjäderben så kommer den för det första inte fästas i öglan längst ner utan klämmas i navet(eller vad det heter). Sen kommer den ju (antar jag här) få lite andra belastningar iom att den ju kommer att hålla koll på hjulets vinklar vid styrning och acc/broms. Kommer dämparen att palla med detta? (Jo, lite snål är jag som inte köper nytt... )
|
||
|
Ingen som tror något?
Jag tänkte prova till helgen annars. Borde ju hålla tycker jag. Bygger om alla mina bilar till Miata verkar det som. Men det finns mycket att hämta i Miataträsket...
|
||
|
Jag ritar:
Såhär sitter stöttan normalt på Miatan:
och såhär tänkte jag använda den:
Klarar den alltså den något annorlunda användningen? |
||
|
Den dämparen är inte konstruerad för att motstå böjande moment. Det kommer alltså att gå åt helvete.
|
||
|
Coiloverdämpare i McPerson-montage mao, skulle inte tro det.
Du får klura ut hur du skall modda dämparen så den passar i röret som passar i spindeln (förutom att dämparstången är på tok för smal för krafterna). Är det inte bättre att sälja de dämpare du har och skaffa riktiga insatser avsedda för uppgiften istället? Edit: Några KYB-varianter http://www.drivewire.com/hondaparts/ Det går nog att knö dit Gula Koni också om man lägger ner lite energi (dvs frågar runt lite bland Hondaexperterna). |
||
|
för att använda fulings nomenklatur
En stötdämpare för mcpheston har en betydligt grövre kolvstång än en vanlig som bara belastas i en axel.... i längdsled alltså Bilen skulle bete sig väldigt lustigt när stången flexar tills kolvstången kröks eller stångtätningen gått sönder. I värsta fall kan stången krökas.... inte bara så att själva dämparen inte fungerar utan så att hela skiten viker sig o då är det inte så lustigt med den fina bilen
_________________ Mats Andersen |
||
|
Nu fatta ni!!
okay, men man blir ju lite sugen på att testa ändå...
Hur skiljer sig uppbyggnaden mellan dessa olika dämpare? Tjockare väggar? Miatadämparen är ju grövre än det som sitter där nu. Längden är ungefär samma. Ja Niklas - klart jag hittat andra. Men jag gillar att pilla o experimentera... (Men jag är ju från bondesläkt o här fixar vi minsann allt själva... )
|
||
|
Re:
Visst kan man samla på sig braåhasaker men just Konidämpare har ganska högt andrahandsvärde (och är just i detta fall ganska väl marknadsförda ).
|
||
|
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1387 besök totalt |