| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Motorfärg till blocket
|
6755 besök totalt |
|
Motorfärg till blocket
Nu när ändå motorn är urlyft så tänkte jag att man kunde passa på att snygga till grejerna. Motorblocket har varit en mattsvart en gång men tyvärr har ytrosten gjort sitt och det är numera inte så svart längre. Vad finns det för "BRA" motorfärger som faktiskt håller, och vad för förberedelser av blocket bör man göra innan applicering. _________________ Mikael Lindqvist SVKG 692 |
||||||
|
jag skrapade allt som var lös, slipade där det hade börjat bli ytrost sedan torkade jag hela blocket med förtunning för 2-k billack. färgen köpte jag på mekonomen, det var en liten burk o fanns i flera kulörer.
det har hållt än. Kan även tillläga att jag även målat länkarmar mm med den färgen _________________ /// Jörgen Andersson 070-400 00 80 |
||||||
|
Re: Motorfärg till blocket
Svart hammarlack fungerar riktigt ok på motorblocket. En rejäl rengöring först med avfettning och få bort fett. Sedan en omgång på lös färg och lös rost med stålborste och måla. Värt att tänka på är att färgen 'mjuknar' en gnutta när den är varm. Även bra om man vill 'fixa till' mindre skador senare. _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Hm, ett gjutgärns block avfettar man och sen kör man med ex vis SnowClean Grovrent Extra, när det är rent så är det pensling med Saltsyra 30% och blocket blir rent och fint efter ltie penslande.. God ventilation elelr helst ute är ett krav!!! Sen spolar man av och på med lagom blandning av fosforsyra (minns inte blandning just nu) och du skapar järnoxid, den bra modellen som är rost skydd. Sen när det torkat/bränt in så lite Interlac så blir det fint som attan!!!
|
||||||
|
Re:
Men detta är väl för löst block, inte för ihopmonterad motor? |
||||||
|
Re:
Själv söker jag efter riktigt tålig motorfärg i en kulör som liknar British Racing Green. Det har inte Mekonomen. Finns det fler tips på var man kan handla seriös motorfärg? _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
|
Saltsyra och Fosforsyra säljes av färghandeln, har de inte hemma tar de hem. Och vad gäller motor färg, gå till en seriös lack grossist så fixar de det åt dig!!
och jupp det är så klart ett löst block, för man målar väl inte på plats heller?!
|
||||||
|
Re:
Vanliga färgbutiker brukar ha brg motorfärg tro jag, åtminstone för några år sedan. |
||||||
|
Re:
Detta lät intressant! Har du någon bild på resultatet?
|
||||||
|
Re:
Kan plåta kompisens block ikväll om jag minns det.. Fick utstå den här proceduren förra veckan!! |
||||||
|
Kolla Eastwoods färger på www.skevab.se.
Deras grenrörsfärg är iaf kanonbra, tål 1200F (>1000 grader). _________________ Erik Bergfors |
||||||
|
Jag har lämnat mitt block på kolsyreisblästring. Bra då man inte får sand i hela kanalsystemet. Sen penslat med motorfärg köpt på micro.
Sådan fast svart. Hoppas bara den sitter kvar sen:)
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
|
Re:
|
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Motorfärg till blocket
|
6755 besök totalt |