Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 1 besök senaste veckan (12000 totalt) |
Jaså? Jag är rätt säker på att Borg Warner T5 och Fords typ 9 inte har samma bultmönster sprängkåpa/låda.
Däremot ska det gå att anpassa en typ 9-kåpa till T5, det har jag tänkt göra i vinter... En T5 från Sierra Cossie har dock en sprängkåpa som passar på en vanlig Pinto men gjord för ett större svänghjul än Pinto. Så startmotorn kommer lite knasigt om man kör Pintosvänghjul...eller Zetec. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Re:
Jag kanske missupfatta vad han menade, men passar inte en bw t5 raktav på en pinto?så även gör väl en typ 9 låda om den är från en 2,0? EDIT: han kanske menade som du skrev såg jag nu. samma kåpa fast på olika lådor? //J _________________ Jörgen hayd |
||||
Det jag menade var att det finns ju en "adaptersprängkåpa" som är gjord för att sammankoppla typ9-lådan med Opel/saab motor. Det jag undrade men inte skrev var om en sådan kåpa skulle passa på en bw t5 låda? om detta skulle fungera så skulle de vara en enkel lösning om man vill köra med saabspis och rwd låda från cossi.
Mvh Johan _________________ Johan Lundgren |
||||
Nej, den kåpan passar inte rakt på T5. Förmodligen går den att anpassa om man vill.
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Re:
nu vart jag nyfiken... vart hittar man den? Mvh Claes _________________ Claes Åström. |
||||
Re:
bla http://www.yukspeed.com/parts.htm Men det finns fler tillverkare _________________ Per Ferm |
||||
_________________ Johan Lundgren |
||||
Projekt Escort "Demontering forts." (28 okt - 07
Nu var det kabelhärvans tur att plockas bort från Escorten. Arbetet gick bra, förutom att det var ganska tidskrävande om man skule märka upp allting. Det är gott att ha och smygtitta på när den nya elen skall dras (väldigt långt dit:))! - Demontera huvudbromscylinder - Demontera kopplingsvire - Demontera hastighetsvire - Demontera instrumentpanel - Demontera all kablage - Bromsledningar fram Nu i skrivandets stund, kan jag meddela att jag är nu ägare av en B234E i väldigt fint skick. Blir ett bra utgångobjekt sen när den "svenska urkraften" skall lockas fram;)! Bilder kommer inom kort, skall ner till garaget idag. Definitionen av "short shifter" ![]() Mycket kablar i en liten bil ![]() Mvh Johan _________________ Johan Lundgren |
||||
"Projekt Escort" Motorn anländer till garaget. (
Det blev en väldigt produktiv helg. Jag hade innan helgen bestämt att hämta motorn på måndag, men senare samma dag hittar även min kompis en 350:a till sin cheva. Så de blev skåne och Trollhättan på samma dag. Alltid kul med roadtrips! (B234E, 19623 mil, komptestad och provkörd, jämn komp. på alla cylindrar) ![]() Nyfiken på hur de skulle passa. Escorten gjorde inte så mycket motstånd. Motorn skall dock ner och bakåt. ![]() Kan ju säga att jag längtar "lite" efter dagen då det är dags att vrida på nyckel:D ![]() Bästa Hälsningar _________________ Johan Lundgren |
||||
"Projekt Escort" Framskärmar bort. (5 Nov - 07)
Det var ett tag sen jag uppdaterade, men faktum är att det inte har hänt något markant på bilen, eftersom jag har byggt hyllor samt installerat och bättre ljus i garaget (inte inkopplat än). Har dock hunnit med att demontera framskärmarna och frontplåten, vilket inte var till någon större förtjusning. Väldigt mycket rost och klåparlagningar:(, men det löser man väl med en svets, lite plåt och ett gott humör. Jag bygger bilen primärt för bana, men vill kunna regga den för vägen. Då undrar jag om det är någon som vet vad besiktningen säger om att "bygga" om hela framvagnen/fronten. Det finns ju dem som kapar bort allt och svetsar dit två ramben, vilket dem sedan utgår ifrån fäster b.la fjäderbenen på osv. Detta är känns som den sista utvägen, för jag vill gärna behålla MK1:ans drag så mycket som möjligt. Å andra sidan kommer jag att bygga om så mycket gällande torped/golv för jag har tänkt att flytta bak saabspisen så mycket så att hela motorn ligger bakom framvagnen. Det tål att tänkas på, men blev lite trött när jag fick se vad som gömde sig bakom skärmarna. Synd, för den är ju så fin i plåten från torped och bakåt. ![]() ![]() MVH _________________ Johan Lundgren |
||||
ja om du menar med att folk gör rör ram i fram så står jag för den delen på min bil.dom svar du säker har gustav-therealpinto eller läs nya bilsport där står det en del av det du söker.
Mvh Bj _________________ BJÖRN PALMQVIST Tack till:SDV,NIKABmotor, RAIDOPOWER.COM,Do88.se Kudoz.se,Mocomp.se m.m. Jag kommer blåsa i från er alla!! |
||||
ESCORTMK2MANNEN:
Tackar för tipsen, skall göra detta. Svängde även in o kollade i din tråd och det var så jag tänkte, såg även mycket bra ut. Vart fäster du de främre benen? i buren eller på förstärkningsplattor på karrossen? Hur kom det sig att du gjorde rörram i fronten? Mvh _________________ Johan Lundgren |
||||
Re:
ja rören går från rambenen i fram till A stolpens bur båge.det sitter 3mm plattor över allt där buren är svetsad i.ja du det började med att jag bara skulle göra en plast huv men det slutade med att när vi inte nästan fick i allt i motor rumet så blev det flip från.sen kan man ju inte sticka under stolen med att allt rally och drag bilar man växt upp med gjort sitt.sen är ju nästan allt lättat på bilen det kommer lättas mer med tiden _________________ BJÖRN PALMQVIST Tack till:SDV,NIKABmotor, RAIDOPOWER.COM,Do88.se Kudoz.se,Mocomp.se m.m. Jag kommer blåsa i från er alla!! |
||||
Projekt Escort "Demontering forts." (16 Nov - 07
Då var det uppdateringsdax igen! Detta har hänt: Bilen är snart helt nerstrippad och väntar på blästring. Det som är kvar är bla. fönterutor, lister och sånt småpill. Har även snidat till ett motorstativ, pga platsbrist. Så med det nya stativet får motorn plats under arbetsbänken. Framöver: Bygga ett roterbart stativ till bilen, vilket underlättar vid chassi-/karossarbete. Tvätta och rengöra (underredsmassa) innan blästring, för att sedan skickas iväg för bilens ultimata skönhetsbehandling där all tråkig rost och annan oönskad smuts och färg separeras från bilen. OT: Eftersom jag skall bygga om så mycket, så har jag ej användning av mesta av org-delarna. Så ni får gärna hör av er om ni är intresserade av del/delar. Hade tänkt att lägga ut annons på blocket, men först tänkte jag kolla om det är någon här som behöver något. Skall inte sälja allt, utan behålla vissa delar för att underlätta senare arbete (mått och idér), men det mesta skall bort. Bland annat följande; - Motor + växellåda - Fram-/baksäte - Bakvagn - etc Släng iväg ett PM om ni intresserade av något! Bästa Hälsningar Johan Lundgren ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Johan Lundgren |
||||
Escort
Johan Finns det någon möjlighet att komma och titta och mäta lite på din bil? Skulle vara väldigt tacksam om detta vore möjligt. Bor själv i Göteborg. Hör gärna av dig till mig på 0737 858977, skicka ett sms så kan jag ringa upp. Tack på förhand Mvh Magns _________________ Magnus Arnoldsson |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 1 besök senaste veckan (12000 totalt) |