| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Generator fråga
|
1 besök senaste veckan (2374 totalt) |
|
Generator fråga
Hallo Är som så att generatorn har gått sönder i bilen min. Har fått den uppmätt o kollad och det är ingen ide att renovera.Tror ni att det skulle funka med en 45 Amperes generator???Iom att bilen bara andvänds sommar tid, med relativt lite el prylar dvs ingen stereo el ac mm. Sitter en 90 amp orginal. Vad tror ni?? Det största pluset är att den endast väger 3kg istället för 6,3kg, dessutom så kostar den 2000kr mindre.
Mvh // Mattias _________________ Mattias Claus - Autorismo |
||||
|
Kolla upp vad sprut/injektorer/pump mm drar innan du sätter dit en för liten sak. Du vill ju gärna kunna köra med heljus utan att det drar ur batteriet om det är en gat/ban-bil.
|
||||
|
Re:
Jo det är väldigt sant. Bilen andvänds ju lite på gata också. Hur kollar man upp sådant?? _________________ Mattias Claus - Autorismo |
||||
|
Re:
|
||||
|
Re: Generator fråga
Ja. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
Re: Generator fråga
Tror du eller vet du????
_________________ Mattias Claus - Autorismo |
||||
|
Mät
Halo Koppla en Amperemeter i serie med pluskabeln till batteriet Amperemetern skall klara stor ström Strömmen är DC ( Direct Current) Starta alla strömförbrukarna och mät strömmen från batteriet, mätarn kommer att visa negativ ström då batteriet laddas från generatorn Stora strömförbrukare är alla värmare, bakruta, lås, framruta, sitsar mm samt tuta, kylfläkt, kupéfläkt,ev AC heljus, motorstyr, ABSbroms mm Du bör nog koppla förbi Amperemätaren då du startar bilen då ju startströmmen blir väldigt stor just då, använd exvis en startkabet för att göra denna förbikoppling temporärt Alternativt koppla en resistor på ex 0,01 ohm 2W (kan köpas på bla Elfa) i serie med pluskabeln och mät spänningsfallet över denna Förbikoppling vid start, se beskrivning ovan fast nu tvärs över Resistorn U = R X I U = spänning (mäts i Volt), i detta fall uppmätt värde tvärs över resistorn (motståndet) R = resistans (mäts i ohm), i detta fall 0,01 ohm I = beräknade värdet av strömmen (mäts i Ampere) (förbrukningen) ex mätvärde 0,035 Volt I = U/R I = 0,035/ 0,01 = 3,5 A ex mätvärde 0,123 Volt I=U/R I = 0,123 / 0,01 = 12,3 A / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||
|
Den där metoden med motståndet är helt tokig Bengt. Motståndet är alldeles för stort. Hur skulle du kunna ladda eller ladda ur batteriet med 12 V spänningsfall över motståndet? Normal underhållsladdning av batteriet är flera ampere och det funkar inte alls med ett ohm i serie med laddströmmen. Använd en riktig strömshunt, de har motstånd på enstaka milliohm, om det skall vara något värt. Jag skulle dessutom hellre mäta utströmmen från generatorn, det ger det verkliga behovet av ström.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||
|
Edit
Så klart Tre lusingar
Jag editerar ovanstående inlägg Problemet är att finna Amperemetrar som tåler strömmen Tror nog att strömmen ut från batteriet mäter strömförbrukningen, ström kan inte försvinna däremot kan spänningsfall uppstå / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||
|
Re: Edit
35spänn
http://www.biltema.se/products/produ Klicka på "manual included" så får man kopplingschemat. Eller den kanske bara mäter den relativa strömen? dvs generatorns ström minus bilens förbrukade ström? Isåfall hamnar den ju på noll om generatorn laddar det som försvinner vilket den borde göra?
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
|
Ampere
Borde fungera tillräckligt bra Dock måste 6 kvadratmilimeter kabeln kapas vid generaton och dragas en ny in i förarutrymmet och tillbaks igen till den punkt där man kapat kabeln Lite overkill om man bara temporärt vill kolla strömförbrukningen / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||
|
En av orsakerna till att jag föredrar att mäta utströmmen från generatorn är att när man lastar batteriet med en ström nära gränsen för generatorns kapacitet (i det här fallet 45 A) så sjunker systemspänningen (och därmed strömförbrukningen på många laster) markant. Jag gissar på 10-11 V. Att använda ett panelinstrument funkar givetvis, det är ingen precisionsmätning vi skall göra. Det kan dock vara en god ide att göra en rimlighetsbedömning genom att tex endast slå på halvljus/p-ljus och inget annat och se vad instrumentet visar. Jag gjorde mätningen med bilen uppallad i garaget så jag hade inga problem med att göra en tillfällig koppling som "hängde och slängde" under mätningen.
||||
|
Läst
Läst men ej förstått ditt inlägg Förbrukning på 45 A?? Nån Bauta Bumpa Bumpa anläggning kanske Generatorn måste rotera med ett varvtal som överstiger tomgångsvarvtalet på motorn, kanske 2000 varv / min / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||
|
Re: Läst
Är 45A så mycket? på 12 volt så ger det 540W En halvljus/helljuslampa är 2x 55w Parkeringsljuset lyser samtidigt? 2x 5w Baklyset är 15? 2x 15w ev. blinkers = +15w Har man en elektriskt kylfläkt så är det många watt, tror mina på räserbilen var avsäkrade på 30A st Säg att dom förbrukar 20A = 2x 20x12= 480W
Kupefläkten är väl också en del ström igenom. Instumentbelysning, 10lampor á 2-3W? Motorns styr och tändning? _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
|
Den ursprungliga frågan var om han skulle klara sig med en 45 A generator. Då tänkte jag att man slår på allt man kan tänkas vilja köra under längre tid: bränslepumpar/styrsystem, lyse, kupefläkt, kylfläkt, vindrutetorkare osv. Sen ser man vad lasten blir. Jag kom utan vidare upp i 60 A ut från generatorn i min bil, givetvis med flera tusen varv/min på motorn.
||||
|
15Ah
Hej igen Jag har ett 15Ah gelé batteri i min Caterham Generatorn snurrar när förbrukarna är i gång Jag får se upp om jag kör en stund med kylfläkten utan att ha motorn igång En standard 55Ah Boschgenerator sitter i min bil fn, borde gå med en mindre typ 40 Ah / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||
|
på min g:a ascona 2.0 E, var det elektronisk insprutning, alltså med ström fram till resp spridare. ingen elfläkt, eller abs.
Den hade 45A gen o det var inga problems alls. (Hade voltmätare i bilen också.) På tomgång vid kallstart på vintern med lyse o elbakrutan inkopplad så gick inte riktigt jämnt upp. Man fick höja varvet en gnutta. _________________ Mats Andersen |
||||
|
Re: Läst
Den elfläkt som jag monterade i min RX-7 kom från en Volvo 850 turbo. Blåste fruktansvärt kraftigt!! I vilket fall så drog den 15 Ampere i högfartsläget. Jag säkrade den dock betydligt högre. Så min gissning att de två som Eric har i räserbilen drar max 20 A ihop, troligen ligger de dock inte på mer än ca 15 A... Jag är ganska övertygad om att en 45 A generator räcker. Visst, ligger man och kör långa sträckor nattetid med ett antal extraljuslampor tända hela tiden samtidigt som man lyckas få kylfläkten att gå och har stolsvärmen påslagen så kan det nog bli bekymmer men så är ju knappast fallet med denna bilen vad jag kan förstå. Gamla 60-talsbilar har ju likströmsgeneratorer som knappt laddar alls på tomgång och bristfälligt på högre varvtal men det går ganska bra oftast ändå. Att helt nya bilar drar obeskrivligt mycket ström är det ju ingen tvekan om men hur mycket ström kan en sån här "semi-modern" bil dra egentligen.... _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
|
om jag skall gissa säger jag 10-15 A för bränslepumpar och motorstyrning, 15 A för lyse inkl. bak-, skylt- och instrumentpanel, 10-15 A för kylfläkt och 5-10 A för kupefläkt. Siffrorna är baserade på vad jag själv mätt upp i min egen bil (bortsett från bränslebiten som inte var tillämplig på min bil) om någon skulle undra. Kontentan är att om man ligger i överkant på det jag gissar så räcker inte 45 A generator till. Kan man leva med att man måste slå av lyset om man blir stående länge i kö, fine, annars skulle jag inte lägga mig under maxförbrukningen på min generator om jag köpte en ny. Mät alltså vad behovet är innan köp.
||||
|
Avsäkringen på fläktar säger inget om den egentliga förbrukningen när de väl snurrar. Fläktar är bland det värsta som finns att sätta fart på och man vill inte att säkringen går när den startar.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
|
Tack för alla tips och tankar. Tyvärr så är det ju som så att jag inte kan provköra och mäta iom att den gamla generatorn är helt paj och dessutom bortplockad. Kanske tar och beställer en 45 amps generator och provar och ser helt enkelt. Funkar det så funkar det.
Tack för hjälpen. Mvh // Mattias _________________ Mattias Claus - Autorismo |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Generator fråga
|
1 besök senaste veckan (2374 totalt) |