| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Sevenbil med Zetecmotor
|
11561 besök totalt |
|
Sevenbil med Zetecmotor
Har kollat hit och dit vad som är bäst ur regelmässighet för Roadsport A Med 2 litersmotorn finns lite snikvägar för att få bra effekt utan att behöva vikta upp bilen Såhär är det Motorn är från grunden en 2 liters 130 eller 136 hästars Zetec silvertop pre 98 Enligt Roadsportreglementet gäller 2 liter med icke originalkammar, elektronisk mapbar tändning, förgasare- bilen skall då väga 673kg 2 liter med originalkammar, elektroniskt mapbar tändning samt förgasare-bilen skall väga 603 kilo Bilen väger idag ca 630 kilo tävlingsvikt Bilens vikt kommer att öka något pga Zetecen är lite tyngre än Kent Crossflowmotorn Kommer troligen att porta toppen och behålla originalkamarna - utsikterna är att effekten kan ökas från 165hk, som motorn nominelt har idag med Dunellkittet, till 180-190hk Tips-Idéer??
Dessa bilder är troligtvis från en sk Black Topp dvs efter 0598 Zetec obearbetad avgaskanal
Zetec Bearbetad avgasskanal
Zetc obearbetad insugskanal
Zetec Bearbetad insugskanal
/ Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||
|
Tittar över din axel.
Jag kommer följa ditt bygga med mycket nyfikenhet. Själv kommer jag bygga på en Zetec 1800 hade jag tänkt mig. Men har inte införskaffat något än. /Johan _________________ Johan Roxlin Caterham Super 7 Phantom P91 MSCC |
||||
|
Borr
Hej Pär Har inte kollat detta ännu (borde jag klart ha gjort) men om Ford följer sina gamla spår så skiljer slaget mellan 1,6 1,8 och 2,0 liter men det är samma borrning, dvs blocken är olika höga Jag kollar Utveckla gärna dina tankegångar men utgå ifrån ovanstående / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||
|
Hur ser Roadsport reglementet ut då man använder mappbart sprut + spjällhus?
Annars verkar alternativ 2 intressant, borde finnas ganska mycket att plocka genom portning... Får man plana toppen något också? _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||
|
_________________ Kenneth Lundblad Westfield SEiW Mini Jem GT |
||||
|
Re: Borr
Men vilka kombinationer av stakar/kolvar samt nedtagning av blocket som fungerar finns det garanterat massor av info om. Zetec har det ju byggts på ganska länge (men kanske inte optimerats mot svenska roadsportreglementet iofs). |
||||
|
Martin
Hej Martin Kul med ytterligare en "sevenfreak"som gillar den tekniska biten Ja Planing ingår i den tänkta modifieringen av toppen Kollar strax hur många cc 1mm planing ger Beräkning av cylindervolym för 1mm planing av topp Cylinderdiameter: 88,00 millimeter Slaglängd: 1 millimeter Antal Cylindrar: 1 stycke Total Cylindervolym: 6,08cc 88mm borr 84,8mm slag 1,2mm vändhöjd?? 50cc förbränningsvolym?? ger 10,0 : 1 i kompression Plana 1mm på toppen ger 6cc 50cc - 6cc ger 44cc ger kompression 11,1 : 1 vilket nog blir bra att köra med 98 oktan pumpsoppa Från vwairheads bla motorberäkningar http://www.vwairheads.org/motormatte Någon Ford guro uttryckte sig på följande sätt Porta först, här ingår modifiering av ventilerna, ordentigt skurna sätesvinklar / radier Plana sedan Byt kamaxlar Till detta kommer naturligtvis att rätt dysor måste finnas i förgasarna resp rätt mappat insprut och att tändkurvor är OK, dessa ändras dock inte nämvärt vid enbart portning / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||
|
_________________ Kenneth Lundblad Westfield SEiW Mini Jem GT |
||||
|
Hej Kenneth
Är det en Zetec - E jag har, motorn instalerades 1996 i en Caterham Motorn kallas väl stage 1 eller 2, den har hel sump, kallas i England Silvertop med hydrauliska lyftare Det som saknas i den fina infon du har är info om kamaxlarna dvs lyft, timing mm, så man kunde finjustera kamaxeltimingen, vad jag förstår kan man med befintliga drev, som sitter på en kona på kamaxlarna, finjustera timingen / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||
|
Hej
På länken jag glömde länge upp i tråden kan du läsa hur du ser skilnad på dom olika versionerna http://www.zetec-cat.co.uk/ //Kenneth _________________ Kenneth Lundblad Westfield SEiW Mini Jem GT |
||||
|
Hej
följande är från Zetecinside
http://www.zetecinside.com/xr2/zetectune.htm där finns massor med info //Kenneth _________________ Kenneth Lundblad Westfield SEiW Mini Jem GT |
||||
|
NGA
Tack Kenneth Denna sida finns bland mina favoriter Tror och hoppas at jag har köpt en NGA dvs 2.0 liter 136 hästar från en Mondeo Köpte igår en CD med bla Mondeo 97 bla engine (£5,5) återkommer kanske med relevant info från denna CD / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||
|
Intressant beräkning!
Med: ökat komp, portning, fräsning av säten/svarvning av ventiler, Borde du kunna komma en bit över de 165hk som dunnelkittet utlovar med originalkammar. Förutsatt att Fords egna siffror stämmer och att den rullande landsväg jag använt är är någorlunda korrekt, är bara byte till mappart sprut samt bättre flödande avgas en stor vinst. Min motor (Zetec 1,8): Effekt enligt ford: 115hk Effekt original invändigt och originalinsug med OMEX mappbart sprut: 138hk Effekt original invändigt och MC-spjällhus med OMEX mappbart sprut: 144hk Detta ger en effektökning på 20% endast med mappbart sprut+bättre flödande avgas Vilket applicerat på 2 liters Zetecen, ger 136*1,2 =163hk (om originalinsug och spridare tillåter detta) Lägg sedan dina tänkta modifieringar till detta... EDIT: är inte NGA (från Mondeo) på 136hk? det är iaf min... _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||
|
Hej
En länk till som är bra att ha när man skall identifiera Zetec kammar http://www.ford-force.com/forums/index.php?showtopic=7108 //Kenneth _________________ Kenneth Lundblad Westfield SEiW Mini Jem GT |
||||
|
136
Martin Du har säkert rätt, jag utgick från vad denna sight http://www.zetec-cat.co.uk/ säger, det står 132PS Motorn jag får är som sagt redan på ca 165 hästar, med dubbla Weber 45or, har gått ca 6000 miles (1100mil) på gata Dubbla Webrar 4:1 groft avgas, Dunells mapbara styrsystem (AAE, Ignition Management System) med trottelgivare, detta styr enbart tändningen Annars är motorn "Bog standard engine from Ford" Planen är Planing Portning som räcker även för vassare kammar ARP bultar för vevstakarna Hoppas på 180+ hästar Tack Kenneth, hade även denna sida bland mina favoriter / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||
|
Reglemente
Fyll i Excellarket i de gröna fälten http://www.mgcc.nu/km/Vagndekl_Roads B = modifierad motor Storlek i liter, använd , inte . ex 1,8 Fyll i tävlingsvikt, Däcksbredd start med 195 breda dvs inga tillägg, över 700kg 205 breda OK osv 120 = > 2vent/cylinder Förgasare 1 / cylinder 125 = > 2vent/cylinder Sprut / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||
|
Hej
Länk till funderingar om CR och 1,8 topp på 2,0 block http://www.ford-force.com/forums/index.php?showtopic=7990 //Kenneth _________________ Kenneth Lundblad Westfield SEiW Mini Jem GT |
||||
|
Kanon
Haj Kenneth Kanon men mitt sätt att räkna bla med hjälp av kalkylprogrammen på min länk ovan verkar NÅGOT enklare Se helt enkelt planingen av cylindertoppen som att du tar bort en ex 1mm skiva av cylinderrummet Mina antaganden i min beräkning stämmer nog rätt bra dvs 1mm planing av toppen höjer kompressionsförhållandet (CR) från 10. 0 : 1 till 11.1 : 1 / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Sevenbil med Zetecmotor
|
11561 besök totalt |