Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar VW Golf vr6 93 överladdad | 1, 2 >> 13634 besök totalt |
Får väl försöka ta mig i kragen och lägga upp lite info om min bil.
(Hoppas jag får lite feedback så jag får tummen ur och börjar skruva på riktigt...) Så idag ser det ut så här: Blocket är borrat till 82mm (2,9L) och är planslipat, o-ringat. ARP bult till toppen och vevstaksöverfallen. Nya lager och packningar överallt. Wiseco 9:1 kolvar. Toppen är planslipad, ventilsätena frästa och ventilerna slipade = 100% tät topp. alla tryckare är nya (mahle) och alla avgas styrningar bytta. Hårdare ventil fjädrar monterade. Peloquin diff, clutchnet 6puckad sinterlamell och fjädrad tryckplatta. Lättat svänghjul. (Passade på att köpa beggade drivaxlar också, kan vara bra att ha) .Shortshift från DLi teknik monterat i bilen. 3tums avgas med eventuellt 3tums kat adapter. 2 små simonsdämpare och en megan racing 4,7tums japs dämpare. Rotrex c30-94 kompressor med remskiva för 1,4bar vid maxvarv på motorn. Dta p8pro med besiktningsmapp, V-powermapp, racefuelmapp och (E85 mapp, inte färdig,) PLX bredbandslambda. Autotech röda tjockare tändkablar. Walbro GSL392 inline pump 255L/h från catchtank och orginalpump från ordinarie tank. Tryckrör i 2,5 tums rör, blankpolerad rostfritt där dom syns och alu där det inte syns, blå silikonslangar. Spearco intercooler Bilstein B14 PSS skruvben, powerflex bussningar och H&R krängningshämmare. Tarox 318mm skivor med 6kolvs ok och ferodobelägg och motul RBF 600 bromsvätska. Jaja, mycket fakta som är totalt ointressant då det mesta inte ens är monterat . Tanken var att jag ska ska hinka i motorn med all kringutrustning redan i våras men det kom massor med annat ivägen, tex som chassie Bilen är körd en 1-2månader med enbart bilstein fjäderbenen och dom för mjuka powerflex bussningarna. Med enbart dessa modds upplevdes bilen trevlig. Så nu ska jag ta tag i resten under vintern och bygga mig en trevlig grävling _________________ Mathias Hellqvist |
Kan väl ta och visa något kort på åbäket.
http://www.geting.se/image.php/27659 _________________ Mathias Hellqvist |
|
Här har vi en dålig bild på jägaren när hon står och trycker i mörkret.
Rs front och ic provisoriskt monterad, givetvis är fronten lackad i dusty mauvy pearl (lila) som resten av bilen i nuläget. [url=http://geting.se/viewimage.php?image=69607-motorbilder 088a.JPG][img]http://geting.se/image.php/69607-motorbilder 088a.JPG[/img][/url] _________________ Mathias Hellqvist |
Läckert Mathias!
Låter som ett koncept jag gillar. Se nu till att få skruvat lite. Alltid kul med bitar på hyllan men när det sitter på plats och funkar så är det ju så mycket roligare. Kolla in funktionen att ladda ner bilder direkt in i forumet. Mycket fint, suverän funktion och enkelt. Lycka till med bygget i vinter. _________________ Fredrik Reichel |
Ja ÄNTLIGEN är man igång.
har letat febrilt efter skruvargarage i ett å ett halvt år utan framgång men så dök det upp en vänlig själ (markus 97) här på rejsa och erbjöd sig dela garage med mig . Stort tack markus! Vad som har hänt under den veckan hittills jag har vart med i garaget är följande: Motor och låda är urplockat ur bilen. Idag efter en tuff arbetshelg på 36timmar plus j.vla massa bilåkning så skulle jag bara titta till bilen men rätt som det var började jag rengöra motorutrymmet. Därefter fick sig växellådan sig en omgång med avfettning. Nu är vi igång _________________ Mathias Hellqvist |
Ska se om jag lyckas lägga upp nån bild här.
Här är den gamla jätteskitiga spisen på väg ur bilen. min helt nybyggda motor med lågkomp. kolvar ligger brevid sin märkesbroder, kan ni gissa vilken som är nybyggd? Här öppnas gaveln på växelådan upp för att kunna plocka bort femmans drev för att kunna dela lådan på mitten för vidare inspektion. Att plocka bort femmans drev visade sig vara krångligt värre, först köptes en liten smidig avdragare med 3 armar vilket inte alls passade . Därefter köptes en avdragare med 2 armar, vilken inte heller passade . Lösningen blev att slipa ganska rejält på armarna så smet den precis ner mellan drev och växellådshuset. . Sedan var det bara att spräcka lådan och kolla över skicket på dreven och synkringarna, Ser helt ok ut enligt mig. Nästa steg var att plocka av slutdrevet från diffen, vilket givetvis sitter nitat med STORA nitar orginal. Bara att plocka fram sliprondell, borrmaskin, drivdorn och hammare. _________________ Mathias Hellqvist |
är d väldigt jäkligt att sära på lådan o sånt för varit lite sugen på att göra d själv men inte riktigt gett mig in på d för har osså en VR6:a fina bilar d annars
_________________ Magnus Svensson "Team SBR" Passat 1.8T -05 X Saab 900SE 2.0 TURBO driver X Saab 900SE 2.0 TURBO driver X Golf MKIII VR6 Driver Carkings Tävlingsledare |
Nä så farligt svårt är det inte att dela på lådan, men man får vara beredd att slipa, borra
och eventuellt värma för att få vissa delar att släppa. Jag har nr. till en riktig vr6 guru som bor i laholm som nog kan hjälpa dig med lådan om det visar sig vara övermänskligt. Monteringen av lådan lämnade jag dock bort till en firma som har rätt verktyg för att kolla spel mm, visst går det att montera ihop själv men jag vill ha rätt inspänning på diffen så det överlåter jag åt proffsen. _________________ Mathias Hellqvist |
Kul med en VW VR6!
Sålde min Corrado för nåt år sedan, trevlig motor! Underbart ljud! Mer bilder! _________________ Patrik Rosén Speedlab Crew - http://www.speedlab.se 3D-printing/Design - http://www.brainglow.se Instagram - https://www.instagram.com/brainglow.studios/ |
Visst är det en himla fin sång i vr6or ja!
Dock så kommer min inte låta som en standard då jag ska montera kompressor. Här har vi en liten bild på innehållet i lådan, givetvis saknas huvudaxeln med alla drev på bilden. (för dig SmurfMan) Här sitter det nitar istället för bultar , var tvungen att skära,slipa bort nithuvudena och sedan hålborra nitskaftet och till slut slå ut niten med dorn och hammare. obs datum på bilderna är helt fel. Peloquin diffen (torsendiff) med obegränsad livstids garanti. Spelar ingen roll vad du gör med den kör man sönder den får man en ny utan några frågor. Sweet _________________ Mathias Hellqvist |
Dagens arbete bestod av att passa in dom nya topplagringarna i alu och att montera
H&R främre krängningshämmare. Först tog jag tag i fjäderbenstornen och gick lös med tigersåg, vinkelslip och hammare. Så här rostigt såg det ut när jag demonterade fjäderbensstaget, dock så är rosten från hållaren på fjäderbensstaget och ligger ovanpå färgen på fjäderbenstornet. Bara att putsa av rosten så var det fin färg under. översta "vårtan" på fjäderbenstornet skars upp i flickar och hela "vårtan" avlägsnades. Då ser det ut så här. Japp då fanns det plötsigt plats för dom justerbara topplagringarna. Ska snyggas till med ny färg innan dom monteras. Därefter lossade jag på bakre fästena på subframen för kunna byta ut den klena orginal krängaren (20mm) mot H&R 25mm krängare. Nu började det krångla på allvar , drog av bulten som håller fast infästningen av krängningshämmaren mot chassiet. Den avdragna bulten sitter så fint kvar i chassiet, får borra ur den nån dag. Därefter när jag monterat krängaren i sin hållare och skulle skruva fast subframen i chassiet så tar inte bulten på ena sidan gäng, kollar på bulten och ser att gängorna är tokslut. Får försöka fräscha upp gängorna i chassiet och eventuellt köpa gängstång för att kunna skruva in stången långt där det förhoppningsvis finns bra gängor. Nån som vet om det finns gängstång i åtminstonde 8.8 kvalitet?? Fungerar det inte med nya skruv och uppfräschade gängor får jag väl fixera allt på plats och bränna fast med svets. _________________ Mathias Hellqvist |
Liten uppdatering då inför helgen.
Växellådan jag lämnade in för diff byte på är nu tillbaka hos mig. Bekymren med med avdragna bultar här å var är lösta, så nu sitter framvagnen stadigt på plats och den grövre krängaren av märket H&R är monterad. Dia. på H&R krängaren är 25mm mot orginal 20mm. Sen så vart jag intresserad av att se hur slitagebilden på kamkedjekittet som har rullat ca:500-1000mil såg ut på orginalmotorn, bara att plocka ner bröstkåpor mm. Inga synliga märken alls i kamkedje släporna, dom återanvändes till kompressormotorn och så har jag ett extra kitt liggandes. Egengjord kamkedje-linjal sågades till av 4mm alu plåt, gäller att nolla motorn ordentligt _________________ Mathias Hellqvist |
Har grejat lite mera med bilen nu och till veckan ska jag stoppa tillbaka motorn och lådan
i bilen igen. Jag fyllde i castrol mtx 90W140W transmissions olja, egentligen gjord för motorcykellådor. Har fått höra så här lite i efterhand att det kan vara nått i den oljan som gör att synkringarna tar skada av nån kemisk process? Är det nån som kan bekräfta eller dementera? funderar på att byta till tex nån red-line olja men gör det helst inte om det inte är nödvändigt. _________________ Mathias Hellqvist |
Vanliga vr6 kompressorkitt är tyvärr inte mycket att hänga i granen .
Dom laddar runt 0.7bar och ska som mest ge runt 280hk?? Det kompressorkittet jag har med rotrex kompressor laddar betydligt mer och jag vet att det blir bra flås i bitarna. (Bugrun vinnare 06, strippen). Däremot är strippen körning för mig tämlingen ointressant. _________________ Mathias Hellqvist |
Våra race- och banåkarbilar VW Golf vr6 93 överladdad | 1, 2 >> 13634 besök totalt |