Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hur importera "omöjlig bil" ifrån Tyskland???
1257 besök totalt
Faltdach
Göteborg
Här sen Jun 2003

Trådstartare

Tjänna!!

Finns det något kryphål månne, för att kunna importera en VW med motor som aldrig serietillverkats

Jag har ju funnit ett mycket trevligt litet "byyge" i Tyskland, men SBP kommer nog inte tycka om vad dom ser under huven vid reggbesiktningen.

Fakta: VW med ej originalmotor!
Svar: Hur få den godkänd i Sverige?

Börjar få racing abstinens efter ett år i Countryn! Har lessnat på att bli ifrånåkt

Bilen: VW Caddy Med G60 motor, 260Hk. Sänkt 120mm, Racingbur och endast 720Kg

Vaggeryd
Här sen Jan 2003

jag tror det är oerhört svårt om ens inte omöjligt. Trotts att tyskarna godkänner dem. thumbs down
Har själv en bil i tyskland jag skulle vilja importera men tror att det går.
Finns en m3 e30 med m5 motor i sverige. Den är godkänd, de krävde intyg från bmw och sånt i massvis. Han hade en hel pärm dessutom krävs det tydligen rätt kontakter på dessa firmor för att få intyg.

Någon som lyckats?

therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

Enda riktiga möjligheten som jag ser det, är att flytta till Tyskland, bo där ett år (minst) och äga bilen under samma tid, sedan flytta hem och ta in den som flyttgods.

Varför inte bygga bilen i Sverige istället? Använd en Caddy som inte haft katalysator, peta i en G60-motor med kat så är bygget besiktningsbart (använd hela bromssystemet från en G60 eller nåt liknande). Total kostnad i avgifter etc. stannar på cirka 4500:-

Förresten, angående E30 med M5-motor; Bygger man på en E30 som inte haft kat, och stoppar in en motor med kat, så behöver man inte intyg från BMW - däremot måste man hålla sig inom 15 kW/100 kg tjänstevikt (gäller även Caddyn ovan) vilket kan bli svårt med M5-motorer.

/Gustaf

Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002

Den där M3:an har jag också hört talas om. Är den verkligen importerad som vanligt (eget bruk eller vad det nu heter)? Eller är det flyttgods? Då blir ju allt genast mycket enklare.

Åkersberga
Här sen Nov 2002

therealpinto skrev:
Hej

Enda riktiga möjligheten som jag ser det, är att flytta till Tyskland, bo där ett år (minst) och äga bilen under samma tid, sedan flytta hem och ta in den som flyttgods.

Har du koll på vilka kriterier som gäller för att "bo" utomlands? Jag antar att man måste vara skriven i det land det gäller, men vad mer? Behövs det intyg från ev. arbetsgivare?

Här sen Apr 2003

Anders Dauner skrev:
therealpinto skrev:
Hej

Har du koll på vilka kriterier som gäller för att "bo" utomlands? Jag antar att man måste vara skriven i det land det gäller, men vad mer? Behövs det intyg från ev. arbetsgivare?

Valdigt enkelt, du far inte vara skriven i Sverige under denna tid!!
Sa lange du e skriven i Sverige bor du ju inte utomlands aven om du skulle ha ett jobb utomlands, sen kommer regler om var man tillbringar >50% av dygnsvilan, dubbel bosattning osv men grunden e alltid var du e skriven.
o da kommer ju deklarationen(sarskild...) o alla andra officiella papper komma till din utlandska address.

o ratta mig om jag har fel men att ta in en bil som flyttgods gor ingen som helst skillnad vad galler o fa den igenom Bilbesiktningen!
De enda reglerna vad flyttgods betraffar e att du kan undvika tull+moms(lyxskatt) om du tar in ngt nytt eller ngt utanfor EU.

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

Tar man in bilen som flyttgods finns det undantag från ett antal mer eller mindre viktiga regler - den viktigaste är i detta fall kravet på att bilen skall ha en motor i originalskick som den sålts (typbesiktats) i aktuellt land. Enkelt uttryckt...

/Gustaf

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Det måste vara biligare att betala för att få rätt papper.........allt går att köpa..

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002

Att man måste vara skriven utomlands förstår jag. Det är ju egentligen självklart. Men kan man arbeta/lyfta lön i Sverige? Var jag har sovit det senaste året begriper jag inte hur SBP ska kunna ta reda på.

Nu var ju inte min egentliga tanke att mygla in en flyttgodsbil i landet, men ibland får man ju lite konstiga idéer.

1257 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande