| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Fuelcell och E85?
|
2259 besök totalt |
|
Fuelcell och E85?
Har ringt runt och frågat lite om plasttanken och skummet tåler E85 Ingen vågade svara på det Någon som vet med säkerhet? _________________ Stefan Lindh Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC Bygger Manta B med 3.0 TIC https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts |
||
|
Kan inte säga med 100% säkerhet att det funkar.
Men det går ju otaliga bilar med fuelcell och E85, kom att tänka på en bild där "Limmet" står och tankar E85 i en plast fuelcell i skuffen. Så visst funkar det men inga garantier från min sida. _________________ Mathias Hellqvist |
||
|
Nog borde väl en fuelcell klara av E85!? Tänker bara på det faktum att vi människor kan dricka över 80%-ig etanol utan att få minsta invärtes frätskada.
Själv så har jag kört en vanlig Passat på 70% E85 fastän det skulle vara omöjligt och skulle ställa till med stora skador enligt personer som, enligt min mening, är lobbyister. _________________ Calle Olsson |
||
|
Re:
Föresten så finns det väl etanol i all macksoppa i Sverige idag? OKQ8 började i storstäderna för flera år sedan och nu har väl alla andra mackar följt efter i hela landet. Minns inte om inblandningen är 5 eller 10%, någon som vet? _________________ Calle Olsson |
||
|
Re:
Det är som sagt ganska stor skillnad på metanol och etanol. På min tank från ATL står det att man kan använda bensin och etanol men inte metanol åtminstone. _________________ Robin Ansin RMS Racing Bmw Z4M -07 |
||
|
Inblandningen av etanol är 5% i hela Sverige. I Stockholm är inblandningen 10% på försök. Att E85 blir E75 undervintern beror på att bilen kan bli svårstartad om man har förmycket etanol och det är kalt ute.
_________________ Filip Bergbom-Wallin |
||
|
Metanol och etanol är ganska likvärdiga när det gäller angrepp på bränslesystem och motor. Båda kan påverka polymera material samt förhindra att metaller bildar en skyddande oxidhinna. Det senare är ett resultat av alkoholens innehåll av lösliga kontamineringar som ex. kloridjoner. Med ökad halt alkohol, och med en alkohol som har dålig renhet, dvs hög halt av lösliga joner så ökar problemen med angrepp. Syrliga förbränningsprodukter orsakar också vissa problem.
Blåsor för metanol tillverkas vanligen i naturgummi, dessa förstörs om man slår bensin i dem, så E85 får inte användas i dessa tankar. Hurvida en specifik tank kan hantera E85 bör man fråga tillverkaren, vissa tankar gör det andra inte. |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Fuelcell och E85?
|
2259 besök totalt |