| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Elekronik konstruktions hjälp.
|
2822 besök totalt |
|
Hej, jag hoppas att jag har postat denna frågan på rätt ställe. Jag skulle behöva hjälp men utformning /uträkning av en elektronisk krets för styrning av ett spjäll. Önskad funktion: 2 mapsensorer öppnar ett spjäll ~ 90° När trycket vid Mapsensor 1 är högre än vid sensor 2 är spjället stängt. När trycket är mindre vid sensor 1 än sensor 2 öppnar spjället. och sedan stängs det igen när trycket blir högre vid sensor 1 än 2. Krångligt att beskriva
Trycken vi pratar om är max 2.5bar övertryck. Jag vill gärna ha råd och tips på hur man skall få till denna krets. (Komparator krets med ngn typ av steg motor?) Hoppas det finns någon som har lust att offra lite tid och hjälpa till. Tack på förhand M.v.h Niklas _________________ Niklas Johansson Lancia Delta Evolution 1992 Ford Capri 1970 |
||
|
Jag hade nog personligen gjort det med hjälp av en mikrokontroller, men det är ju jag det.
Enklaste för dig skulle nog vara att använda en komparator som jämför trycket från två MAP-sensorer för att avgöra vilken som har högst tryck. MAP-sensorer finns att köpa från till exempel Freescale. Efter komparatorn skulle man nog kunna placera en 555:a eller liknande krets som genererar en fyrkantspuls. Sedan skulle man nog på något vis kunna göra så att pulsbredden på fyrkantsvågen varierar beroende på signalen från komparatorn. Självklart bara med två lägen, eftersom du inte verkar vara ute efter steglös reglering. Sedan är det ju bara att skicka in signalen från 555:an in i ett vanlig RC-servo av lite kraftigare modell. Om du inte vet hur ett servo fungerar så är det så att man skickar in en fyrkansvåg, och beroende på hur breda pulserna är så kommer servot vrida sig i en speciell riktning. Servon finnas att köpa på närmsta hobbyaffär för en femhundring kanske, eller beställa på internet för någon hundralapp. Ett annat alternativ skulle iofs kunna vara att använda en MAP-sensorer som mäter differientiellt tryck och på så sätt bara ha en sensor som kan mäta upp differansen och på så sätt spara in pengar + att man slipper undan komparatorn. För det är ju trots allt ändå bara differansen du vill mäta? Eller vill du, antingen nu eller i framtiden, kunna logga absolutvärdet? Ska du använda dig av en stegmotor blir det nog ganska komplicerat att göra det analogt då man kommer behöva en hel del logik för att kunna styra stegmotorn. Dock kan man ju använda sig av en färdig stegmotordrivare för att göra det lite enklare, men det blir nog ändå lite knepigt. Enklast alternativet är ju förståss att använda sig av en mikrokontroller, men då gäller det ju också att man har kunskapen som krävs, och du är kanske inte någon programmerare?
Hur pass bra elektronikkunskaper har du? _________________ Christian Antila |
||
|
Re:
Tack för svaret Det jag är ute efter är, att när det är högre tryck på trycksidan av turbon än på trycksidan av kompressorn ska spjället öppnas. Och sen ska det stängas igen när trycket är högre vid kompressor än turbo. Det låter som en kanon ide med ett servo och pwm styrning. Mina kunskaper stannar vid bilelektronik/felsökning (som jag jobbar med dagligen). Konstruktion och programering är inte riktigt min grej. Finns det någon styrning som byggsats som man kunde använda till detta? om inte har någon lust att rita upp kretsen för det? _________________ Niklas Johansson Lancia Delta Evolution 1992 Ford Capri 1970 |
||
|
Har surfat runt lite.
Kan detta vara användbart? Kemo M110 drivkrets stegmotor (Kjell o Company) AEG stegmotor 48 steg, 4-pin (Kjell o Company) _________________ Niklas Johansson Lancia Delta Evolution 1992 Ford Capri 1970 |
||
|
Du behöver inga spjäll eller styrningar alls. En enkel backventil är det enda som behövs.
LEdsen att förstöra dina planer men det är faktiskt inte svårare än så
Hint. Golf GT _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||
|
Re:
Saken är den att jag ska ladda kompressorn genom turbon men jag vill inte att turbon ska behöva suga genom kompressorn. Därav spjället som öppnar så kompressorn bara snurrar och turbon suger från det fria när den laddar mer än kompressorn. Det kan säkert funka med en backventil? Ett spjäll som bara kan släppa in men inte ut någon luft. Har haft den tanken förut men var inte säker på om det skulle funka... Är det så det funkar på Golf GT? _________________ Niklas Johansson Lancia Delta Evolution 1992 Ford Capri 1970 |
||
|
om du nu inte kan lösa det med mekanik och måste göra det elektromekanisk så skulle det ju säkert kunna funka med stegmotorn och drivkretsen du skickade. Det som är den jobbiga biten är att stegmotordrivaren har två pinnar, en pinne avgör i vilken riktning motorn ska snurra och den andra pulsar man för att styra motorn. För varje puls kommer motorn hoppa fram ett "steg". Det jobbiga är ju då att designa styrelektroniken som mäter trycket, och om det understiger ska den först skicka kanske 30 pulser och sen ska den vända på någon vippa eller något som gör att motorn byter håll tills nästa gång. Sen är det åter igen samma sak. Den ska få 30 pulser och slå om vippan.
Dock borde man ju kunna göra det med hjälp av en 555:a för att generera en fyrkantspuls och sedan skicka in signalen i en binär räknare. På bit 1 på utgångne till den binära räknaren kopplar man styrsignalen till motorn. Altså kommer räknaren halvera dela frekvensen med två. Utgången för 6e biten skickar man in i en vippa som ändrar utgångsläge mellan hög och låg varje gång den får en signal på ingången. På så sätt skulle den vända håll varje gång. Sen måste man även på något sätt lyckaks få in en stoppfunktion som gör att räknaren stannar när den uppnått rätt värde, och den funktionen är jag lite osäker på hur man skulle kunna göra då jag själv aldrig håller på med logik
Ett annat alternativ är ju om du är villig att lägga ut en del pengar så skulle ju någon, till exempel jag ( ), kunna bygga den åt dig.
_________________ Christian Antila |
||
|
om det nu bara behövs två lägen så är väl stegmotorer lite väl att gå omvägen runt sydpolen. Bara köra med vanlig dragmagnet. Som exempelvis de som används till centrallås. Eller biltemas större sak som används för bakluckeöppning.
_________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||
|
ytterligare ett tips om det skall vara elektrisitet inblandat:
2st justerbara tryckbrytare(istället för mapsensor) som man kopplar till en komparatorkrets. Komparatorkretsen styr sedan elektromagnet som stänger spjället. Öppnar spälljet gör man med en fjäder på spjället. Ett annat alternativ är att komparatorn styr en tryckluftventil som matar in laddtrycket i en tryckluftcylinder som stänger spjället. Öppnarspjället gör man med en fjäder och/eller reverserar trycket genom cylindern. Cylindrar finns det ju med inbygd fjäder i så det behöver ju inte bli något extra mek för detta. En Backventil borde ju dock vara den enklaste lösningen. Hilmersson hade ju en sådan på sin manta http://www.hilmersson-racing.com/sta Tänk på att ju mer elektronik man ha desto mer kan gå fel. Kolla möjligheterna om du skall ha något eftermarknads sprut, det kanske går att nyttja in och utgångar från det för att styra det som du vill ha det. ./Mvh Fredrick EDIT: Jag var visst inte först med idén
_________________ ./Mvh Fredrick Ingvald |
||
|
Tack så mycket för alla svar.
Jag provar mekaniskt först sen är det bara att gå vidare om det inte funkar. Kan absolut bli aktuellt att köpa tjänsten om inte dem andra alternativen funkar. (gillar att prova själv först)
M.v.h Niklas _________________ Niklas Johansson Lancia Delta Evolution 1992 Ford Capri 1970 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2822 besök totalt |