Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Porsche 924 Carrera GT
<<   1, 2
5652 besök totalt
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004

Pär Hylander skrev:
M femman skrev:
Vad är prisbilden på en "vanlig" 924 Turbo???

Lik från 10-15 kkr, fina bilar från kanske 30-40 kkr.

och en räser från ca 45 kkr och uppåt... beroende på varvtid...

Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004

Namndispens
Namndispens

Johan Mähler skrev:
Ballt som fan att komma på krogen å slänga upp en Porsche Carrera GT nyckel, får man inte ragg då så är man hopplöst illa ute

En annan har aldrig behövt bilnycklar för att få napp

Malmö
Här sen Nov 2006

Re:

Nils Classon skrev:
En gammal klasskompis till mig hade en Carrera GT, men enligt honom så tillhörde den inte den ordinarie serien utan skulle ha byggts om senare med delar som "fanns kvar". Undrar hur det stämmer. Nu var ju detta iofs snart 20 år sedan så minnet kanske sviktar...
I bilregistret så står det iallafall bara 924 turbo.

Jag hittade en bild i ett dammigt fotoalbum som jag fotade av!

Hej, tror att jag äger bilen på bilden idag. Hette din kompis ola H och fick bileen i studentpresent? Vore mycket Tacksam för lite historik i så fall.

Mvh Fredrik

Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica)
Citera
gegge
Malmö
Här sen Nov 2006

Re:

RS 1800 skrev:
En sån där hade min granne för nåt års sedan, ser likadan ut iaf.

Letar info om min bil, var grannen Fredrik S? Har du möjligen lit historik att bidra med. Eller någon annekdot..?

Såg att ordningföljden i tråden inte syftade på den bronsfärgade. Miss av mig.

Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002

Re:

gegge skrev:
Hej, tror att jag äger bilen på bilden idag. Hette din kompis ola H och fick bileen i studentpresent? Vore mycket Tacksam för lite historik i så fall.

Mvh Fredrik

Vad kul! Jo, det är allt den bilen! Fast han fick den inte i studentpresent. Hans syrra fick däremot en vanlig 924 när hon tog studenten.
Tyvärr är detta den enda bilden jag har av den. Jag pm:ar en lite bättre inscannad bild till dig. I övrigt så har jag inte så mycket historik att ge dig. Ola 1 hade han på skylten iallafall.

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
gegge
Malmö
Här sen Nov 2006

Tackar. Har hans gamla reg bevis med personliga skylten kvar. Bilen är fortfarande i gott skick, men jag har ingen dokumentation annat än ett par snabba samtal till tidigare ägare som inte kommer ihåg så mycket. Det var trots allt tjugo år sedan...

Trist att behöva ta bort raden om studentpresenten i min korta historik, då är det inte mycket kvar

Men trevligt med en gammal bild och någon som sett bilen. Det gjorde min dag

Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002

Jag ska se om jag kan få tag på min gamla kompis och kolla upp det här med studentpresentens vara eller inte vara.

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Re:

Pär Hylander skrev:
Maxx skrev:

Enligt The Porsche 924/944 book av Peter Morgan ska växellåda G31/03 ha "stronger final drive and shot blasted drive pinion and 3rd, 4th, 5th gears ... 1st gear syncro from 911 for better cold changes." Beskrivningarna man hittar i böcker är oftast lite diffusa. Jag kollade i PET och det enda jag kan hitta är att ettans synkring är en annan än i turbons. I stort är det samma låda som turbon har.

Jag lyckas ju aldrig hålla reda på vilken låda som har vilken beteckning. Är G31/03 en audibaserad låda eller en porschebaserad/snailshell? 931 fanns ju med bådeoch.

Förstärkningen följer samma mönster som man gjorde till audilådan till 944 Turbo S, alltså det där med kulpeening.

G31 är Porschelåda baserad på ungefär samma innehåll som 915 som satt i 911 SC/Carrera. Bla.a. är diffen exakt likadan. Anledningen att jag vet är för att jagade dessa lådor på bilskrotar för att ta diffen ur. Såvitt jag vet var det bara 931:or som var utrustade med G31-lådan. 924:or hade Audilådan...först 4-växlad, sen 5-växlad.

G31 led för övrigt av samma problem som 915: synkringar slets fort och renoveringen var kostsam. 944:or och 951:or fick istället förbättrad variant av Audilådan och under samma period gick Porsche över till vanliga växellådor (med Borg-Warner baserade synkringar) och slutade tillverka lådor med egen synkroniseringsteknik (Porsche syncromesh).

Slutklämmen: Även om G31 är aningen ovanlig och sitter i udda bilar skulle jag hellre haft en bil med Audilådan då den var tämligen problemfri. G31 kanske pallade vridet bättre än ursprungliga 012-Audilådan men med tanke på hur fragil 915 var kan den inte ha varit något under av hållbarheten heller.

P.S.
Kuriosa: Audi S4:a lådor är närbesläktade med 6-växlade lådor i 968:or.

Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004

Nu har Ross Ab även en silver GT till salu!

Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
Allmänt banåkaforum
Porsche 924 Carrera GT
<<   1, 2
5652 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande