| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hjälp med tillverkning av bromsokskolvar?
|
4603 besök totalt |
|
Jag är i behov av ett par nya bromsokskolvar till en av mina bilar då kromet släppt och rosten bitit sig fast i de nuvarande kolvarna. Renoverade ok är inte särskilt lätt att få tag på till bilmodellen, så jag undrar därför om det är någon som kan, eller vet om någon som kan svarva fram ett par nya kolvar för en skälig peng, gärna i Östergötland. Kolvarna i sig är inga avancerade prylar, så de bör vara lätta att tillverka. Mvh Jonathan |
||||||||
|
inga konstigheter alls att göra sånna... tog mått på mina bromskolvar på sossecontainern igår så att jag har gjort ett par nya när de kärvar fast för tredje gången :-( *mutter-mutter*
tänkte göra dem i ss2346. "problemet" för mig är att sånna material är tungsvarvade o ger tasikig ytfinhet utan kylning/smörjning och o supportsvarven på företaget har inte haft kylpumpen igång på flera år. Plocka bort en kolv o kila in på en lämplig mekanisk verkstad, så gör de ett par till dig. Priset kan jag inte säga nått om. Det beror helt på vad för utrustning de har o vilket humör de är på (skulle gissa på storleksordningen 4-7 hundringar för två st). Den invändiga borrningen o svarvningen är relativt tidsödande (för mig iaf). Sen går det långsamt på slutet på yttersidan då man får ta flera fina skär med långsam matning Gör en "ritning" och ange de toleranser du vill ha. Var frikostig på de oviktiga måtten som t.ex spåret för damasken. Ta med en kolv tillsammans med ritningen, så har de bra förustättningar att göra det snabbt o billigt o försöker göra den så lik den gamla som möjligt. Ritningen behöver inte vara en riktig ritning bara den är tydlig (Edit: ss2346 är rostfritt automatstål dvs rostfritt med tillsats så det får lite bättre egenskaper för skärande bearbetning) _________________ Mats Andersen |
||||||||
|
Är det inte enklare att gå in på en biltillbehörsfirma och köpa färdiga kolvar för 200-250kr?
Är packningarna bra och vätskan fräsch så rostar inte kolvar särskilt fort. Edit: Vad är det för bil? _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Porsche 911 Turbo -02 |
||||||||
|
Re:
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
|
Re:
precis ! posta det, så skall du se att det nog går att ordna fram utan några större konstigheter.... _________________ Andreas Persson Brukar: Hyundai IONIQ EV Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...) |
||||||||
|
Re:
Ja fast ni har ju aldrig nåt på lager när man beställer grejer
OT-Varning...
_________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Porsche 911 Turbo -02 |
||||||||
|
Bilen det gäller är en Mazda 616 från 1974, men hur som helst lyckades jag rota fram ett extra par bromsok som jag hade liggandes med tokfräscha kolvar så problemet är löst för den här gången.
'
Får tacka för alla svar i alla fall. |
||||||||
|
Kollegan fick nya kolvar tillverkade till sin Maserati Ghibli i Göteborg någonstans, men nu löste detta ju sig ändå. Jag kan ändå ta reda på vem som gjorde dem.
_________________ Dennis Johansen PCS 3413 Porsche 911 SC -83 Saab 9-3 -07 |
||||||||
|
I Göteborg har vi ett ställe ute i Aröds industriområde som heter bromsoksrenovering.
Ligger alldeles i närheten av Pekkas framvagnservice. SAM Bilmode har flyttat dit oxå, så nu är det många kändisar som bor granne där. Bromsoksrenovering har bra service, bra priser och bra kunnande. Fan va reklam jag gör på en gång där... Gött va?
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||||||
|
Re:
Jobbar inte där längre, men ja ett par tusen artiklar är konstant lagervara.... :shifty2: Slutade där i April.
Så bra ! 54 milimeters kolvar va ?? till nästa gång så går det garanterat att beställa kolvar & / eller lämna iväg dina gamla ok för fabriksrenovering i värsta fall... & Som sagt, finns det ju fler aktörer i samma ämne. Bromsok Renovering i Kållered AB var det ni menade va ? www.bromsokrenovering.se _________________ Andreas Persson Brukar: Hyundai IONIQ EV Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...) |
||||||||
|
2 1/8" för att vara exakt.
Sitter samma ok på Mazda 929 gen1 och det råkade min bror ha en ståendes bakom logen. |
||||||||
|
Re:
Den hemsidan är så gammal att inte ens telefonnumret stämmer längre. Ioan och hans snubbar håller alltså INTE till i Kållered längre, dom finns på Södra Hildedalsgatan i Aröds industriområde.
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||||||
|
Re:
Det heter Grimbo industriområde (nära Aröds ind. Omr.)
_________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
4603 besök totalt |