Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2, 3 >> 4 besök senaste veckan (24036 totalt) |
Tjena! Hur stor är skillnaden i körkänsla mellan dessa material i bussningar?? Har suttit och kikat på bussningar till min e30 och det skiljer inte så mycket i pris!! När man ändå byter vill jag ju sätta i det bästa!
Komfort bryr jag mig inte om längre, är bara ute efter körgläjde på banan ![]() |
||||
Då behöver jag inte fundera mer ![]() ![]() |
||||
Delrin is teh shit!
Polyurethan känns som något påfund för att styla hjulupphängningen. okej om det hade varit gjutet i Polyurethan så att det var lite stuns i skiten, nu är det ju helt sloppy. Har vid en del tillfällen sett sådana "Powerflex" grejor röra sig i sina passhål. Exeptionellt obra. ![]() ![]() Delrin FTW! ![]() ![]() _________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||
Får faktikskt hålla med ovanstående talare till viss del iaf!
om man byter ut slappa originalbussningar i en framvagn med tex dubbla a-armar, då är vinsten med poly ganska stor. Har man däremot en fram eller bakvagn där lederna rör sig skumt, dvs mördar bussningarna snabbt, då ska man nog undvika både poly och delrin. Delrin blir väldigt väldigt racigt, men eftersom att komforten inte var något issue så go for it. Kör delrin! Bilar med väg och banambitioner = poly eller nya originalgrejjer! Bilar utan vägambitioner = uniballs eller delrin! I min B-ascona som jag hade för några år sedan körde jag powerflex i, där funkade det kanon, aningens mjuka kanske. I A-asconan jag har idag så är 50% av framvagnen stumt monterad med uniballs eller stålplattor, resten är spända originalbussningar. MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
En viktig parameter när man funderar på detta är att en bussning i delrin, inte är att betrakta som en bussning, utan snarare en glidlagring.
Den är närmast obefintligt flexibel, och låser således upp i samma antal frihetsgrader som ett kullager. Detta ställer därför ganska hårda krav på toleranser i konstruktionen, för att inte ge en överbestämd geometri. Gällande att polyuretan är för mesar, ska man komma ihog att det är en familj av gummi som finns i en mängd olika sammansättningar, för att inte prata om hårdheter. Man använder enheten Shore, och de hårdare nivåerna på skalan, gämförs med golfbollar för att ge en referens. Rätt konstruerat ger nog PU tillräckligt styvhet för de som känner att de inte vill ta steget till länklager. |
||||
Vilka bussningar är det du ska byta?
Du har väl sett att Samuel har bussningar till E30? http://www.millway.se/catalog/index. _________________ Jonas Edling |
||||
Från www.millway.se: "Silentblock delrin E30".
![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Jo men det är sant. Allting blir tyst utom bakaxeln. ![]() |
||||
Jo det är där jag har suttit och fluktat ![]() Receptet jag funderar på är att byta samtliga bussningar som finns i sortimentet till delrin, topplagringar för ställbar camber och ett bilstein grupp n chassi! Vad tror expertisen?? ![]() |
||||
[quote="Rsjerry"]
Expertis vill jag inte kalla mig men det jag vet är iaf att du kommer att få en bil som svänger ruskigt bra. om du ändå ska köpa ett nytt "chassi" dvs fjädrar och dämpare, så skulle jag då samtidigt titta på Millways kit och bygga om fjäderbenen fram för små racefjädrar och då kan du justera höjden på bilen på ett enkelt sätt. _________________ Jonas Edling |
||||
[quote="M3Jonas"]
Jag har h&r fjädrar och gula koni nu men tycker bilen är riktigt svampig, antar att grejerna är slitna för det är ju bra märke på grejerna ![]() Är det något som behöver moddas med det kitet för små racefjädrar eller är det bolt on!! Jag gillar bolt on ![]() |
||||
Ja det stämmer bra. Då kan man sedan montera hårdare race-fjädrar istället och slippa mjuka sänkfjädrar. Tillsammans med gula-koni får man riktigt fin väghållning. |
||||
KONI: ![]() H&R: ![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Jag har H&R bak på min E21:a...
Känns som att dom får fylla min skrotbinge snart. Har Bilstein sprint (tror jag dom heter) som dämpar, men fjädringen är kass. Det blir troligen ett Biltemabesök och inhandla lämpliga fjädrar av styv typ. Men Delrinbussningar har den! Stumt och fint... precis som det skall vara. ![]() ![]() _________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||
Är det så säkert att det svänger bra ? (med stenhårda bussningar)
Jag menar att styrresponsen blir garanterat bra och att man får mer "känsla" i ratten, men alla små ojämnheter o stötar som gummibussningar normalt jämnar ut/sväljer i kombination med däcken. Nu pratar jag om de små som knappt får stötdämparen att röra sig, samt i sidled Med hårda bussningar så läggs det jobbet helt på däcken som då kan få ökad deformation i de små ojämnheterna o har då däcket "fel egenskaper" som t.ex hög hysteres i gummit så kan det ju faktiskt bli lite sämre Man låser ju iof upp en parameter så att det blir lättare att styra egenskaperna åp bilen Jag menat att man kanske inte skall ta för givet att det blir "bättre" bara för att man har hårda bussningar _________________ Mats Andersen |
||||
Så är det.
Men det är ju därför man laborerar väldigt länge med sin racebil innan man fått till sin "setup" som den skall vara för just dig som förare och ditt körsätt. ALLA kanske inte vill ha stumma bussningar eller sjukt hårda dämpare osv. Det är ju så olika hur man vill att bilen skall bete sig när man manövrerar den. ![]() _________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2, 3 >> 4 besök senaste veckan (24036 totalt) |