Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Formel Vee RPB -70
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
2 besök senaste veckan (57489 totalt)
Lefors
Göteborg
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

Wankelsport skrev:
har du bytt något i kopplingssystemet en förra året? För den var ju inte helt bekymmersfri då heller...

Gott att motorn gick fint. När kör du första tävlingen?

Inget är bytt eller ändrat. Hade ju lite problem på Gelleråsen förra året men med tips från Hansen-teamet löstes ju detta.
Skall nog gå att få ordningen på det nu oxå, tror bestämt att det är luft som orsakar problemet,

Första tävlingen blir först på Gelleråsen. Missar Kinnekulle tyvärr, trist med tanke på att det är favoritbanan och att jag redan nu i år gjort ett antal varv där.

Mx5 NB -99 Standard Cup
Citera
Lefors
Göteborg
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Pga en släng av skrivkramp har jag varit dålig på att uppdatera denna sida. Tänkte så här i efterhand sammanfatta den gångna säsongen.

Velodromloppet Gelleråsen Juni
Årets tävlingsdebut fick vänta till mitten av juni. Anledningen var att fokus flyttades lite från racingen, blev far till en dotter i maj. Gaswajerhaveri gjorde att tidsträningen fick genomföras med en förgasare som bara öppnade 50%. I det första rejset avancerade jag tidigt upp till en 4:e plats med bra häng på de tre där framme. Mot slutet orkade jag dock inte hålla uppe tempot och tappade ngn sekund, men i mål som 4:a.

Efter nästan två dagar med fint väder drabbades Karlskoga av ett ihärdigt regnande på natten mot söndag och som när det var dags för rejs igen inte ville ge med sig. Detta rejs blev ett sagolikt snurrkalas och en orgie i missade inbromsningar. Själv lyckades jag med 2 av det förstnämnda och provade även på det långa alternativ-spåret runt Ejes kurva. I mål blev det en blygsam 7:e plats. Men jag var mest nöjd med att jag lyckades ta bilen i mål hel efter detta mardrömsrejs. I kombination med sjöar av vatten på banan fanns det även sin beskärda del av olja som gjorde det såphalt.

SSM Knutstorp Juli
Inledningen av helgen i Skåne kan sammanfattas i ett ord: regn. Aldrig någonsin har jag sett sådan ihållande nederbörd eller så mycket översvämmningar. På väg ner tidigt på fredags morgon var det nära att vi inte lyckades ta oss till banan. Vägar var översvämmade och avstängda och efter en bra stund med mer eller mindre lyckade gen-/om-vägar lyckades vi trots allt rulla in I depån. Resten av dagen öste regnet ner och suget över att hoppa ner i en dyngsur formelbil för att kana omkring på banan infann sig aldrig så jag stannade kvar inne i värmen i bussen fram till sista passet då jag gjorde 4-5 varv för att känna mig för. Sammanfattningen när jag kom in I depån: halt.. I Formel Vee kör vi på Dunlop Racing däck av historiskt snitt, i torrföre och i regn. Inga regndäck här inte och man kan lätt konstatera att de bäst kommer till sin rätt när det är torrt.

Lördagen inleddes med tidsträning och till min fasa höll det dåliga vädret sitt grepp kring Skåne, det regnade fortfarande. Tyckte dock att jag fick till det riktigt bra och jag lyckades sätta 3:e tid bland Fvee av totalt 12 st.

Senare på lördagen gick race 1 och nu hade det slutat regna. Fick till en bra start och var uppe på 2:a plats men lyckades inte hålla denna placering genom första kurvan. I inbromsningen efter NGK strulade en Formel Ford till det framför mig och jag blev hindrad. Jag såg mig passerad av både Christer Eriksson och Sven-Åke Svensson samtidigt. Resten av rejset försökte jag förtvivlat hänga med dessa men hamnade aldrig riktigt i suget för att kunna komma riktigt nära. I mål blev jag således 5:a, 1 sek efter Sven-Åke.

Söndagens startuppställning grundade sig på placeringen i rejset före och min 5:e plats höll jag efter ytterliggare en hyffsad start. Fick tidigt häng på S-Å och genom hela rejset hade vi en skön kamp där det åtskilliga gånger var väldigt tajt. I utgången på rakan, några varv från mål, fick Sven-Åke en dålig utgång och jag lyckades ta mig förbi och få en liten lucka. Placeringarna höll sig in i mål och jag kunde kvittera ut en 4:e plats.

RHK Final Falkenberg September
En för mig helt perfekt helg, kanonväder, en bil som fungerade perfekt och resultat över förväntan.
Hade aldrig kört Vee på Falkenberg och av den fria fredagsträningen blev det ingenting så tidsträningen gick sådär.
I det första rejset fastnade jag bakom en Formel Ford som låg och blockerade mig från chikanen fram till sista högerknäcken ut på rakan där han drog ifrån 20 meter, varv efter varv. Blev trots allt en tredjeplats men med mersmak.

Söndagens rejs hade jag en riktigt rolig kamp med Thomas Marklund och Vegas Johansson. Den förstnämda snurrade bort sig och jag tog över ledningen och lyckades hålla den in i mål efter en mycket tät kamp med Johansson. I mål skillde 0,2 sek! Första segern i säsongens sista rejs, till nästa år är man jagad!

Ngr bilder från säsongen, tagna av Bengt-Åke Gustavsson, www.racefoto.se

Mx5 NB -99 Standard Cup
Citera
Jarl
Stockholm
Här sen Jun 2005

Schysst att avsluta med en seger. Bara fortsätta på den banan under nästa år då.

Fina bilder han tagit, man ser till och med ett grymt fighting face på några av dem . Härliga hjulvinklar det blir med de hjulupphängningarna.

Marklund
Lindesberg
Här sen Jan 2008

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Tjenare Lefors,

Grattis till segern.

Lägger upp ett par bilder på min blunder.
Jag hade en formelford som blockerade mig i stort sett hela loppet, och var tvungen att chansa då ni kom som små raketer bakom mig.
Tyvärr gick det inte utan fick släpp med skaplig retur som följd.

Första bilden visar när jag fick lite gummirester på noskonan från forden... Satan vad han blockerade...
Han var jättesnabb på rakorna, men bromsade rejält i kurvorna där jag höll stumt.

Nu är motor isärplockad för vintern och hittade en helt kass koppling.
Hade separerat.. Inte bra.

Ha det gott.

Formel Vee RPB -70
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
2 besök senaste veckan (57489 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande