Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
1, 2 >> 4886 besök totalt |
Vill börja tävla, men i vad?
Hejsan! Suget efter att börja tävla i någon racing-klass på riktigt har blivit stor. Men jag vill börja lätt (billigt), och då flyger ju tankarna in på Gokart, men har ingen aning om vad det finns för serier, hur mkt det kostar, alltså då vill jag ha mkt info, kostnad för servning, för att köra, däck m.m. Kan man vinna något i de olika klasserna? Så om man är bra att det iaf går runt lite lättare? Vet att det finns massvis med olika klasser i gokart med, men något lättare & billigare att börja med. Sen om det går bra en säsong så kan man ju naturligtvis byta upp sig ett eller 2 snäpp. Jag vet att detta låter konstigt, och man skulle börjat göra detta när man va liten, är det försent att försöka satsa på en någorlunda karriär som förare när man snart fyller 23? Alltså då menar jag inte att jag ska bli någon F1 förare eller nåt, men som sagt, att man iaf kan vinna lite så att det går runt, så att man inte behöver betala allt ur egen ficka.. Tack för all hjälp! MVH István _________________ István Csiszár |
||||
_________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
Re: Vill börja tävla, men i vad?
Vinstpengar är mycket ovanligt. Möjligen finns det sponsorpriser i en del klasser. Räkna mao att alla kostnader skall passera din egen ficka. Kolla runt lite på hur de olika alternativen ser ut med av avskrivningstid på idrottsredskapet samt drifts/servicekostnaderna. Kart har ju fördelen att det inte kräver så stor infrastruktur för förvaring/serviceplats etc som en tävlingsbil men årskostnaden är inte direkt låg om man börjar räkna in livslängd på chassi och motorer. Sen gäller det att hitta tävlingssere med lagom ambitionsnivå att börja med (antal tävlingar under säsong samt geografisk lämplighet). Själv körde jag SPVM Roadsport C under 2007 med driftbudget på 25 med en bil värd ca 100. Detta var 5 tävlingar och nära alla kostnader är inräknade (transport, boende, mat etc). Det kan vara idé att ha lite riktvärden. |
||||
Jag kan rekommender BMWcup http://www.bmwsc.com/ där vi tävlar endast med BMW bilar. Den stora kostnaden är att skaffa bilen och jag rekomenderar att köpa något färdigbyggt. Du kan betala allt från 50.000-200.000 för en bil.
![]() _________________ olof Johansson |
||||
Jag sökte upp en tråd från den tid då jag hade liknande funderingar.
(Nej, det blev inget... ![]() https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Jörgen Eriksson |
||||
Racing
Jag tror inte att det är dyrare med "bil" en med gokart förutom att det är lättare o tranportera en kart. Jag vill flagga för det Falk skrev det är inte så dyrt som man tror .. men man får försaka annat sportvagnserien är en stabil serie har funnis sen 70 talet och är en trevig tävlings form med mycket bil åka. Info: http://www.spvm.se/ _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||||
Personligen tror jag inte man ska tro att man kan köra fort och vara med i toppen från början. De är en jäkla skillnad och köra fort på datorn och köra fort i verkligheten, prata helt ur egen nära döden upplevlser...
![]() Jag fick min insikt att man måste köra några år och låta de ta tid att få kunskap både rent drift tekniskt och kör mässigt. Viss kunskap kan man läsa sig till, dock långt ifrån allt. Att göra en start bland andra bilar är en sak man måste träna på mycket och länga för att bli lugn under. Göra om körning är en annan sak som är spännande i början. För vem vill sätta in nosen och vända en konkurent de första man gör? Välj en klass som du inte behöver skruva jätte mycket under tävlingshelgerna i. Allt runt omkring är mycket nog att hålla reda på i början. Ska jag ge dig ett tips så skullel jag jag säger SuperVkart. En superkart med skotermotor. Endast broms och gas. Kanon i början. Titta in och läs mera på www.SuperVkart.com _________________ Magnus Jonasson #81 9:a German Superkart Series 2010 7:a German Superkart Series 2011 |
||||
Har kollat runt en heldel, och det lutar starkt åt som något nämnde Sport2000 i gokart.
Förare över 22, 125cc automat, hyffsade kostnader verkar det vara m.m. Tror absolut itne att ja kan tävla så jag lever på det, men allltså kanske som nån sa sponsorer eller vad som helst som gör det hela lite billigare! och nej, jag tror itne att jag kan va i toppen i början, och jag får det itne från dator spel! Men jag vet att med lite övning så kan jag bli snabb, har jag inga tvivel på det alls faktiskt.. MVH István _________________ István Csiszár |
||||
Re:
Jag köpte juste en Rotax max kart mest för att ha att träna med men det är väl inte omöjligt att jag tävlar lite också och med den kart jag köpte kan jag köra i Rotax max klassen och om dom inte ändrar reglementet till nästa år så kan jag även köra Sport 2000. Jag valde en Rotax just för att serviceintervallen var så långa,, mellan 30-50 drifttimmar har jag hört.. en bit ner på denna sida är min kart https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=36351&postdays=0&postorder=asc&start=63 är det inte vår snart!!!! _________________ Magnus Svensson PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt |
||||
Re:
Var inne och kollade lite där men det stod inte särskilt mycket, dock är det lite intressent att det ska finnas möjlighet att hyra kart. Har du någon mer info? Hur många som kör? Har du testat någon själv? Ngt annat du kommer på som kan vara av intresse? _________________ Pet ter Uhlin |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Som tidigare nämnt...så lär det vara svårt att gå runt på racing,såvida man inte talar om "elit" nivå och givmilda sponsorer.
Carting är ju ganska så självförsörjande från egen ficka,och ofta inkörsporten till högre nivå för unga förare i tonåren. |
||||
Re:
Jag hade samma funderingar i våras och bestämde mig för att köpa en RotaxMax kart, mest eftersom brossan kört en del formel yamaha tidigare och man varit ute och testat den några gånger ![]() Den är väldigt enkel att sköta, skruva lite och smörja lite, sen är det bara å åk! Den har även startmotor, så man bara slår till tändningen å trycker på en knapp för att komma igång. Serviceintervallet ligger på 40h för motorn, ska kosta 800kr att serva. Stora utgiftposten är däck, får räkna med 4-6k per säsong. Försökte räkna ihop alla utgifter jag haft under säsongen; soppa, licens, däck, medlemsavgifter, drev, belägg, kedjor, och kom fram till att det kostat ca. 350kr/h och då räknade jag in en värdeminskning på 20% för karten. Det får man ju kalla billigt ![]() Kart är inte den snabbaste motorsporten, men man får vansinnigt mycket kul för pengarna. Kommer upp i ca. 2g i kurvorna (tills däcken släpper) och har en medelhastighet på 75km/h över en bana på 1250m med 15 kurvor... ![]() _________________ Magnus Med ST |
||||
Re:
Kom till bilsportsmässan så kan du få hur mycket info som hellst. Dom som driver den klassen kommer att ha en monter. Ställ många frågor... ![]() _________________ Magnus Jonasson #81 9:a German Superkart Series 2010 7:a German Superkart Series 2011 |
||||
Känns som Rejsa.nu skulle behöva en egen avdelning för kart, vi har tom en forumdel för dataspel
![]() Jag har kört min första tävlingssäsong i SKCC(sydsvenska cuppen) i klassen Sport 2000, har någon frågor så är det bara att slänga iväg dem. Mvh Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
Re:
Ett lite råd till din kart, förläng kedjeskyddet så att det går ner i framkant och skyddar kylaren när kedjan går sönder. Billigare att fixa kedjeskyddet nu än att köpa en ny kylare senare ![]() Men i övrigt kan jag lova att du kommer att få en rolig sommar. |
||||
om det är viktigt att det är billigt och du vill ha så är mitt förslag Minimoto!!
Ganska säker på att det fins en klubb i Borås. På gokartbanan kommer du upp övet 100km/h och så får du rädda sladdar med knäpuckarna presis som Rossi och grabbarna. Skitrolig racing och billigt. Nybörjarhoj får du begagnad för mellan 10-15000:- och en riktigt häftig minimoto går på ca25-35000:- _________________ Birath Albin Porsche Cayman -08 Saab 96 -69 |
||||
Re:
![]() Ifjol när jag och polaren hade en rolig fajt så small hans kedja av och slog sönder kylaren. Förutom att det var färdigkört den dan, så var dom hyffsat dyr också ca 2500:- om jag inte missminner mig. |
||||
Re:
Trodde att detta var ett bilforum ![]() Måste medge att jag inte gillar dessa "minimoto", förstår liksom inte varför man har en hoj som är för liten att sitta på, sen har dom minimoto som kört på vår kartbana gjort fula hack i asfalten med sina fotpinnar och dragit upp en massa grus, så lite bitter är man > ![]() _________________ Magnus Med ST |
||||
Jag hade en Sport2000 gokart för ett gäng år sen.
Som sagt ovan så är den relativt underhållsfri jämfört med "vanliga" gokarter. Mycket smidigt med automat och slirkoppling. Bara trycka på startknappen och dra iväg. Jag hyrde en plats på banan för förvaring vilket gjorde även logistiken smidig. Naturligtvis blev jag sugen på att tävla lite, men efter att ha varit funktionär på en tävling och publik på en annan så ändrade jag mig. Många, precis som jag, var såna som inte har tävlat tidigare utan nu köpte en snabb kart och skulle ut och köra. Därmed fanns inte mycket erfarenhet av racing i startfälten. Många var helt galna och det small ofta och hårt. Mycket materialskador och även en del personskador. Det var helt enkelt för många vilda "gubbar" som körde. Så kolla gärna på någon tävling eller så innan du tar beslutet att tväla inom Sport2000. _________________ Ronny Steisjö ____________________________ Porsche 996 -00 |
||||
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
1, 2 >> 4886 besök totalt |