| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Sitta helt stilla i race-stolen ?
|
2 besök senaste veckan (10666 totalt) |
|
Sitter bra i miatan (race-stol) men skulle vilja sitta helt fast i stolen och fundera på om det finns något sätt padda upp stolen så jag sitter som gjuten ? Eftersträvar att vilja ha en 'instant' känsla i ryggen/kroppen ungefär som man har när man sitter i gjuten en Go-kart. Proffs har väl race-stolar som är avgjutna efter kroppen ? Funderade på om man kunde 'padda' upp stolen på samma sätt som när K Rydquists gjorde sin race stol. Alltså sätta sig i stolen och fylla upp sidorummen med skum. http://hem.passagen.se/rydquist/foam _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||
|
vad använder du får stol nu?
har själv väldigt svårt med stolar 187 lång och 65 kilo. Men har hittat en perfecta stola för mig, OMP Rs p-t. EDIT: det är inte den stolen såg jag nu men det är nog den äldre modellen av den _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||||
|
Fyller på med fråga om Tempur?
Skulle det fungera bättre än vanlig stolsstoppning och kan man köpa 10mm tjock på löpmeter nånstans? Får man förresten fippla med stoppningen på en FIAstol (och påstå att den uppfyller specen)? |
||||||
|
Re:
Ja, det går utmärkt att gjuta skum i sin stol.. Finns speciella kit med brandsäkert skum mm. _________________ /Arne Lindgren |
||||||
|
Re:
http://www.pegasusautoracing.com/gro |
||||||
|
Re:
Tempur är inget vidare då det påverkas väldigt mycket av temperatur. Stenhårt vid kallt och jättemjukt vid varmt. Himla bra för att forma sig efter en kropp när man sover med andra ord men mindre lämpligt som stol i en rejsbil. Kan bara tänka mig hur obekväm en koenigsegg är när man kliver in i den på vintern och stolen är en hård isklump.
För övrigt så sitter inte jag heller fast i min stol, verkar dock inte finnas något på marknaden som är smalt nog
_________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||||
|
Re:
Fet mat?
|
||||||
|
Re:
Smart man kan ju fylla ut stolen med Pizza! _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||||
|
Re:
Billys och Grobys så kan man äta lagom varmt i halvtid...
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
|
Sitta still
Hej Joachim om inte bältema kan hålla dig på plats i stolen kanske du får komplettera med nåna stirdy spännband Kolla om hovleverantören har några ex 5 Tons
Man har ju hört talas om skum i säck, denna metod fungerar säkert men det brukar se för djävligt ut Man har ju sett exempel från Racervagnar / Clubmanbilar Har du varit hos nån välsorterad Racerstolsförsäljare och testat olika stolar, det måste väl finnas någon som passar även din kroppsform Stolen jag har i Caterhamen är smal över ändan samt ett bra kläm under armhålorna mot revbenen på det bredaste stället Jag menar altså det bredaste stället på Tvären INTE framåt
Min stol har en ganska lagom lutning bakåt för min åkstil, pris läge ca 4000kr Jag känner i baken när jag kör över en mindre sten dvs hela bilen "sitter fast" i mig Troligen är det mer besvärligt för dig att använda denna typ av stol då den inte är FIA klassad, i en Caterham mfl kan man använda stolar som INTE är klassade o du om du vill åka fort så gör i ordning Sevenbilen du byggt
/ Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||||
|
Re:
Det går även att få skräddarsydda kuddar gjorda till dessa stolar
|
||||||
|
Halooooo
Halooooo Som jag sa i mitt första inlägg så måste Joachim ha en FIA godkänd stol, han kör en Roadsportbil enligt SBF reglementet Ingen av de iofs alldeles utmärkta skalstolar ni rekomenderar har FIA godkännande Ingen skalstol har sådant godkännande Enda biltyperna som får använda en icke FIA godkänd stol är de bilar där en godkänd stol inte får plats Sevenbilar är sådana bilar det finns även några små bilar som går i Historisk klass som får använda skalstolar ex Lotus Elan Reglementet
_________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||||
|
Nja, Bengt. Den rimliga tolkningen borde vara att det skall vara en FIAgodkänd stol när en sådan finns som passar både förare och bil. Det finns förmodligen smala FIAstolar som får plats i din Caterham, men där får inte du plats.
Det finns fall där förare inte kan använda FIAstol även i annat än Caterhams (alla stolar passar inte och kapa i en FIAstol får man ju inte göra...). |
||||||
|
Niklas
Hej Niklas OTOT Nä jag tror inte det finns FIAgodkända stolar som är utvändiga mått max 14" (355,6mm) breda nertill och ca 20" (508mm) uppåt från golv om någon förare inte får plats i en FIA godkänd stol i en Miata tror jag att man får köra en annan bil. Jag tror inte en vagnboksbesiktning skulle godkänna en icke FIA godkänd stol i en Miata. Då blir naturligtvis bedömningen samma av en besiktningsman på banan, även om nu inte bilen i fråga har vagnbok. PMar bild på Caterham med mått / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||||
|
SBF godkänner sittplatser som är integrerade i bilens struktur.
Dvs. det går att ta en icke godkänd stol och plasta fast den i bilens struktur. Annars är det vanligt att man gör just som Rydqvist gjorde. _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||||
|
STOL
Stolen som Joachim har fått av mig (förliten för mig) är en FIA godkänd kevlar/carbon stol och om det är tillåtet så får han köpa skum från KH motorsport och fylla eventuella hålrum med i annat fall får han åka med den som den är hans kusin Hans G har kört fort i en likadan stol och han är dessutom mindre än Joachim. Däremot finns det nog mycket annat att skruva dit på den standardbetonade miatan så att den går fortare än gamla porsche 924er _________________ Rolf osbeck |
||||||
|
Re: Halooooo
Tillett stolen (B4) är alldeles riktigt inte FIA godkänd ..... idag. Men om allt går som det är tänkt. så är den FIA godkänd inom en snar framtid (under vintern).
|
||||||
|
För dom som är intresserad av att titta närmare på Tillett B4 stolar, så finns en chans till det under Svenska Bilsportmässan. Jag har monterat i sådana i bilen och kommer att stå i Roadster Bils monter C07:51
|
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (10666 totalt) |