| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Manuell C36/C32 AMG?
|
2206 besök totalt |
|
Manuell C36/C32 AMG?
Jag har alltid haft en förkärlek för Mercedes racebilar, men eftersom utbudet är så begränsat så har det liksom aldrig blivit nån MB. Varje gång jag letar nytt faller jag ändå till slut tillbaka på BMW. Nu letar jag igen, och jag hoppas kunna svänga runt en w202 till nästa sommar men det grämer mig att C36:an aldrig fick en manuell låda. Har ni nån idé om vilka manuella lådor som skulle kunna passa om några? Skiljer sig infästningspunkterna mycket mellan MB's automater och de manuella lådor. Jag har letat över hela internet (ja vartenda litet hörn), men hittar ingen info. Blir det problem att regga om en bil som aldrig funnits med manuellt alternativ. om någon har några tips om bra återförsäljare av fjädrar, dämpare, bussnigar, topplagring osv så är jag idel öra! |
||
|
Re: Manuell C36/C32 AMG?
Eftersom du frågar får väll jag svara
Jag skulle gå på C36an pga av den hadde "trycket" på sig till att leva upp till 190 serien med 16v som förebild. Motorn du har där i är en juvel, Å ja den går att para i hop med en Getraglåda (dogleg) om du så Önskar! Lådan får du ta å leta efter finner du i E-klassens w124 modeller betäcknade som "sportline 24v". Lådan du kan para i hop med motorn heter i MBs värld 717.450 "vanliga" C280 som var lillebror till C36 hadde oxå en manuell låda som kallades 717.441 Pedalstället tar du från ngn annan manuell w202. Främre kardan C280 MEN Problemen kan ju komma efter konverteringen är gjord... Elektronoken i dessa bilar kanske inte gillar manuella lådor, dock så finns ju isf VEMS som medicin på detta sår eftersom alla givare mm finns i bilen behöver bara en kabel-hubb tillverkas
mot vemset. Å de skulle förvåna mig om du inte hittar gömda pollar i maskin samtidigt
Coil-over å dyligt finns på marknaden om så önskas. (bilen har ju faktiskt körts i DTM) _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
|
Tack för ditt svar, det var ju väldigt utförligt och positivt!
Jo Jag har oroat mig för elektroniken, "min mekaniker" säger att det inte ska vara något stort problem att lösa, men..... ja det är ju trots allt elektronik och VI (elektroniken och jag) har aldrig kommit överens. Nu ska jag ut och leta och räkna lite, på en ungefärlig slutsumma och se om det är realistiskt. Tack återigen för infon! |
||
|
Titta här, finns flera som konverterat tidigare, angående att använda en w201 låda, så verkar det som det kan bli problem med länkage mm. En låda fårn w202 är mer bolt on
http://www.club202.com/forums/showth http://www.mercedesshop.com/shopforu http://forums.mbworld.org/forums/sho _________________ Mikael Lindqvist SVKG 692 |
||
|
Re:
o, de glömde jag säga oxå, "lossar" du fartspärren tar bilen dig till 270km/h
jag skulle satsa på en 94 om jag fick bestämma. Varför? Jo enligt all historik ang MB så har de alltid överarbetat sakerna i första modellerna å sedan dragit ner på kostnaderna. Visst, 96orna har lite anorlunda inredning, men de är inte mycket. Sen är det väll bara en fördel att alla är automatare, "kidsen" tycker väll inte de är fräckt! Å sen brukar väll oxå bilarna vara lungnare körda... Iaf Lycka till! _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
Finns det gamla 300:or som rullar runt med dogleglådor? Eller menar du 201:ans? Ju mer jag tänker på det desto mer taggad blir jag Jag kommer knappast ha tid framöver att byta själv, men jag har en kille som gör ett bra jobb... så oddsen att det blir klart är ju stora, det blir snarare en pengafråga....
Sen är det ju det där med Diff utvxl, Jag gissar att orginalet har lägre utväxling än manuella motsvarigheter och som jag förstår det så har den broms. Och att hitta en högre utväxlad, bromsad diff utan att gå till eftermarknadsprodukter kommer bli knepigt... Sen undrar jag ju, tror ni att jag kan regga om bilen som manuell? |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Manuell C36/C32 AMG?
|
2206 besök totalt |