Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
3320 besök totalt |
Varvtider för Nordslingan
Hej, var hittar man de mest tillförlitliga varvtidslistorna för Nordslingan? Jag letar efter jämförelser. tack på förhand |
||||
Jag vet om denna http://en.wikipedia.org/wiki/Nordsch
Men undrar om den måste kompletteras? |
||||
Denna är väl i stort sett samma lista ?
http://www.supercars.net/PitLane?viewThread=y&gID=3&fID=0&tID=10073&bottom=0 _________________ BMW MC-klubben |
||||
Re:
Den länken fick mig att se en favorit i repris...6,55 fullvarv...går ju sjukt fort...Två partier känns overkligt snabba: Metzgesfeld till Ex-Mühle och Pflantzgarten till lilla karusellen. Spana in länken nedan. http://video.google.com/videoplay?do Angående tider finns ju alltid Sport Autos sajt med Horst tider http://www.sportauto-online.de/ |
||||
Re:
Tack Peter, det var precis vad jag behövde här på morgonkvisten ![]() Även om det går sjukt fort så verkar ju SR8:an snäll. Han sitter visserligen och korrigerar med ratten rätt ofta, men inget uppseendeväckande direkt! Som värsta gocarten. Reagerar på ett par saker: Precis som RG sa om Z4, så håller han så gott som stumt genom Flugplatz, bara ett litet gassläpp innan högern! Samma i Schwedenkreuz! ![]() Tyckte han gick in alldeles för tidigt i Bergwerk, och så hamnade han ute på curbsen på vänster sida i utgången också. Som du sa, partiet Planzgarten till Lilla karusellen ser han ut att ha skönt flyt. Personligen en av mina favorit kurvor är den snabba högern innan Schwalbenswanz, bara de kan fixa den irriterande asfaltskanten som slår i framvagnen varje gång! > ![]() Vem är det som kör Radicalen? Ursäkta OT Anders, men jag tänkte också på SportAutos hemsida, som Peter redan länkat till! ![]() _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||
Chaufför: Michael Vergers
Han kör ju över "knycken" i Schwedenkreutz med en hand på ratten. Manligt... Stumt i Fuchsröhre, precis som Gaute ;-) I kompressionen har han 257 blås och i min favorit Lauda links 210. 225 blås i Pflanzgarten 2 när han får ställ. Förresten var det lite blött och han körde på r-däck (inte slicks). Ursäkta trådkapningen... |
||||
_________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||
Från http://www.radicalextremesportscars.
Race lap records over the years 1927 Christian Werner - 15:51.6 1932 Tazio Nuvolari - 10:49.4 1936 Bernd Rosemeyer - 9:56.6 1958 Stirling Moss - 9:09.2 1969 Jacky Ickx - 7:43.8 1975 Clay Regazzoni - 7:06.4 1983 Stefan Bellof - 6:11.1 _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||
Re:
Kanske ska has i åtanke att 1927-1975 var banan 22,8 km och när Bellof körde -83 var GP-banan under byggnation och banan hade kortats ner till dagens 20,8 km. Icke desto mindre är samtliga prestationer ovan helt fantastiska! ![]() _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||
Re:
Trots alla farhågor gick det ändå bra att sitta med mig runt ringen ![]() ![]() Marcus gillar inte Lauda nå vidare va ![]() I övrigt syns här i radical videon hur tidigt han går in i alla svängar, varför inte om bilen tillåter. 500kg radical kan man givetvis trycka in långt tidigare i böjarna vs andra tunga gatbilar som t e x en Mb A klass. Det börjar ju redan i första vänstern efter T13, väldigt tidig ingång. Går man in såhär tidigt med min bil här blir det långt i från optimalt. Han fortsätter tidigt in Aremberg, Adenauer F likaså. Kallenhart samt miss hit miss väldigt tidiga ingångar. Verscheifen samt bergwerk, likaså. Stilstrecke högern väldigt tidig ingång. Särskilt tidig ingång Hohe acht, kör samma, det är nämligen väldigt bankat där som man kan dra nytta av. Det fortsätter i Esbach vänstern, väldigt tidig ingång ner mot Brunchen 1. T o m Brunchen 2 är tidig. Som sagt det är skillnad på bilar och förare givetvis är det skillnad på spår. Denna video visar ett väldigt kort spår, har man en tillåtande bil så givet det snabbaste!. Själv kör jag efter punkten (i princip) vid bergwerk samt jag kör efter punkten i vänstern vid Icecurve, samt T13 vänstern tar jag en sen ingång oxå. Annars kör jag tidigare ingångar på samma partier, om än tillåter inte min bil lika tidiga på alla ställen, men för den sakens skull finns ingen anledning till punktsamlande sena ingången på dessa ställen.(klart gäller det SH poäng så, visst om man gillar poäng. Eller om man kör runt i en bil helt utan väghållning, ja givetvis måste man i en MB A klass ta sena ingångar annars kommer man ju knappast runt svängen) Ungefär som i Golfen vi satt i Peter ![]() Körde denna kille upp så här i SH...skulle han få ej godkännt, han träffar ju inga punkter alls ![]() Klart han kan om han vill, men inte med den farten, då är det dömt att gå långsammare om han ska prioritera att samla punkter på vägen, men varför skulle han, fart är viktigare än poäng för denna kille uppenbarligen:up: Jag kan nämna alla ställen där han inte ens är i närheten av att placera sig på dessa punkter. Punktsamlandet får man ta för vad det är, väldigt basic och tryggt för. Kör man efter punkterna minimerar man att sätta fysik i bilarna, med andra ord håller man sig på banan lättare om man är oerfaren. Så detta med punkter är väldigt bra om man inte har erfarenhet av banan. Låt säga en förstagångare kommer i sin GT2a i Aremberg, kör han mot punkten där är han tvungen att bromsa ner bilen då den ligger i rakt framåt riktning för att sedan svänga, tryggt o fint! Är han helt ny och kommer körande in i Aremberg mot en väldigt tidig ingång istället, ja då kommer man med störrsta sannolikhet först och främst komma för fort in här, han kommer in med för hög fart på ett parti med off camber(ej erfarenhet) samtidigt som han bromsar och växlar ner mitt i svängen, off he go, fysiken tar brutalt över, särskilt på partier där det oxå är off camber(Verchifen, mm) Inget problem för en mer erfaren kille att köra såhär i Aremberg i sin GT2, men under SH vill man minimera olyckorna, man vet inte vem som är erfaren/oerfaren alla gånger, sedan ska ju alla bedömas, vilket sker lätt om alla stävat efter samma punkt. Då syns ju tydligt vem som träffar eller de som ej kommer nära. Har ju inget med fart att göra. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Re:
Trist att jag inte hann testa några av bilarna ni hyrt, hade gärna provat Meganen, nåväl får väl hyra den vid tillfälle. Men klart känner man av direkt även som passagerare att Golfen är en bil som man bör ta sena ingångar med(åka mer efter punkterna ![]() ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Re:
Där ser man utvecklingen. 1927- 1936 kapades ca 50% av tiden och det har man ju knappast lyckats med efter det... Tänk på vilka däck och bromsar dom hade i monsterbilarna då på det glada 30-talet när det slogs rekord efter rekord på banor och landsvägar. Ingen av oss skulle vilja åka fort på däck av deras teknologi i dagens sportvagnar.. Jag har för mig att Rosemeyer förolyckades när karossen kollapsade av lufttrycket i toppfart på ett autobahnrekordförsök. Tappra män utan större hämningar det. Lite OT men det kan inte hjälpas.. _________________ Bo Wihlborg |
||||
Re:
24 sekunder GTB fick jag det till när jag tittade på filmen. _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Varför mäter man inte fullvarv när man snackar varvtider? Jag förstår BTG vid turistkörning, men det sk Sport Autovarvet varför är det inte ett fullvarv istället för att lättare kunna göra jämförelser?
Bara en tanke som dök upp när jag tittade på Loadeds imponerande varv. Mjukt och finkt kört var det också. Vad var det för en McLaren F1 som Häkkinen körde? En rejsbil eller en gatbil? Tiden var imponerande. Men likväl hatten av för Loadedteamet, starkt jobbat! _________________ Bo Wihlborg |
||||
Vild spekulation om McLaren F1 här: http://www.fast-autos.net/forum/show
_________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
3320 besök totalt |