Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2 >> 4832 besök totalt |
Superattack i en Porsche 911 TURBO!
En japanare i en Porsche 911 Turbo (ingen ny modell) som åker på 8,08,73 helvarv. ![]() ![]() http://www.youtube.com/watch?v=k4Cdi Hoppas den inte finns tidigare. Den är ny för mig! _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||
Såg den oxå i Staffans tråd, men verkligen en god ide att lägga den här!
Tajt och snabbt, gatdäck till trots, inte heller konstigt att det går lite brett då han ju sätter lite press på bil och gatdäcken. Med andra ord ![]() Ytterligare en kille som inte har tid att samla punkter på nåt så kallat långt idealt scuderia spår. Skulle säkert placerat sig på SH, men inte alls särskillt bra enligt deras teorier. Alltid lika kul att se en verkligen duktig förare som lungt och avslappnat sätter sig på bilen och visar vem som bestämmer ![]() ![]() ![]() What a person 'believes' to be true is true for that person, so when a basic belief is changed so is experience. Hickk...eh för mycket öl kanske ![]() ![]() En Irländsk kille jag lärt känna på ringen, en av få jag någonsin sett köra en GT3 MK1 fort där, ja han kör oxå sin orginala GT3 på tvåan på en del ställen, skjuter på riktigt fint ut ur böjarna!. Han kör i övrigt på samma sätt, attack och sätter press på bilen och visar vem som bestämmer. Själv kör jag endast 2 i Adenauer Forst samt Werscheifen. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Ser ut att vara Motoharu Kurosawa A.K.A Gan-san från Best Motoring.
Hans varv i en NSX-R är även det värt att se -> http://www.youtube.com/watch?v=I7X8b och hur var det? Killarna i Best Motoring kan inte köra bil, de kan bara fippla med fötterna? ![]() _________________ Michael Claesson |
||||
Re:
Haha, nu har du varit ifrån Ringen för länge igen!!! ![]() Du vet vad vi har sagt, upp till bevis och köp en svansmotor bil nu! ![]() Tänkte faktiskt på Daves körstil också när jag såg rullen i Staffans tråd! ![]() _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||
Re:
Den där körningen påminner väldigt mycket om när jag åkte med herr Gaute.. ![]() _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
Re:
What a person 'believes' to be true is true for that person, so when a basic belief is changed so is experience. Dax för dig samt några porsche knuttar till att kliva utanför the comfortzone. Porsche är lätt körd och snäll, men givetvis det beror på vem man frågar. Nu ska du på driftkurs, du kommer själv bli förvånad när du kör GT3an på full kontrollerad drift. ![]() oavsett bil, det är som att smeka sig på nästippen med två fingrar käns helt naturligt. Men korsa två fingrar och smek nu näsan, känns konstigt...du är nu utanför din comfortzone ![]() ![]() Du vet vem du ytterligare bjuder in ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Re:
En sak som jag glömt fråga dig Gaute är hur du gjorde när du vann sportfahrer? Körde du enl. skolboken då för min. poäng eller gillade de helt enkelt din attack så att du fick låga poäng trots ett "friare spår". ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Inte mycket till understyrning där inte
![]() Något som förvånar mig är hans körställning, jag tycker han sitter alldeles för långt från ratten och måste nästan sträcka sig framåt för att peta i 1-3-5, samtidigt som jag tvivlar på att han har ryggkontakt med stolen om han ska vrida ratten upp mot kl 12. Ruggigt fort går det iaf, så det måste vara rätt för honom |
||||
Bilen ska vara en standard 964 turbo med 320 hk på gatdäck om jag förstått det hela rätt? Föraren kör Sportauto-varvet på 8.09. Horst körde en 993 turbo med 430 hk Werkskit i Supertestet på 8.12. Kan det vara så att 964:an faktiskt inte alls är original och/eller körs på något helt annat än gatdäck?
_________________ Nordschleife: 626 varv |
||||
Han kör ju NSX-R på 7:56, den har väl 280~ hästar? Bättre chassi och lättare(?) förvisso men ändå. Han lär ha lagt ett antal varv på banan och pressar hårt helt enkelt. Sett många filmer från varv på ringen men Gan-sans varv känns alltid extremt mycket attack. Lite som Stucks kvalvarv i M3 GTR
![]() _________________ Michael Claesson |
||||
Re:
För de som inte vet. Sportsfharer blir man efter man som förstagångare gått Scuderia Hanseat en först gång. Därefter förblir man Sportsfharer OM man den andra eller tionde eller femtonde gången går kursen utan att placera sig. Men så fort man placerar sig på 1, 2 eller 3 plats i gruppen(totalt ca 12-15 grupper om ca 20 bilar i varje grupp) så blir man Routinert. I mitt fall var ca 130 bilar Sportfharer samt 130 Routinert på hela kursen, skulle jag uppskatta utan att titta efter i mina gammla papper. Således eftersom jag var förstagångare tävlar man endast mot Sportsfharer. Samt Routinert mot routinert. Jag råkade vinna allt min första gång, således vann jag mot alla de ca 130 sportsfharer på kursen. Jag hade således lägst poäng av alla dessa. På kursen var det många förstagångare som mig samt många regulars som tidigare inte placerat sig till trots att de gått kursen många gånger(därav är de kvar som sportsfharer) Givetvis vann jag oxå allt inom gruppen eftersom jag vann allt totalt samt slalomen som är en grupptävling inom de 20 i vardera grupp. Dock är det blandade grupper med routinert samt sportsfharer och de tävlar som sagt inte mot varandra förutom i slalomen. Det var några routinert som hade lägre poäng än mig i gruppen samt en hel del fler routinert på hela kursen som hade lägre scor än mig! Jag körde upp på 71poäng, lägst av alla ca 130 sportsfharer detta kurstillfälle och hade då äran att få Dorint pokalen ![]() ![]() Körde upp i regn min andra gång som routinert och fick då 73 poäng, samt 3a i gruppen. Samma här körde på som vanligt i regn, allt för fort med en bil som är både här och där p g a det. Mina poäng är inte alls låga, till trots att jag vann över ca 130 andra den första gången får det väl anses som att det vid tillället var en dålig kvalitet på kursedeltagarna eller nåt ![]() ![]() ![]() Själv är jag inte fullt lika intresserad av en godtycklig scor, utan mer intresserad av min fart runt ringen ![]() ![]() Jag är fullt övertygad om att jag kan placera min bil just där de vill för en låg scor, typ 50 poäng eller nåt. Men då får man inte telegrafera med gasen, inte heller korrigera styrgrepp mitt i kurvorna, inte hela åka eget spår, inte heller komma på svag drift på sina ställen. Med andra ord vill man scora lägst möjliga får man inte köra för fort, då är det en omöjlighet att göra det som de vill se. Visst det är ju många olika instruktörer och vissa kan ha överseende till trots att man kommer på svag drift igenom Swedenkrutz andra inte. Jag fick näst bästa poängen i Svenskkorset, en 2a så instuktören där hade inga problem med att se min bil på gränsen där. Men han sa uttryckligen till andra som stod och tittade där med honom(bifharer i vår grupp), ok, but dont drive like him tru Swedenkrutz ![]() ![]() Att någon scorar-50 på kursen betyder inte per automatik att de kör fort runt ringen till vardags. Likaså, finns det de som scorar lågt p g a att de anpassar sin körning till rådande kurs omständigheter, dessa kör kanske trots allt fort på ringen i andra samanhang. RG körde på som vanligt skulle jag tolka det som, med andra ord fort, han gjorde inget för att scora lågt, han fick 64 poäng i Loaded, han körde fortast av alla ca 260 deltagare vid detta kurstillfälle. Fortfarande var han ju inte ens i närheten att scora -50 som en del andra gjorde, han kom ju inte heller med på 50+ listan ![]() ![]() Just my to cents. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Re:
ok, som jag trodde då. ![]()
Skulle inte heller tro det. ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Re:
Hur mycket som är orginal är ju givetvis svårt att säga med säkerhet, men jag tar mig friheten att analysera och spekulera lite.. Man kan se en eldsflamma ur wastegateröret på introdelen av filmen, det gör att man med hyfsat stor säkerhet kan säga att allra minst avgassystemet på wastegatesidan inte är orginal (tror iofs att det levererades bilar utan katalysator, dock inte till Europa). Personen som la upp den här filmen "första gången" på Youtube hävdade att det var Bridgestone gatdäck och Bridgestones fabriksförare, sen har jag sett lite olika uppgifter om vem som kör. halvkvalificerade gissningar: - Däck, ser inte ut att vara r-däck (hur man nu definierar det), men helt säker kan man ju inte vara - Fjädringen ser ut som orginal "apgunga", med samma "Brasklapp" som ovan - Vikt, har inte sett något på filmen som tyder på att den är lättad - Hjulvinklar, skulle vara väldigt intressant att veta, men den verkar vara "snällt" inställd - Effekt, mätarhastigheten ser okej ut (utom i "fuxen" där är han ju helt galen ![]() om man ska försöka sig på någon slags slutsats så talar mycket för att bilen är väldigt nära orginal och att killen kör som "a man on a mission", hatten av helt enkelt ![]() PS: För dom som inte är så bekanta med den här bilmodellen så är det bakhjulsdrift, inga elektroniska hjälpmedel och singelturbo som kräver mycket varvtal innan den börjar pump luft. _________________ ![]() Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||
911or börjar leva när man kör dem fullt ut, som synes i filmen har föraren full koll på hur man siktar, styr med gasen och får vikten över baken att putta rumpan runt kurvorna.
Visst får han styra bilen med ratten genom många kurvor men ofta ger han ett ganska mjukt och fint styrutslag i ingången för att sedan släppa efter och balansera bilen med gasen runt kurvan. Han visar Porschen mest mot vilket håll han vill åka, sedan låter han vikten över bakhjulen svänga bilen. Nästan alla orginal 911or är understyrda om man bara försiktigt matar på sväng, det handlar om att få vikten att jobba för dig, vilket denna kille verkligen behärskar! Väldig snyggt kört! ![]() _________________ Avregistrerad användare |
||||
Grym körning..
Så härligt kontrollerat men ändå okontrollerat på nåt sätt. Körde en hel del 64:a turbo i somras och kände igen mig en hel del även om "lag" problemen antagligen är större på Svenska tvärkrokiga banor! Men Känslan i bilen när den små driftar lite men ändå utan panik kände jag igen. /Pete _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson ![]() |
||||
Apropå ringen och Porsche, i detta fallet en 935:a..
Till och med Gaute borde vara nöjd med attacken i körningen! ![]() http://www.youtube.com/watch?v=Yj4-c _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson ![]() |
||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2 >> 4832 besök totalt |