Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vad gör Ultiman så snabb?
1, 2   >>
5389 besök totalt
r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005

Trådstartare

Ultiman var ett alternativ då jag letade bil/kit för ett par år sedan.

thumbs up Skitsnygg, i.a.f. Om man jämför med andra kit i England. thumbs up Ett riktigt kvalitetskit, om än något dyr att bygga.
thumbs up Motorval, mycket effekt för pengarna

thumbs down Korta bärarmar det där kan ju alldrig funka. ( )
thumbs down Tung motor, balansen fixas väl kanske bl.a. med breda däck (jo-jo)

Jag läste om alla satta rekord, tog det med en nypa salt men har funderat sedan dess.

Vad gör Ultiman så snabb? Det fungerar ju bevisligen men hur

kunde inte låta bli, slängde in ett ett exempel på hur det kan se ut ibland ...ja-se-Engelsmän....

Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Lite tankar
Bred
Låg
Lätt
Rörram, stark konstruktion.
Mittmotor
Stark motor. V8, som är lätt att trimma
Breda däck

Rätta mig gärna om jag har fel.

Dock lägger jag mig inte i om det är en gatbil, supersportbil eller en radical. Det enda som är säkert är att oavsett vad man tycker, finns det alltid någon som tycker precis tvärtemot. Det är vad det är helt enkelt

De som byggts i Sverige verkar extremt välbyggda jämfört med några spartanska exempel på engelska bilar jag sett nere på Ringen.

Hittade en bild på en Ultima under byggnad som kanske ger lite ledtrådar.

Plus att McLaren F1 väl använde Ultimor till sina prototyper

Skulle kunna tänka mig en egen Ultima-leksak, men skulle säkert kunna nöja mig med en normal V8.

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re: Vad gör Ultiman så snabb?

r-2 skrev:
kunde inte låta bli, slängde in ett ett exempel på hur det kan se ut ibland ...ja-se-Engelsmän....

Den ser ut att ha fått ett bra karantänavstånd, det kanske smittar

Jag har ingen aning om varför Ultimorna har fungerar så effektivt. Möjligen har de byggt för ett smalare spann av driftfall från början (där trackjunkies normala driftfall ingår).
Fälgars offset, nav och bärarmar ser ju lite annorlunda ut än tex Speedlabcorvetten (en kommande svensk kitcar? ) men det är nog nån klurig tok som tror sig kunna ignorera gamla sanningar eftersom prioiteringarna är annorlunda.
OM spårviddsförändringarna vid bärarmsrörelser av nån anledning spelar mindre roll (vette sjutton om däcksbredderna påverkar detta tex) så kanske det bara är frågan om att få till en bra camberkurva (hur nu den ser ut med 335or?).

Sen kan det ju vara gammalt klassigt "Humlor kan inte flyga"

r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005

Trådstartare

Niklas Falk skrev:
Den ser ut att ha fått ett bra karantänavstånd, det kanske smittar

ja-jag vågade då inte gå i närheten av den :woot:

r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Re:

Erik B skrev:
Skulle kunna tänka mig en egen Ultima-leksak, men skulle säkert kunna nöja mig med en normal V8.

Vad väger en sådan, nån som vet?

Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Re:

r-2 skrev:
Vad väger en sådan, nån som vet?

http://www.ultimasports.co.uk/gtr/specification.html

Weight (Chevy V8): 990kg

Sen om det är tjänstevikt, torrvikt eller vad det vete katten men jag gissar på det lägsta möjligt och helium i däcken typ.

r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Re:

Erik B skrev:

Ah utryckte mig lite slarvigt, jag tänkte på hur mycket själva motorn väger.

För att få en referens:
Jag var inne på att byta till Subarus 6-växlade låda istället för den 5-växlade som nu sitter i min bil, blev dock avrådd på det bestämdaste p.g.a. vikten som hamnar längst bak. Enligt uppgift förstör man den fina balansen i bilen. Den 6-växlade är betydligt bastantare, gissningsvis max 15-20kg tyngre.
om man då tänker sig en V8 i Ultiman, den lär ju påverka COG tämligen mycket.

ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

r-2 skrev:
... thumbs down Korta bärarmar det där kan ju alldrig funka...

Varför inte då?

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003

ja tror på humle metoden.... bilen vet helt enkelt inte att det inte ska funka i teorin..

eller så är det helt enkelt så att ultiman likt allt annat är en kompromiss, då betyder det att skulle man bygga bort alla "kompromisser" skulle bilfan bli ännu kvickare..

BMW Abuser
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

Re:

r-2 skrev:
Erik B skrev:

För att få en referens:
Jag var inne på att byta till Subarus 6-växlade låda istället för den 5-växlade som nu sitter i min bil, blev dock avrådd på det bestämdaste p.g.a. vikten som hamnar längst bak. Enligt uppgift förstör man den fina balansen i bilen. Den 6-växlade är betydligt visserligen bastantare, gissningsvis max 15-20kg tyngre.

Man får köra aluvinkel så blire kalas, tex bmws m62 eller lexusmotorn som kenson kör..

MVH Erik

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005

Trådstartare

ice skrev:
r-2 skrev:
... thumbs down Korta bärarmar det där kan ju alldrig funka...

Varför inte då?

Korta bärarmar ger väl större spårviddsförändringar thumbs down sedan vet jag inte övriga egenskaper, det kanske finns nå't positivt oxå?

Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003

Re:

erikjakan skrev:
r-2 skrev:
Erik B skrev:

För att få en referens:
Jag var inne på att byta till Subarus 6-växlade låda istället för den 5-växlade som nu sitter i min bil, blev dock avrådd på det bestämdaste p.g.a. vikten som hamnar längst bak. Enligt uppgift förstör man den fina balansen i bilen. Den 6-växlade är betydligt visserligen bastantare, gissningsvis max 15-20kg tyngre.

Man får köra aluvinkel så blire kalas, tex bmws m62 eller lexusmotorn som kenson kör..

MVH Erik

kenson kör väl ändå ett Chevy smallblock fast eftermarknads helt i alu?

chrille och supramannen var väl dom som skulle köra lexuspuffra? eller har kenson bytt motor?

BMW Abuser
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Kenson kör en cheva sb dock eftermarknadsprylar valda med omsorg
för att få en stark & hållbar motor som inte blir allt för "dyr"

Har för mig att delarna i denna motor är följande

Brodix alu block
Brodix alu toppar
Vev från Kings
Stakar från BME
Kolvar från Ross

Kenson får rätta mig om jag har fel

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005

r-2 skrev:
thumbs down Tung motor, balansen fixas väl kanske bl.a. med breda däck (jo-jo)

Man kan ju göra som Kenson, inhandla alublock, alutoppar mm, mm!

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Ultiman är en ball bil.

Kombinationen
tämligen låg vikt
låg (lågt CGH)
bred
mycket däck
mycket effekt
Gör att det går fort

Geometrin i bak och framvagn är tyvärr en eroktikdödare, ball/snygg/sexig med kläderna på.
Vist det funkar, det gör det flästa fram och bakvagnar.
Men hur skulle Ultiman funka om fram och bakvagn var bättre skapt????
Bra fråga, jag kan inte sätta en siffra på detta.

Stockholm
Här sen Apr 2004

Tycker också Ultiman är riktigt frän

Det jag tycker är konstigt med hur chassiet är byggt, är att dem skulle kunna fått mycket längre bärarmar på ett ganska enkelt sätt. Om man kollar på hur chassiet är byggt med "boxar" i fram och runt växellådan ser man att dem skulle kunna byggt mycket "tightare" där. Och då menar jag att dem kunde byggt den bakre "boxen" kring växellådan mycket närmare växellådan och likadant i fram

På Kensons bil har han ju fått plats med en stor torrsumpstank emellan rören och växellådan! Likadant i fram där dem placerat kylaren inuti "boxen" där dem istället kanske kunnat ställt kylaren framför boxen och därmed kanske kunnat göra den tightare. Kylaren längre fram bör ju heller inte vara nån nackdel då massa vikt ändå ligger bak

Men det kanske hade krockat med lite annat och blivit väldigt svårt att få plats med saker och ting som man kanske har önskemål från kunder att kunna få plats med, som t.e.x torrsumpstank.
Men det är en intressant tanke iallafall tycker jag ...

http://www.ultima-gtr.info/pics/150802ondolly.jpg
http://www.ultima-gtr.info/pics/250802rearwish.jpg
http://www.ultima-gtr.info/pics/250802frontsusp.jpg

/otto

Citera
r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Re:

Leffler skrev:
Tycker också Ultiman är riktigt frän
skulle kunna fått mycket längre bärarmar på ett ganska enkelt sätt.
skulle kunna byggt mycket "tightare" där.
/otto

å ändå går det så fort

fuling skrev:

Geometrin i bak och framvagn är tyvärr en eroktikdödare, ball/snygg/sexig med kläderna på.
Men hur skulle Ultiman funka om fram och bakvagn var bättre skapt????

Fjädringsvägen som utnyttjas är antagligen ganska kort så det klarar sig men vad är det mer som händer? kan det finnas fördelar med korta bärarmar?

Edit: kollade på bilderna lite nogrannare, det ser ut att vara ovanligt stor längdskillnad på övre/undre bärarm?

Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Är det så konstigt egentligen att dom är snabba?
Ultiman är väl med andra "trackday" bilar typ Superseven, Ariel Atom tänkta att vara snabba utan tanke på ev. komfort, vore dessa bilar långsamma skulle dom knappast överleva.

www.modsport.se
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

Många bilar har ganska korta A-armer, så även Radical. Vi kan inte enbart titta på A-armslängden som faktor för om geometrin är bra eller dålig. Det finns spindlar och upprights också. För att inte tala om alla andra detaljer som stötdämpare osv. A-armslängden är alltså bara en del av konceptet och korta A-armar behöver inte alls vara dåligt utan kan även passa bra i rätt sammanhang. En bredare ram kan t,ex bli stadigare, bara för att nämna EN detalj.
Anledningen till att jag har designat A-armarna som jag gjort i fallet Speedlab Corvetten är att jag räknar med kraftig downforce. Jag har även en speciell spindel design, som inte behöver vara den bästa i alla lägen, men i det här fallet så har jag tänkt att fördelarna överväger nackdelarna. Och det rör flera punkter som belastningar i spindel och styrdetaljer samt även utformningen av undersidan och hjulhus. På en annan bil kan det därför vara egenskaper utan värde.
Hur väl de korta A-armrna fungerar på Ultiman beror mer på hur längd och vinklar passar i sammanhanget mer än just själva längden. Vi kan i F-1 se att en viss typ av balans kan blistra däcken efter 20 varv i rasande tempo där den mer anpasade bilen klarar 25 varv. Det behöver inte betyda att vinnarbilen kan göra snabbare varvtid, men den vinner racet i alla fall. Vi måte alltså se en konstruktion i sitt sammanhang och ge specifika detaljer sin rätta proportion.
mvh
Göran Malmberg

Lund
Här sen Dec 2002

Intressant som referens, Caparo T-1 kördes på 1.10.6 i senaste topgear, vilket egentligen gör ultimans tid i deras testbana ännu mer imponerande då Caparon är ett aerodynamikmonster i kolfiber och kommer kosta 230.000 pund

Stockholm Norr
Här sen Maj 2003

Re:

Pontus Fyhr skrev:
Intressant som referens, Caparo T-1 kördes på 1.10.6 i senaste topgear, vilket egentligen gör ultimans tid i deras testbana ännu mer imponerande då Caparon är ett aerodynamikmonster i kolfiber och kommer kosta 230.000 pund

Jag måste säga att jag blev väldigt förvånad över dette. 1,10.6 är ju iof sjuuuukt fort men jag trodde det skulle vara typ lika stor skillnad mellan den och ultiman som mellan ultiman "och de andra". Iof så blir det ju svårare att såga mycket tid ju fortare det går... Åkte inte F1 på 60 sek prick på TG?

Allmänt banåkaforum
1, 2   >>
5389 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande