Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 5389 besök totalt |
Vad gör Ultiman så snabb?
Ultiman var ett alternativ då jag letade bil/kit för ett par år sedan. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Jag läste om alla satta rekord, tog det med en nypa salt men har funderat sedan dess. Vad gör Ultiman så snabb? Det fungerar ju bevisligen men hur ![]() ![]() kunde inte låta bli, slängde in ett ett exempel på hur det kan se ut ibland ![]() ![]() _________________ Arto Rajakangas miles per gallon ![]() ![]() ![]() |
||||||
Lite tankar
![]() Bred Låg Lätt Rörram, stark konstruktion. Mittmotor Stark motor. V8, som är lätt att trimma Breda däck Rätta mig gärna om jag har fel. ![]() Dock lägger jag mig inte i om det är en gatbil, supersportbil eller en radical. Det enda som är säkert är att oavsett vad man tycker, finns det alltid någon som tycker precis tvärtemot. Det är vad det är helt enkelt ![]() De som byggts i Sverige verkar extremt välbyggda jämfört med några spartanska exempel på engelska bilar jag sett nere på Ringen. Hittade en bild på en Ultima under byggnad som kanske ger lite ledtrådar. Plus att McLaren F1 väl använde Ultimor till sina prototyper ![]() ![]() Skulle kunna tänka mig en egen Ultima-leksak, men skulle säkert kunna nöja mig med en normal V8. ![]() _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||
Re: Vad gör Ultiman så snabb?
![]() Jag har ingen aning om varför Ultimorna har fungerar så effektivt. Möjligen har de byggt för ett smalare spann av driftfall från början (där trackjunkies normala driftfall ingår). Fälgars offset, nav och bärarmar ser ju lite annorlunda ut än tex Speedlabcorvetten (en kommande svensk kitcar? ![]() OM spårviddsförändringarna vid bärarmsrörelser av nån anledning spelar mindre roll (vette sjutton om däcksbredderna påverkar detta tex) så kanske det bara är frågan om att få till en bra camberkurva (hur nu den ser ut med 335or?). Sen kan det ju vara gammalt klassigt "Humlor kan inte flyga" ![]() |
||||||
ja-jag vågade då inte gå i närheten av den ![]() _________________ Arto Rajakangas miles per gallon ![]() ![]() ![]() |
||||||
Re:
Vad väger en sådan, nån som vet? _________________ Arto Rajakangas miles per gallon ![]() ![]() ![]() |
||||||
Re:
http://www.ultimasports.co.uk/gtr/sp Weight (Chevy V8): 990kg Sen om det är tjänstevikt, torrvikt eller vad det vete katten men jag gissar på det lägsta möjligt och helium i däcken typ. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||
Re:
Ah ![]() För att få en referens: Jag var inne på att byta till Subarus 6-växlade låda istället för den 5-växlade som nu sitter i min bil, blev dock avrådd på det bestämdaste p.g.a. vikten som hamnar längst bak. Enligt uppgift förstör man den fina balansen i bilen. Den 6-växlade är betydligt bastantare, gissningsvis max 15-20kg tyngre. om man då tänker sig en V8 i Ultiman, den lär ju påverka COG tämligen mycket. _________________ Arto Rajakangas miles per gallon ![]() ![]() ![]() |
||||||
ja tror på humle metoden.... bilen vet helt enkelt inte att det inte ska funka i teorin..
![]() eller så är det helt enkelt så att ultiman likt allt annat är en kompromiss, då betyder det att skulle man bygga bort alla "kompromisser" skulle bilfan bli ännu kvickare.. _________________ //Björn Strömberg BMW Abuser |
||||||
Re:
Man får köra aluvinkel så blire kalas, tex bmws m62 eller lexusmotorn som kenson kör.. MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
Korta bärarmar ger väl större spårviddsförändringar ![]() _________________ Arto Rajakangas miles per gallon ![]() ![]() ![]() |
||||||
Re:
kenson kör väl ändå ett Chevy smallblock fast eftermarknads helt i alu? chrille och supramannen var väl dom som skulle köra lexuspuffra? eller har kenson bytt motor? _________________ //Björn Strömberg BMW Abuser |
||||||
Kenson kör en cheva sb dock eftermarknadsprylar valda med omsorg
för att få en stark & hållbar motor som inte blir allt för "dyr" Har för mig att delarna i denna motor är följande Brodix alu block Brodix alu toppar Vev från Kings Stakar från BME Kolvar från Ross Kenson får rätta mig om jag har fel ![]() _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||||
Ultiman är en ball bil.
Kombinationen tämligen låg vikt låg (lågt CGH) bred mycket däck mycket effekt Gör att det går fort Geometrin i bak och framvagn är tyvärr en eroktikdödare, ball/snygg/sexig med kläderna på. Vist det funkar, det gör det flästa fram och bakvagnar. Men hur skulle Ultiman funka om fram och bakvagn var bättre skapt???? Bra fråga, jag kan inte sätta en siffra på detta. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Tycker också Ultiman är riktigt frän
Det jag tycker är konstigt med hur chassiet är byggt, är att dem skulle kunna fått mycket längre bärarmar på ett ganska enkelt sätt. Om man kollar på hur chassiet är byggt med "boxar" i fram och runt växellådan ser man att dem skulle kunna byggt mycket "tightare" där. Och då menar jag att dem kunde byggt den bakre "boxen" kring växellådan mycket närmare växellådan och likadant i fram På Kensons bil har han ju fått plats med en stor torrsumpstank emellan rören och växellådan! Likadant i fram där dem placerat kylaren inuti "boxen" där dem istället kanske kunnat ställt kylaren framför boxen och därmed kanske kunnat göra den tightare. Kylaren längre fram bör ju heller inte vara nån nackdel då massa vikt ändå ligger bak Men det kanske hade krockat med lite annat och blivit väldigt svårt att få plats med saker och ting som man kanske har önskemål från kunder att kunna få plats med, som t.e.x torrsumpstank. Men det är en intressant tanke iallafall tycker jag ... http://www.ultima-gtr.info/pics/1508 http://www.ultima-gtr.info/pics/2508 http://www.ultima-gtr.info/pics/2508 /otto _________________ Otto Leffler Lotus Elise S2 K20 Instagram: elisek20turbo |
||||||
Re:
å ändå går det så fort ![]()
Fjädringsvägen som utnyttjas är antagligen ganska kort så det klarar sig men vad är det mer som händer? kan det finnas fördelar med korta bärarmar? Edit: kollade på bilderna lite nogrannare, det ser ut att vara ovanligt stor längdskillnad på övre/undre bärarm? _________________ Arto Rajakangas miles per gallon ![]() ![]() ![]() |
||||||
Är det så konstigt egentligen att dom är snabba?
Ultiman är väl med andra "trackday" bilar typ Superseven, Ariel Atom tänkta att vara snabba utan tanke på ev. komfort, vore dessa bilar långsamma skulle dom knappast överleva. |
||||||
Re:
Många bilar har ganska korta A-armer, så även Radical. Vi kan inte enbart titta på A-armslängden som faktor för om geometrin är bra eller dålig. Det finns spindlar och upprights också. För att inte tala om alla andra detaljer som stötdämpare osv. A-armslängden är alltså bara en del av konceptet och korta A-armar behöver inte alls vara dåligt utan kan även passa bra i rätt sammanhang. En bredare ram kan t,ex bli stadigare, bara för att nämna EN detalj. Anledningen till att jag har designat A-armarna som jag gjort i fallet Speedlab Corvetten är att jag räknar med kraftig downforce. Jag har även en speciell spindel design, som inte behöver vara den bästa i alla lägen, men i det här fallet så har jag tänkt att fördelarna överväger nackdelarna. Och det rör flera punkter som belastningar i spindel och styrdetaljer samt även utformningen av undersidan och hjulhus. På en annan bil kan det därför vara egenskaper utan värde. Hur väl de korta A-armrna fungerar på Ultiman beror mer på hur längd och vinklar passar i sammanhanget mer än just själva längden. Vi kan i F-1 se att en viss typ av balans kan blistra däcken efter 20 varv i rasande tempo där den mer anpasade bilen klarar 25 varv. Det behöver inte betyda att vinnarbilen kan göra snabbare varvtid, men den vinner racet i alla fall. Vi måte alltså se en konstruktion i sitt sammanhang och ge specifika detaljer sin rätta proportion. mvh Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
Intressant som referens, Caparo T-1 kördes på 1.10.6 i senaste topgear, vilket egentligen gör ultimans tid i deras testbana ännu mer imponerande då Caparon är ett aerodynamikmonster i kolfiber och kommer kosta 230.000 pund
![]() _________________ Pontus Fyhr |
||||||
Re:
Jag måste säga att jag blev väldigt förvånad över dette. 1,10.6 är ju iof sjuuuukt fort men jag trodde det skulle vara typ lika stor skillnad mellan den och ultiman som mellan ultiman "och de andra". Iof så blir det ju svårare att såga mycket tid ju fortare det går... Åkte inte F1 på 60 sek prick på TG? _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 5389 besök totalt |