| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
beräkning av alfa 116 chassi framvagn
|
14064 besök totalt |
|
Jag försöker mej på att beräkna chassit på min banalfa samtidigt som jag vill att det skall gagna alla andra som åker med samma chassi då det fanns under en lång tidsperiod.
Så här ser framvagnen ut, har jag inte fattat helt fel så ligger rollcenter 100mm under marken. Det finns en möjlighet att flytta ner undre bärarmens yttre kulled till spindelns under sida vilket blir 60mm nedåt och då skall rollcentrat hamna 60mm över marken vilket inte vore fel. Det kommer bli nya bärarmar och coilovers så det finns utrymme för modifikaton här, bakvagnen kommer senare när det känns som man benat ut framvagnen. Några reflektioner? mvh _________________ Dennis Mollberg |
||
|
kpi skall vara 8,43gr på dessa spindlar och et är 30 på fälgarna som jag använder.
Jag har mätt och funderat en massa i garaget idag, delvis på bakvagnen men den tänkte jag avhandla efter framvagnen. Tanken är mest att räkna/utveckla ett chassi till min bil och sedan bygga bärarmar, beräkna hjulkonstaner osv. Och montera coilovers. Sedan när det är utprovat och fungerar skall alla kunna tillgå ett fungerande gratis koncept med mått på allt, hjulvinklar, fjädring och dämpning. Jag funderar lite på om man skall förlänga undre bärarm eller korta den övre för mer caster, jag har 16" fälgar som precis går att klämma in eventuellt och skulle då ge mer plats för nedflyttning av nedre bärarmen men då skulle man helst korta övre bärarmen för att få in dem lite i överkant. _________________ Dennis Mollberg |
||
|
1. vinken på undrebäramen är för stor, den bör vara rakare.
Höjer man bilen ca 50-60mm så blir det bättre. 2. sen tror jag mått 233(cc yttre kulbultar) eller måttet mellan övre och undre bärarms infästing i karrossen är fel(mått 240 och/eller 340) 3. på viss alfor går det att vända under kulbulten, går det här också?? _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Hej!
1 I detta läget är bilen sänkt ca. 100mm mot orginal. 2 Måtten skall stämma då jag har varit nogrann är jag mätt, någon centimeter max kan det fela där det inte gått att komma åt riktigt. Varför tror du de är fel? 3 Japp det går, som jag skrev i första inlägget så går den flytta ner 60mm men då är det knappt 15" fälgar går in men tanken är att göra detta. Frågan är om det blir några konstiga bieffekter av att flytta ner leden? mvh _________________ Dennis Mollberg |
||
|
Jag har ändrat kpi uppgiften från 8gr till 8.43 efter info från denna tråd: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
_________________ Dennis Mollberg |
||
|
8 och 8,43 är inte KPI(SAI) utan spindelvinken.
KPI/SAI är spindelvinkel + camber. Iof så är KPI/SAI=spindelvinken vid 0grd camber 2. Jag tror inte bärarmana lutar ihopp utåt utan skall luta lite innåt. Alfa brukar vara vättiga. Så antingen är måttet mellan kulbultrna på spinden för litet. Eller avståndet mellan under och övre bärarmsinfästing för stor. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
ok!
hur exakt skall det vara? skall man offra ett par kulleder genom att plocka isär dem och titta så det blir på millimetern? 240 måttet är lite knepigt att få 100% och även 715 måttet när motorn är i så det måttet har jag fått från en kille som har en bil utan motor. mvh _________________ Dennis Mollberg |
||
|
Ski... 240 måttet, fukusera på 340 och 715 måttet.
340 måttet är viktigare. 715 måttet kan man justera så cambern stämmer. Hmmmmmm, kollat lite i mitt arkiv. Inte omöligt att det ca ca ca kan stämma. EDIT:
Kolla detta, på andra Alfor ger detta ca 35mm _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Glad om jag kan hjälpa.
och nu som jag äntligen blivit guru och lärt mej posta bilder så kan jag skicka dimensionerna på std 75 TS respektive min bil med uppockner kulled.
För dem som inte hablar finska så är övre standard. Måtten talar ju för sej själv. Undre visar 40 mm utrymme till 16" fälg. Orsaker varför spindeln är så kort är att jag körde med 14" hjul då jag byggde dessa. ooops. Bilden blev inte för liten för att läsas utan brillor IAF. _________________ Micke Bergman Alfetta GTV 2.0 - Roadsport Alfa 75 TS - Endurance 164 Q4 - Till salu GTj - Project 7xx |
||
|
Menar du att du gjort nya spindlar?
För mig verkar det bli lite krisigt med utrymmet på 15" fälgarna som jag helst velat ha. Jag ska ut och mäta och fundera i garaget nu, något tips på var och vilka länkhuvuden man skall satsa på? mvh _________________ Dennis Mollberg |
||
|
Nix. Mina spindlar är "lindrigt modifierade" för att passa Lada kulleden.
Håller på att bygga mya undre bärarmar och de skall använda samma kulled då de är lätta, bra och billiga att få tag i. De var dessutom tillverkade i Italien så det är antagligen en Fiat del. _________________ Micke Bergman Alfetta GTV 2.0 - Roadsport Alfa 75 TS - Endurance 164 Q4 - Till salu GTj - Project 7xx |
||
Hur kan du då ha så mycket utrymme under? Jag har 31mm mellan spindel och fälg(15") sen kanske man kan slipa av någon mm på spindeln men hur kan du ha 40mm till en 16" fälg och möjlighet att köra 14" med leden under spindeln?
_________________ Dennis Mollberg |
||
|
Jag har även haft möjlighet att mäta lite exaktare nu när prylarna är bortplockade och gjort en ny ritning, denna med 60mm markfrigång som jag hoppas klara mig med!
Detta är med orginal hjulupphängning och coilover fästena avser orginal dämparfästen. Jag får då rollcentret till -67,3mm och om man flyttar ner spindellederna till spindelns undersida(ca. 60mm) så hamnar det på +19,3mm vilket borde vara hyffsat? Hur mycket roll i grader skall man räkna med? bilen kommer vara en besiktad banbil som kommer gå mycket sparsamt på gata även om jag vill ha möjligheten. Är 1.9" coilovers för veka generellt för en bil på ca. 1000kg? det skulle underlätta om det gick att använda. Geometrin i övrigt tänkte jag ta en titt på nu. mvh _________________ Dennis Mollberg |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
14064 besök totalt |