Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Supra 82-86 nått för bana?
1098 besök totalt
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
Supra 82-86 nått för bana?

Nån som kört en celicasupra på bana? Den har ju bl.a. diffbroms, 225/60 14 däck.
Jag tycker den ser så fräckut med sina skärmbräddare och kantiga 80talsutseende

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Är det den stora med bakhjulsdrift o en (rak?) sexa? Hade för mig att den var ganska tung?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Samuel S
Småland
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1080



Jag hade en Supra -89 lite tillfälligt ett tag. Är ju inte samma modell som du menar här, men men...
Det finns otroligt många bilar jag skulle välja före den att köra på bana med. Den lider ju tyvärr av övervikt.
Rätt kul o köra rakt fram med i kurvorna så känns det bara jobbigt.

Hade den ute på Anderstorp en gång och det dröjde inte många varv innan bromsarna sa upp sej helt.

Fast visst, det gör ju bara utmaningen större att få fart på den.

_________________
S a m u e l S
Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
>>Samuel
Jag halkade in på nextgenracing.se och såg till min förvåning hur FRUKTANSVÄRT mycket det finns till honda civic/crx... camberkit bl.a. så man lätt kan justera camber... Ojojoj Ska bli kul att välja bil... får snåla och gneta ordenligt nu..

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

200SX är ett bra grundobjekt osså!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
Jo den har ju turbo också.. då är det lätt att öka effekten till godtycklig mängd
Det som talar mest för honda just nu är ju den enorma mängden prylar som finns att tillgå.

Supran väger 1490 så den är ingen tungviktare, eller ingen supertungviktare i alla fall. Frågan är ju vad den har för hjulupphängningar..

edit:
Hittade lite info om hur det ser ut innanför hjulen.
Framvagn
Individuell upphängning med fjäderben och krängningshämmare

Bakvagn
Individuell upphängning med torsionsstavar, snett bakåtriktade länkarmar, krängningshämmare

Är det så bra med torsionsstavar? Svårt att ändra på hårdheten. Men om det är bra gjort från början så kanske det kan bli bra. Lotus va tydligen med och tog fram bakvagnen.

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
joakim_adolfson
Vallentuna
Här sen Mar 2003
Inlägg: 472



Hej, supra, kul! det var faktiskt den första Toyotan som Lotus var med och utvecklade, så chassidynamisk är den nog ok. Denna vagn fick också lämna efter sig lite delar till både Lotus Excel och Lotus Esprit såsom växellådor, bakväxlar, drivaxlar, bromsar etc etc pga sin goda kvalitet( vilket lotus saknade).
Är du annars inne på denna typ av bil för bana skulle jag tipsa om just Lotus Excel. Bilen är byggd i plast, väger 1200kg, har 180hks fyra och är mkt välbalanserad. I england hittar du sådana för 1500 pund och uppåt. Dessa bilar är faktiskt ganska fina plus att rosten är ju inga problem, chassit var galvat på bilar 82 och framåt.
http://atsearch.autotrader.co.uk/WWW/cars_search.asp?modelexact=1&make=LOTUS&min_pr=&postcode=TW6+1JH&source=0&model=EXCEL&max_pr=4000&sort=3&miles=1500&max_records=50&search.x=51&search.y=5


_________________
Joakim Adolfson
Citera
rylander
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 661



Efter att ha kört både Alfa GTV/75 och nu Porsche med torsionsstavar så kan jag ju säga att förutom en lågt placerad vikt så vet i katten om det är nån fördel med torsionstavar. Klart bökigare att justera höjd och hårdhet än med vanliga fjädrar...

Som en parantes kan jag berätta ett Simca 1100 (som ju knappast är nån racer och som har torsionsstavar) har orginalmonterad höjdjustering på samma sätt som man kan köpa till 911:or. Men tro inte att Alfa (där konstruktionen i övrigt dessutom är nästan exakt den samma som på Simcan) eller Porsche har det original (okej att man kan justera 924/944 lite men det är också väldigt lite)

Nä, nu får det bli coilovers till Porschen istället

_________________
/Patrik Rylander
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



joakim_adolfson skrev:
Hej, supra, kul! det var faktiskt den första Toyotan som Lotus var med och utvecklade, så chassidynamisk är den nog ok. Denna vagn fick också lämna efter sig lite delar till både Lotus Excel och Lotus Esprit såsom växellådor, bakväxlar, drivaxlar, bromsar etc etc pga sin goda kvalitet( vilket lotus saknade).
Är du annars inne på denna typ av bil för bana skulle jag tipsa om just Lotus Excel. Bilen är byggd i plast, väger 1200kg, har 180hks fyra och är mkt välbalanserad. I england hittar du sådana för 1500 pund och uppåt. Dessa bilar är faktiskt ganska fina plus att rosten är ju inga problem, chassit var galvat på bilar 82 och framåt.
http://atsearch.autotrader.co.uk/WWW/cars_search.asp?modelexact=1&make=LOTUS&min_pr=&postcode=TW6+1JH&source=0&model=EXCEL&max_pr=4000&sort=3&miles=1500&max_records=50&search.x=51&search.y=5

Dom ser juh precis ut som Lotus Europa

Citera
Allmänt banåkaforum
Supra 82-86 nått för bana?
1098 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande