Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1098 besök totalt |
Supra 82-86 nått för bana?
Nån som kört en celicasupra på bana? Den har ju bl.a. diffbroms, 225/60 14 däck. Jag tycker den ser så fräckut med sina skärmbräddare och kantiga 80talsutseende ![]() _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||
Jag hade en Supra -89 lite tillfälligt ett tag. Är ju inte samma modell som du menar här, men men...
Det finns otroligt många bilar jag skulle välja före den att köra på bana med. Den lider ju tyvärr av övervikt. Rätt kul o köra rakt fram med i kurvorna så känns det bara jobbigt. Hade den ute på Anderstorp en gång och det dröjde inte många varv innan bromsarna sa upp sej helt. Fast visst, det gör ju bara utmaningen större att få fart på den. ![]() _________________ S a m u e l S Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl |
||
>>Samuel
Jag halkade in på nextgenracing.se och såg till min förvåning hur FRUKTANSVÄRT mycket det finns till honda civic/crx... camberkit bl.a. så man lätt kan justera camber... Ojojoj Ska bli kul att välja bil... får snåla och gneta ordenligt nu.. _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||
Jo den har ju turbo också.. då är det lätt att öka effekten till godtycklig mängd
![]() Det som talar mest för honda just nu är ju den enorma mängden prylar som finns att tillgå. Supran väger 1490 så den är ingen tungviktare, eller ingen supertungviktare i alla fall. Frågan är ju vad den har för hjulupphängningar.. ![]() edit: Hittade lite info om hur det ser ut innanför hjulen. Framvagn Individuell upphängning med fjäderben och krängningshämmare Bakvagn Individuell upphängning med torsionsstavar, snett bakåtriktade länkarmar, krängningshämmare Är det så bra med torsionsstavar? Svårt att ändra på hårdheten. Men om det är bra gjort från början så kanske det kan bli bra. Lotus va tydligen med och tog fram bakvagnen. _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||
Hej, supra, kul! det var faktiskt den första Toyotan som Lotus var med och utvecklade, så chassidynamisk är den nog ok. Denna vagn fick också lämna efter sig lite delar till både Lotus Excel och Lotus Esprit såsom växellådor, bakväxlar, drivaxlar, bromsar etc etc pga sin goda kvalitet( vilket lotus saknade).
![]() Är du annars inne på denna typ av bil för bana skulle jag tipsa om just Lotus Excel. Bilen är byggd i plast, väger 1200kg, har 180hks fyra och är mkt välbalanserad. I england hittar du sådana för 1500 pund och uppåt. Dessa bilar är faktiskt ganska fina plus att rosten är ju inga problem, chassit var galvat på bilar 82 och framåt. http://atsearch.autotrader.co.uk/WWW/cars_search.asp?modelexact=1&make=LOTUS&min_pr=&postcode=TW6+1JH&source=0&model=EXCEL&max_pr=4000&sort=3&miles=1500&max_records=50&search.x=51&search.y=5 ![]() _________________ Joakim Adolfson |
||
Efter att ha kört både Alfa GTV/75 och nu Porsche med torsionsstavar så kan jag ju säga att förutom en lågt placerad vikt så vet i katten om det är nån fördel med torsionstavar. Klart bökigare att justera höjd och hårdhet än med vanliga fjädrar...
Som en parantes kan jag berätta ett Simca 1100 (som ju knappast är nån racer och som har torsionsstavar) har orginalmonterad höjdjustering på samma sätt som man kan köpa till 911:or. Men tro inte att Alfa (där konstruktionen i övrigt dessutom är nästan exakt den samma som på Simcan) eller Porsche har det original (okej att man kan justera 924/944 lite men det är också väldigt lite) ![]() Nä, nu får det bli coilovers till Porschen istället ![]() _________________ /Patrik Rylander |
||
|
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1098 besök totalt |