Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
4954 besök totalt |
Köra med Servostyrsnäcka utan pump... dumt?
Har monterat en servostyrsnäcka i min 142:a av den enkla anledningen att den har färre rattvarv mellan fulla rattutslag... Men egentligen vill jag ju inte köra med servo för att det är rätt onödigt och mest krångligt. Har läst om andra här på forumet som plockat bort pumpen och kör med endast en behållare med servoolja som smörjning... Dock bara på kuggstänger. Jag undrar om detta även fungerar på en Styrsnäcka? Eller om den kommer att skära ihop om den inte får tryck? Är rätt dumt att chansa då risken är att man blir utan styrning överhuvudtaget helt plötsligt. Plus att servostyrsnäckan till 140-serien inte är helt enkel att få tag på. Någon som har erfaranheter av detta? Eller teorier? Tacksam för svar. |
||||||||
En populär variant är annars att strunta i oljan och fylla snäckan med ett bra (moly?)fett.
Vet inte hur det påverkar livslängden men det kanske inte spelar så stor roll på en hobbybil som inte körs så mycket? _________________ Jörgen Eriksson |
||||||||
Gamla oplar har ATF-olja i snäckan oavsett om de har servo eller inte. Samma konstruktion på snäckan som din Volvo.
Häll i rätt mängd olja och koppla ihop servoanslutningarna med en slangstump så kommer det säkert att funka fint. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||||
Men en bil som ska ha servo, och som man typ hänger av remmen på..
Dom brukar ju bli så grymt tungstyrda! Man får inga sånna problem då? Funderar på att göra samma sak med bruksbilen själv, råkar ha två servo-styrsnäckor som ligger och dammar... |
||||||||
Re:
Problemet är väl att man ska snurra oljan genom en hydraulpump(servopumpen) och ventilpaket(för att byta riktning på flödet) endast med handkraft. Är inte så insatt i servofunktionen men jag antar att det bara är ett ventilpaket och att rattstången är en hydraulmotor. (med medvetet läckage för att det inte ska bli helt stumt när pumpen lägger av)? _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||||
Re:
när jag tömde oljan och monterade bort servot på min 740 så blev det trögstyrt ändå. körde med öppna anslutningar. |
||||||||
Re:
Lika trögt som med monterad servopump och styra med motorn av / alt. bortplockad rem? Det blir aldrig lika "lättstyrt" som en bil som är utan servo orginal. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||||
Jag misstog klumpen där rattstången går ner till kuggstången för en servomotor tidigare innan jag rivit lite, men det kanske är bara jag som är så dum. Finns nog dokumenterat i nån annan tråd t o m.
Hursomhelst så är det bara en momentavkännande ventil som fördelar om trycken mellan sidorna av dubbelverkande hydraulcylinder, dvs om man har linjär servo: http://auto.howstuffworks.com/steeri På min Pug 309 tolkar jag det som att det är bara att plocka bort hydraulcylindern (jag har allltså en dubbelverkande hudralcylinder på den, vilket borde vara ett rätt vanligt arrangemang), hydraulpumpen och alla slangar samt att plugga rotationsventilen med lite olja kvar så bör rimligtvis saken vara biff utan större tröghet/dämpning. Nu har jag inte provkört och det kanske är ett helt annat arrangemang på snäckstyrningar för den delen. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||||
Re:
om man säger så.. det var jäääääte trögt. var tvungen att montera tillbaka det för efter månad så började mina händer värka ![]() |
||||||||
Jag kör servoväxel utan pump och pluggat in och utlopp ur växeln. Tömt ut all olja och det är varken trögt eller något annat problem. Kör dessutom med en klart mindre ratt orginal
_________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||||||
Pratar vi om samma saker nu? Kom på att jag ju hade lite servobilder hinkade.
Det jag benämnde "momentavkännande ventil" på 309:an är den här: ![]() ![]() Sprängt ser det ut så här: ![]() ...där: 10: Momentavkännande ventil / "rotary valve" enligt howstuffworks. Tror inte den har särskilt många likheter med en "orbitrol" för er som är inne på hydrostatisk styrning. Den enhet som styr hur mkt hydraultryck som ska styras ut åt ena eller andra sidan av kolven i hydraulcylindern beroende på hur hårt och åt vilket håll man styr. 3: Dubbelverkande hydraulcylinder. Den som utverkar kraften på styrningen. Med den lösningen så kan jag avlägsna hydraulcylindern (3) fysiskt, men om jag inte kunde det, kanske den är integrerad på andra bilar, så skulle jag koppla ihop ingångarna så att de två sidorna av kolven kommunicerade och lämna en oljeskvätt för smörjning. Detta skulle kanske resultera i en viss höghastighetsstyrdämpning, men knappast någon märkbar friktion eller dämpning i låg hastighet. En reservation iofs, i mitt fall är det ju ingen "rod through"-modell, så kanske det sitter en kompensationsblåsa på vänstersidan av cylindern om inte arbetstrycken är kompenserade. Om det finns en gasblåsa kommer det att uppstå ett ökande motstånd närmare ändlägena, ju mindre märkbart destom mindre olja som finns kvar, så med en skvätt borde det inte ha ngn praktisk betydelse.. (10) begriper jag inte riktigt, men som jag tolkar det så borde man kunna plugga alla fyra hål utan att det skulle bromsa rotationen när hydraultrycket är borta. Möjligen att en viss dämpning kvarstår om man har olja kvar, vilket kanske behövs för smörjning. Men här borde det räcka med en mkt liten skvätt och ju mindre olja, desto mindre dämpning. Eller? Jag har aldrig dissekerat en sån här pryl och är verkligen ute på tunn is. Jag publicerar oavslutade funderingar, men jag tror att dessa ändå kan vara till ledning så att vi kan diskutera rätt komponenter samtidigt. Jag tycker själv att servostyrning är förvirrande men hoppas ändå att jag är på rätt spår. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
4954 besök totalt |