| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vinggavelsutformning
|
1 besök senaste veckan (1478 totalt) |
|
Vinggavelsutformning
Jag vill ha en lätt och funktionell vinge på min bil. En alu vinge med sidogavlar passar mig bra. Men jag klurar lite på hur sidogalvarna ska se ut. De måste ju kontursågas. Provade ställa dit vingen. Tanken är att köra fästen rakt ut i L-form från karossen med avlånga spår i. Sen gör jag avlånga spår i vingen så att man kan justera höjden för prestanda alt diskretare utseende. Är det någon som har tips på ungefär hur man ska såga ut dem för att det ska bli snyggt/bra. Så långt bak och helst i takhöjd antar jag är bäst ur prestanda synpunkt. Har monterat vajrar i ett kors så den blir stadigt. Snyggt blir det kanske aldrig men det kan bli ganska bra ändå.
_________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||
|
Hmm, utan att torrt under fötterna, på flygplan så sitter ju de där uppstående sakerna längs ut på vingarna för att hindra virvlar av luft att ta sig sidvägen från ovansidan av vingen till undersidan.
På en bil kan man ju ha heltäckande från vingänden ända ner till karossen, i rent 2dimentionellt tänkande så borde inte luften kunna ta och gena om man sätter plattorna ända från sidan av bilen upp till vingens ände..
om vingen står på ben i mitten så borde det bara vara så att större(vertikalt) ändplattor är bättre? och så är det väl minst fånigt om sidorna pekar nedåt.
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
|
Ändplattorna sitter där för att hindra att luften smiter runt kanten på vingen istf att följa vingen från frankant till bakkant som Eric skriver.
Men dom gör nytta för att hålla emot G-krafterna i kurvorna också. oftast är dom reglementerade i storlek men där dom är fria, t.ex. amerikanska midgetcarts tar man till dom så stora man kan. http://www.wingedmidgets.com/photos. _________________ Arne Lindgren |
||
|
I mitt fall vill jag dessutom ha sidogalvarna för att jag har en tunn glasfiberbagagelucka och sliper således förstärka den på undersidan.
Dessa två är snygga (och säkert effektiva): [img]http://www.slc.se/bilder2007/race6/ljust/slides/SLC2007_R6_LJUST-014.html[/img]
Vore kul att se en design som passar på min bil. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||
|
Lyfter denna tråd,
gjorde ett test
Men är inte helt nöjd, tidigare hade jag tänkt att ha vingen ställbar i höjden men jag sätter den i ett statiskt läge nu. Mellan vinplattorna spänner jag vajrar i kors för stabiliteten, men hur ska den se ut. Har letat efter bilar som har denna typ av vinge men det är svårt. Vanligast är det som på Artur Deutgens bmw eller spalding bmw med ett kraftigt fäste i mitten men jag tycker inte om utseendet. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||
|
_________________ Pontus Hallenheim |
||
|
Re:
Njae, snarare tvärtom. På flygplan, alltså. Den som vill veta mer, googla på "wingtip vortices". Borde dyka upp nåt användbart. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
|
Re:
tackar det är på rätt håll. I detta fall känns min fråga mer estetisk än teknisk. Jag tror inte utformningen på sidan har så stor verkan på den nivån det handlar om. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||
|
minns att jag läst nått dokument om f1 bakvinge och om sidoplåtarna att ju längre fram plåtarna stack fram framför själva vingen destå mer downforce på samma vingbredd men har nått svagt minne att det fanns även nån nackdel med detta som jag självklart inte minns
_________________ AIexander StenvaII |
||
|
Re:
syns dåligt på bilderna men jag har svetsat två fästen i karossen utanför luckan så långt bak som möjligt, det tror jag kan fundera rätt bra, karossen är ganska stark där. Kör med desus till bagageluckan så den går lyfta den under vingen smidigt. Riktig shopping vagn
_________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Vinggavelsutformning
|
1 besök senaste veckan (1478 totalt) |