Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
1522 besök totalt |
Brandfackla :-D
Tänkte gå och gömma mig efter att ha kastat ur mig följande fråga/påstående: Är det inte så att Ringen mestadels handlar om vem som har mest tid/pengar att köra många varv och lära sig banan bäst? Inte så mycket om att ha talang för att köra bil som det är på en vanlig racerbana som Kinnekulle, G-åsen, Mantorp osv.. där man inte behöver tillbringa 10 år innan man kan banan. ![]() ![]() _________________ Anders Berglund |
||||||
Re: Brandfackla :-D
Precis som på alla andra banor måste man vara en duktig förare för att köra fort på Ringen men man behöver investera tid och pengar för att lära sig banan medans man på alla svenska banor är rätt snabb efter ett tiotal varv. Snarare är det så att man behöver vara en duktigare förare för att bli riktigt snabb på Ringen för att den är så mkt svårare en andra banor. |
||||||
Jo jag tror också att man måste vara duktig chaufför för att köra fort på ringen men det jag menar är att den största svårigheten är att banan är så lång, kurvorna och krönen så många. En dålig chaufför som kört 1000 varv på ringen kan vara snabbare än en bra chaufför som kört 50 varv. Eller har jag fel? _________________ Anders Berglund |
||||||
Håller mestadels med dig...... men en riktigt duktig förare lär sig banan tillräckligt bra för att åka fort betydligt snabbare än en normalbilist/mindre bra tävlingsförare. (tar man mina egna erfarenheter så lär man sig en 3 mila rallysträcka i stort sett utantill på en ca 10 genomkörningar om man satsar på att komma ihåg den) Men dom riktiga ringenrävarna kommer alltid ha ett övertag som dom inte har på en mer normal bana. |
||||||
En bra chaufför (till skillnad från mig) Kör garanterat fortare eftersom hans/hennes gränser för vad som är fort ligger längre fram än mina.
Vi pratar inte sekunder här utan minuter med samma material. Sedan att banan med sina krön och blinda kurvor är "läskig" gör att man förstår Jackie Stewart: Den som älskar Nurburgring har inte kört fort nog! Planerar att åka dit nästa år ![]() _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
Med samma material skulle jag vilja påstå att en dålig chaufför med 1000 varv på Ringen är långsammare än en duktig med 50 varv medn det beror givetvis på vad man lägger in i duktig resp. dålig. En riktigt duktig förare har lärt sig banan tillräckligt bra för att köra fort efter 50 varv, förmodligen fortare än en dålig chaufför någonsin kommer kunna köra. Sen borde man ju blivit en hyfsad chaufför genom att köra 1000 varv om man inte är helt obildbar. ![]() |
||||||
Kul att jag får lite medhåll, det var ungefär det där jag menade. _________________ Anders Berglund |
||||||
Det gäller dock alla banor även om fördelen inte är lika stor. |
||||||
om man kört 1000 varv på ringen utan att bli en bra chaffis är man då snabb någonstans? _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
ok det var bara ett exempel av mig, kanske inte helt klockrent. Det jag menar är att på Ringen så lönar det sig betydligt bättre att satsa tid/pengar på att nöta in banan än på en normal bana där körskicklighet är mer avgörande. _________________ Anders Berglund |
||||||
Vidhåller dock att körskicklighet är viktigare. Däremot lönar det sig att nöta Ringen om man vlii bli riktigt snabb. |
||||||
Snackar vi om de teoretiskt sista 10 sekunderna materialet tillåter så räcker inte varken 1000 varv eller mer om man inte har massa talang IMo. Frågan är hur många varv någon med SUPER-talang behöver för att komma inom 10 sekunder från snabbast möjliga tid?
(sen beror det ju väl säkert osså på om det är 10 sekunder inom bästa tiden med en 7:30 bil eller en 9:30 bil.... Och hur läbbiga eller välbalanserade bilarna är dessutom ![]() _________________ ![]() |
||||||
Visst tar det mer tid att lära sig ringen än någon annan bana. Men för att köra riktigt fort på den krävs det nog mer förarkunskap än på någon annan bana.
Mao: Det tar tid att lära sig den men för att kunna utnyttja bankännedomen fult behövs en oerhört skicklig chaufför. Jag berättar då och då att jag suttit en stund och snackat Ringen med F. Ekblom. Han har kört 24-timmars där så han kan säkert banan väl på plats. Men när jag satt och snackade partier med honom var han helt "lost". ![]() - "Jaså? Är det det partiet som kommer efter det?" Mao: Han kan inte banan utantill. Men som en riktigt duktig förare behöver han kanske bara fem varv för att sy ihop minnet igen och därefter är ingen av oss så snabb som han. ![]() En duktig förare är inte bara bra på car-handling, han lär sig även banor snabbt. Mvh / Micke _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||
Kort svar: Du har fel!!! ![]() Lång svar: Den som lägger ner lite möda på att lära sig banan genom att t ex gå igenom ringenkursen här på rejsa(OBS! Reklamvarning ![]() titta på videofilmer och köra dataspel innan man åker till ringen och på plats verkligen går in för att lära sig banan och inte bara gasar hej villt, kan lära sig hitta runt ringen på en resa!!! Jag har sett ett flertal exempel på att man vare sig behöver ha mycket pengar eller tillbringa tio år på ringen för att lära sig banan. ![]() ![]() Sen finns det givetvis de som tillbringat 17 år på banan och kanske aldrig kommer att lära sig köra fort där. ![]() ![]() Men de kanske har lika roligt för det!?! ![]() Pengar har jag heller ALDIG haft gott om!!! ![]() Men har man en gång varit på ringen så är det i princip ofrånkommligt att man blir ![]() En kärlek som nu lockar ner mig för 15:e gången. ![]() En förare som lärt sig idealspåret runt ringen har oftast mycket lätt att hitta ett idealspår runt andra banor! ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||||
Du har delvis rätt - på Ringen är bankännedom betydligt viktigare än på en "vanlig" bana. Tycker dock att du har fel när du drar in ekonomin i det hela. Visst spelar den roll - vi talar ju om Motorsport nu! Jag tycker dock att på Ringen så spelar materialet mycket mindre roll än på vanliga banor. På Mantorp kommer en GT3:a köra ifrån en Golf oavsett vem som sitter bakom ratten i de båda bilarna (nåja nästan). På Ringen däremot ser du ofta små klena bilar köra om betydligt vassare och dyrare fordon. Det beror då oftast på en överlägsen skicklighet OCH bankännedom. Sedan tror jag det handlar mycket om "avtagande marginalnytta". Dvs en som har kört 100 varv på Ringen har en stor fördel mot den som har kört 5 varv. Om vi däremot jämför en förare som kört 1000 med en som har kört 100 så är det nog mest skicklighet (och material) som avgör. Det fina med Ringen är dock att även om man kört 1000 varv så tror jag man hela tiden kan lära sig små detaljer om banan. På våra svenska banor tycker jag det är lättare att man "tröttnar" och når sin gräns. Någon nämnde Fredrik Ekblom och att han inte hade koll på sektionerna men ändå var snabb. Visst är han snabb, men om man kollar på den video som Motorjournalen släppte så ser man ju dock att även en så vass chaufför har problem att få till det på alla ställen på Ringen. Tyvärr var ju bilen han körde då inte i 100%-igt skick men det är ändå tydligt att han kör väldigt fort på vissa partiera och lite mera mänskligt på en del andra partier där han uppenbarligen inte hittar så bra. Detta stöder ju din tes med att Ringen premierar bankännedom framför bilkontroll. _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||
Ringen är svår att lära sig. Inte nog med att man ska komma ihåg alla kurvor, det lär man sig rätt fort, men man ska komma ihåg alla krön, språng och doseringsveck i asfalten också för att veta hur bilen beter sig på olika ställen. Det är väl det som är tjusningen med ringen, att det går att utvecklas hela tiden. Till skillnad från vissa svenska banor där denna finessrikedom och mängd saknas. Samtidigt bidrar alla dessa finesser till att göra banan till världens svåraste bana. Kan man inte köra bil kan man inte köra fort där. På en relativt enkel svensk bana, säg mantorp, går det att åka fort bara man har snabb bil, precis som Anders J påpekade. Försöker man köra riktigt fort på ringen utan att veta hur man kör så kan det snabbt gå illa. Många svenska rejsare snackar om kurvan under bron på kinnekulle. Den är kul. På ringen finns det minst 20 så utmanande kurvor samt kombinationer som gör att förarens förmåga sätts på ett betydligt svårare prov. Sen att jag inte kan köra fort där säger jag bero på att jag bara kört 6 varv där, tiden får väl utvisa, säg efter 100 varv om jag kan köra. Men som sammanfattning: Är man snabb på ringen är man mycket duktig på att köra bil på alla banor. _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||||
Jag tror Anders inte är helt fel ute.
Det viktigaste för att köra snabbt runt ringen är att KUNNA DEN, jag tror att vi alla kan vara överens om det. D.v.s. en halvdan chauför som är ambitiös, går kurser, nöter varv, kollar videos o.s.v. kommer att kunna ta sej runt fortare än de flesta (men inte alla). Och det kostar naturligtvis pengar. JohanR _________________ Johan Rådlund |
||||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
1522 besök totalt |