| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
tryckrörs grovlek
|
1635 besök totalt |
|
tryckrörs grovlek
dags för lite uppgraderingar på min turbo miata. har kört utan ic å laddat som max0,5bar. det funkade bra. men nu i vinter uppgraderas det lite. det blir nytt sprut, större spridare samt IC. tanken är att ladda runt 0,8bar ist. bör ge ca 200 hk. nu till frågan hur mycke påverkar grovleken på tryckrören? enklast hade varit att bygga dom i 2" rör. är detta för klena rör? ska jag gå upp till 2,5" är ju inte jätte gott om plats i motor rummret. _________________ per nilsson BMW M3 97 mazda mx5 93le (TURBO) |
||
|
en liten fråga... Om turbons utlopp är säg 2" varför skulle man då bygga tryckrör som är 3" som många gör? luften packas ju bara i röret i stället för att strömma in i motorn
|
||
|
Re:
om man har tryckrör med många böjar, ökar mottrycket i systemet med liten diameter. När mottrycket ökar, packas luften i röret, och tempen ökar (marginellt) Motorn kräver så mycket luft/tidsenhet att volymskillnaden i ett trycksystem med 2" inte ger någon märkbar skillnad i form av lagg jämfört med dito i 3". Annars är det väl bra med så lite diameterändringar som möjligt från turbo till spjällhus... _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||
|
Från turbon till intercoolern = lika stort som utloppet på turbon , från intercoolern till gasspjället = lika stort som gasspjället. Intecoolerns flödesyta (sammanlagda arean på kanalerna inne i ic.n) = minst lika stort som gasspjället. Om det är branta krokar på systemet så upp ett stäpp på rördiammetern, men det lär inte behövas större någonstans än vad gasspjället är. Dvs. så litet som möjligt utan flaskhalsar.
_________________ Mats Blomström <>-<>-<>-<>-<> BMW 320d touring -13 Porsche 944 -86 Buell xb9r -03 Chimo Cobra ~82 Marin san rafael ~98 Fötter -70 |
||
|
Hej!
En annan sak att tänka på är väl att man inte skall få för hög gashastighet. Jag tror detta avhandlats på något annat ställe här på rejsa men kunde inte hitta det nu och där skrevs det max 30% av ljudets hastighet vilket är en siffra jag läst på fler ställen än här. Det kan uppstå problem med turbulens vid högre gashastigheter vad jag förstår. _________________ ./Mvh Fredrick Ingvald |
||
|
Re:
hög strömningshastighet skapar väll värme med? krångligt det här :P |
||
![]() |
Skruva banåkabil
tryckrörs grovlek
|
1635 besök totalt |