| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Drivning, bil med mc-motor
|
4478 besök totalt |
|
Är sugen att bygga en liten bil med mc-motor men har funderingar hur man löser drivningen. Hur har ni löst det? :-) om man tex ta en hundkoja, tvärställer motorn fram, hur ska jag då få drivningen på "rätt köl" och driften ut till hjulen..? Tacksam för tips! Mvh Micke _________________ Micke Godén |
||
|
_________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||
|
Det finns lite olika sätt att lösa det på. Som Dude säger är en väg att gå. Om du tittar i min biltråd hittar du en annan väg. Kolla även in Micke Fredrikssons biltråd (Mride)
|
||
|
Re:
ok, sedärja de såg bra ut. Vet du om det är en "spole" dvs stumt eller är det diffrensial på dom? har du nån aning vad dom eller liknande går lös på? (har mailat dom men ej fått svar) _________________ Micke Godén |
||
|
Re:
Har kikat lite i din Byggtråd och jag säger då shiiiit vilken skönhet!! :-) Fattade inte riktigt drivningen på denna ändå, iofs har du motorn rakställd vilket borde underlätta. Har du nån medbringare för kardanen bara eller har du en låda mellan men backväxel? Har du nån bild på motorn med ingående axel/ utgående axel? Tack på förhand! _________________ Micke Godén |
||
|
Re:
Ska reggas så back måste jag nog ha. Blir nog en typ "el-back" som m-ride har _________________ Micke Godén |
||
|
|
||
|
Re:
Var fick du tag i backväxellådan? |
||
|
Den är ifrån Westfield. Men det finns ett par till tillverkare där ute. bla Quafie.
|
||
|
Re:
Men det är ju viktigt att den är injusterad och sitter ordentligt (så kardanvinklarna inte fladdrar runt när kardanen gör 7krpm). |
||
|
Re:
Njaa.... Dom problem som jag vet om är att det var lite problem med medbringarna, dom började glappa. Men det fick man nya av Westfield. Sen spottar dom olja (det verkar även quafien göra). Sen vet jag att dom England har havererat några stycken. Men samtidigt blir man lite fundersam på vissa bilägare i UK då dom efter har haft bilen i ett par år frågar om hur man kollar oljenivån i lådan . Men Micke R1 här på rejsa har kört 3 år utan haveri och jag har kört 2 år. Sista åkningen hade jag enorma vibrationer i höga hastigheter från mellanaxeln. Så något problem har jag nu, men det behöver inte vara backlådan.
I fjol pratade jag med Westfield (UK) om man skulle kolla något specielt om jag rev lådan för kontroll, och dom ville jag skulle kolla kedjan i den. |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
4478 besök totalt |