Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
BMW-cup bilar: Kör ni med styr/bromsservo?
2398 besök totalt
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1059


Trådstartare
BMW-cup bilar: Kör ni med styr/bromsservo?

Inte för att jag nååågonsin ska förstöra min fina originalbil ( )men då frågan diskuterades i en annan tråd här på rejsa tänkte jag kolla...
Borttagning av styrservo? viktmässigt bra, men är det ens ett alternativ? Hur har ni det i era cup-bilar?

och i och för sig, bromsservot kanske man också kan ta bort?

Fördelar/Nackdelar? Är det ens möjligt?

Tråden kanske ligger lite fel men det är just cup-förarna jag vill ställa frågan till...

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



Inga seriösa racebilar har broms-servo.
och lättare bilar med normal-breda däck behöver inte styrservo heller. Beror lite på däck, styrutväxling mm.

_________________
/Arne Lindgren
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1059


Trådstartare
Re:

Arne skrev:
Inga seriösa racebilar har broms-servo.
och lättare bilar med normal-breda däck behöver inte styrservo heller. Beror lite på däck, styrutväxling mm.


Ingen bromsservo alltså...

I mitt fall handlar det om e36 325 dryga 1200kg utan förare och bensin med 225 däck. Vad tror du/ni?
Finns det isf en styrväxel som är bättre lämpad, alltså en som inte är avsedd för servo? Eller är det bara att plugga och köra?

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Re:

Markus97 skrev:
Arne skrev:
Inga seriösa racebilar har broms-servo.
och lättare bilar med normal-breda däck behöver inte styrservo heller. Beror lite på däck, styrutväxling mm.


Ingen bromsservo alltså...

I mitt fall handlar det om e36 325 dryga 1200kg utan förare och bensin med 225 däck. Vad tror du/ni?
Finns det isf en styrväxel som är bättre lämpad, alltså en som inte är avsedd för servo? Eller är det bara att plugga och köra?
Det är väl snarare så att man till en räser gärna tar en servo-styrväxel (som brukar vara högre utväxlad), berövar den från assistansen och ersätter icke-assiterade enheter.

Vad gäller inaktivering av servo pågår det en diskussion här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41740

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Rolfson
Nyköping
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1332




Utan både broms och styrservo, på vår Cup bil.

Använd rätt sorts brombelägg, så kan du skippa servon. Bättre känsla vid max innbromsning utan servo. Kanske inte opptimalt på gatbilar då en viss temperatur måste uppnås innan full bromsverkan innträder

Styrservo likadant, vid bankörning är känslan bättre utan servo.
Vid fickparkering med gatbilen kanske inte så bra thumbs up .

_________________
Rolf Stålheim

Facebook/Stålheim Motorsport
BMW 700 Sport Coupé - 60
M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2362



Jag kör med bromsservot kvar på min Cup-bil. Men precis som Roffe skriver är känslan i pedalen lite tveksam så till säsongen -08 kör jag utan.

Styrservo har aldrig suttit på min bil, men så har jag 4,7 varv lock to lock...


_________________
Aston Martin V8 Vantage
BMW 328i Cab E36
Haase DD2 kart

NS: 38 varv
Citera
Allmänt banåkaforum
BMW-cup bilar: Kör ni med styr/bromsservo?
2398 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande