Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1733 besök totalt |
Tabell för vinklar och tryck
Jag har gjort en liten tabell på min hemsida och skulle behöva lite korrekturläsning... kolla här om jag skrivit rätt http://www.eagleracer.com/navigering _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||
Kul!
Men... det där med däckstryck kan man nog diskutera! Mindre tryck ger bättre grepp i de flesta fall. (så länge man håller sig inom vettiga gränser dvs ingen överhettning eller att däcket viker sig). Men det beror på däck, det finns ett r-däck som funkar tvärtemot alla andra (är det inte Hoosier???) Caster: hmmmm, känner mig förvirrad där... Camber: där gäller väl egentligen en sweetspot och mer eller mindre ger sämre grepp.... Men om du förutsätter att man alltid har för lite camber i alla lägen så stämmer väl ditt upplägg ![]() _________________ ![]() |
||
Ehe...
![]() Borde man inte utöka tabellen med vad man skall göra med ställbara dämpare ??? Jag menar, eftersom krängare är med osv så borde man ju ha med dämparinställningar oxå ??? _________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||
Jag tog infon från vanadis gummi på deras sidan med michelin r-däck.. Men med hjälp från experterna här borde vi få till en bra tabell va?
Förslag till förändringar är välkommet ![]() Kanske är det så att man får ha flera tabeller. Kanske skulle lyfta ut camber till en egen ruta.. _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||
Hej Danne T16,
Jag har en något annorlunda fusklapp, eftersom den är delad i olika problemsituationer:
Hoppas att det kan hjälpa lite ![]() ![]() ![]() ![]() Jag har ju bara gjort bort mig, ja fler gånger än jag har fingrar ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||
Re: Tabell för vinklar och tryck
Det är lite krångligare med däck än man täker först. Däcksytan är tämligen konstant oberoende av däcksbredd. Beroende på att ytan mot marken motsvarar lufttrycket kg/cm2 mot belastad vikt. Vidare så reagerar racingdäck olika med däckstrycket. Det som ger bättre grepp innan slipp tar vid, ger sämre grepp när slippet börjar. Vise versa. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Yupp, det blir enklare så. En sak man borde kompletera med är också avigsidor som uppstår. Alltså säg att man förändrar ett värde för att (förhoppningsvis ![]() ![]() _________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||
Re: Tabell för vinklar och tryck
Ändring Minska Understyrning Minska Överstyrning Toe In/out fram Toe-out Toe-In Toe In/out bak Toe-In Toe-out Kan nån utveckla det mer? Jag är inte alls med tycker jag ![]() jag satte toe out bak på min asfaltsbil och den blev toköverstyrd, gick inte att köra alls. _________________ Daniel Steiner |
||
Nu när jag tänker på det så måste det stå fel. Snart dags att sammanställa en fellista och skicka till vanadisgummi. Det är på deras sida om michelin r-däck jag tagit infon.
Gör helt nya tabeller när jag läst igenom görans bok några ggr till ![]() _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||
Kolla: http://www.turnfast.com/tech_handlin
EDIT. Eller: http://www.wtrscca.org/tech.htm _________________ ![]() Jan Nagy |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1733 besök totalt |