Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tabell för vinklar och tryck
1733 besök totalt
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
Tabell för vinklar och tryck

Jag har gjort en liten tabell på min hemsida och skulle behöva lite korrekturläsning... kolla här om jag skrivit rätt
http://www.eagleracer.com/navigering-filer/arkiv/dack.html

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Kul!

Men... det där med däckstryck kan man nog diskutera! Mindre tryck ger bättre grepp i de flesta fall. (så länge man håller sig inom vettiga gränser dvs ingen överhettning eller att däcket viker sig). Men det beror på däck, det finns ett r-däck som funkar tvärtemot alla andra (är det inte Hoosier???)

Caster: hmmmm, känner mig förvirrad där...

Camber: där gäller väl egentligen en sweetspot och mer eller mindre ger sämre grepp.... Men om du förutsätter att man alltid har för lite camber i alla lägen så stämmer väl ditt upplägg (förutom att "Mera Positiv" låter så förvirrande. "Mindre negativ" borde det väl egentligen heta?)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3160

Namndispens
Namndispens

Ehe...

Borde man inte utöka tabellen med vad man skall göra med ställbara dämpare ??? Jag menar, eftersom krängare är med osv så borde man ju ha med dämparinställningar oxå ???

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
Jag tog infon från vanadis gummi på deras sidan med michelin r-däck.. Men med hjälp från experterna här borde vi få till en bra tabell va?

Förslag till förändringar är välkommet

Kanske är det så att man får ha flera tabeller. Kanske skulle lyfta ut camber till en egen ruta..

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3160

Namndispens
Namndispens

Hej Danne T16,

Jag har en något annorlunda fusklapp, eftersom den är delad i olika problemsituationer:

Citat:
Dåligt fäste:
Mindre rebound fram+bak

Turn in understeer:
Hårdare compression fram
Hårdare fjädrar fram
Hårdare rebound bak
Hårdare fjädrar bak

Mid/Exit understeer:
Hårdare compression bak
OBS! Påverkar även Turn in enligt ovan

Turn in oversteer:
Mindre compression bak

Mid/exit oversteer:
För hårda fjädrar bak
För hård krängare bak
Mindre rebound och compression bak


Hoppas att det kan hjälpa lite Men alltså, det blir komplext och man får inte bli rädd att testa en hel del för att få vetskap / erfarenhet av vad som händer när man "skruvar" på sina ställbara dämpare

Jag har ju bara gjort bort mig, ja fler gånger än jag har fingrar

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: Tabell för vinklar och tryck

DanneT16 skrev:
Jag har gjort en liten tabell på min hemsida och skulle behöva lite korrekturläsning... kolla här om jag skrivit rätt
http://www.eagleracer.com/navigering-filer/arkiv/dack.html


Det är lite krångligare med däck än man täker först. Däcksytan är tämligen konstant oberoende av däcksbredd. Beroende på att ytan mot marken motsvarar lufttrycket kg/cm2 mot belastad vikt. Vidare så reagerar racingdäck olika med däckstrycket. Det som ger bättre grepp innan slipp tar vid, ger sämre grepp när slippet börjar. Vise versa.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
Blir alltså tvungen att göra flera tabeller? En för turn-in en för mitten av en kurva och en för utgången

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3160

Namndispens
Namndispens

DanneT16 skrev:
Blir alltså tvungen att göra flera tabeller? En för turn-in en för mitten av en kurva och en för utgången


Yupp, det blir enklare så.

En sak man borde kompletera med är också avigsidor som uppstår. Alltså säg att man förändrar ett värde för att (förhoppningsvis ) uppnå en förbättring, men det kan också medföra en försämring på ett annat område. Alltså, man bör (suck, mycket man bör göra - tiden räcker inte till alltså) nog försöka ta med nackdelar med varje korrigering...

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

Re: Tabell för vinklar och tryck

DanneT16 skrev:
Jag har gjort en liten tabell på min hemsida och skulle behöva lite korrekturläsning... kolla här om jag skrivit rätt
http://www.eagleracer.com/navigering-filer/arkiv/dack.html



Ändring Minska Understyrning Minska Överstyrning
Toe In/out fram Toe-out Toe-In
Toe In/out bak Toe-In Toe-out

Kan nån utveckla det mer?
Jag är inte alls med tycker jag

jag satte toe out bak på min asfaltsbil och den blev toköverstyrd, gick inte att köra alls.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
Nu när jag tänker på det så måste det stå fel. Snart dags att sammanställa en fellista och skicka till vanadisgummi. Det är på deras sida om michelin r-däck jag tagit infon.

Gör helt nya tabeller när jag läst igenom görans bok några ggr till thumbs up

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 719




_________________


Jan Nagy
Citera
Allmänt banåkaforum
Tabell för vinklar och tryck
1733 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande