| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Saknad gnista gokartmotor
|
3022 besök totalt |
|
Nyinförskaffad Sport 2000 gokart årsmodell -03 med Dinomotor skulle provstartas igår, men vi saknade gnista totalt. Utan av veta riktigt vad vi skulle mäta så konstaterade vi ca 2-3 volt (med multimetern på AC) direkt från magneten när motorn snurrares, eller rättare sagt mellan de två tamparna från magneten. Tändspolen hade ca 400 kohm mellan tamparna på lågspända sidan och ca 10 kohm mellan på högspända sidan, mellan tändhatt och jord. När motorn snurrades så fick vi inget mätbar spänning alls mellan tändhatt och jord. På tändspolen går även en tamp via en brytare ner till jord, denna är rimligen det som bryter tändningen. Vi provade såklar med denna både till jord och icke till jord. Frågan är om vi mätte på ett relevant sätt? Vad tyder detta på? Dålig/kass magnet (2-3 volt) eller kass tändspole? Eller kanske mer troligt kassa fordonselektriker
_________________ Pär Hylander |
||
|
Är batteriet till startmotorn laddat ordentligt? Motorn behöver komma upp i varv innan gnistan kommer.
Prova byta stift även fast ni inte får gnista från tändkabeln (fråga inte mig varför,men det brukar funka ) Använd NGK B10 EG eller B9 EG om det är kallt eller regn.
Sitter jordflätan som den ska mellan tändspolen och blocket? Är "Dödarknappen" inkopplad? Det kan vara den som spökar. Kolla om det ligger små "kulor"(ser ut som en "loppa" på stiftet) mellan tändsystemet och "svänghjulet". Det kan bli så om tändsystemet är slitet. _________________ S tefan Ir lander |
||
|
Re:
Den har ingen startmotor, vi drog runt den med en borrmaskin på 6-kanten vid kopplingen och jag tyckte det var blev rätt högt varvtal (men det är ju inte säkert det är tillräckligt) Nytt stift var anskaffat (och vi provade det) av ägaren men jag vet inte vilken typ det, ska kolla Jordflätan tror jag vi redan har koll på, men "loppa på svänghjulet" ska vi kolla! _________________ Pär Hylander |
||
|
Re:
med tanke på posten åvan där det skrivs att gnistan kommer vid högre varvtal så kanske det inte käns aktuellt
_________________ Andreas Persson Brukar: Hyundai IONIQ EV Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...) |
||
|
Re:
Kul! Då får ni säga till när ni åker här uppe på Axamo. Var där och kikade i höstas och jag lär nog titta dit i vår också!
_________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||
|
Re:
Japp, det funkade med startmotor och 1/2" förlängare med hylsa. Gick fint när den provkördes idag, blöt asfalt så det blev skojjig driftingträning. Några trassligheter upptäcktes dock, vattenpumpen nyper och stannar när den blir varm så renovering eller byte behövs där. Det andra är att när motorn tänder (och varvar mer än startmotorn?) så kan det lossa muttern på slirkoppningen där man drar runt motorn om man inte hinner rycka undan startern fort nog. Frågan är hur en "riktig" starter funkar, är det ngn sorts frihjul eller är den en specialhylsa eller ngt? Tror föregående ägare heter Per, minns inte riktigt vad min svåger sa. _________________ Pär Hylander |
||
|
VI starta våra superkarta genom att sätta ett vanligt spännband runt ena bakhjulen och sen dra i de. Blir som ett startsnöre. Se till att inte ha för långt band bara så de dra med de runt när de väl börja snurra. LIte jobbig upplevelse om snöret snurras upp igen...
Jag ha aldrig varit med om att de hänt men de sägs att de kan bli så.
_________________ Magnus Jonasson #81 9:a German Superkart Series 2010 7:a German Superkart Series 2011 |
||
|
Ja, det finns en frihjulsfunktion på startapparaterna. Kolla med dom på banan om det finns några ICA-junior förare i klubben. Dom kan ha startmotorer över. Den klassen försvinner nästa år och ersätts med KF3 som har inbyggda startmotorer.
_________________ S tefan Ir lander |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3022 besök totalt |