|
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004

Namndispens

05 Feb 2007 20:20
Imorgon börjar det på allvar!
Kimi o Massa kör båda 2007 bilen
|
hanri
Åland
Här sen Dec 2005

07 Feb 2007 10:33
_________________ Henri Kantola
BMW - Freude Am Fahren
|
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens

07 Feb 2007 11:08
_________________ Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
|
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002

08 Feb 2007 10:14
Viking Line verkar få lite gratis spons om man tittar på de nya Renaulterna
_________________ Johan Rådlund
|
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004

26 Feb 2007 10:41
|
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003

26 Feb 2007 10:44
som miljöombud på jobbet så är detta glädjande, och att det är Honda som (vanligt) går först med miljötankandet är ju trevligt....
"For example, by 2009, devices for energy recovery will be in place on the cars."" - Någon som läst något mer om detta ??
_________________ MackeMaehlum
|
Tobias H
Lidköping
Här sen Apr 2004

26 Feb 2007 13:35
Tror på Button iår, presterar bilen kommer han slåss med Kimmi och Massa om titeln..
_________________ Tobias Hilmersson
944 S2 "Murphy", 968CS
|
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
_________________ Johan Rådlund
|
Richard T
Stockholm
Här sen Nov 2006

27 Feb 2007 11:45
Re:
JohanR skrev: | ....och dessutom skruva i en energisparlampa nånstans. |
Stöd på HÖÖG nivå
|
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003

27 Feb 2007 14:52
RichardSWE: alla bäckar små..
man kan tydligen köpa sig en sponsorplats på Hondan och får då sitt namn på en pixel på bilen samt listas på deras hemsida...
jag måste säga att ja e lite nyfiken på va de kan kosta...
|
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003

27 Feb 2007 15:07
|
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006

27 Feb 2007 17:00
En pund per pixel... hmm...
Vet att för ca 5 år sen kostade det ca 1 milion kr för ett frimärke på bilen... dyrt...
|
Corsa
Här sen Apr 2003
Trådstartare

20 Nov 2007 09:16
Re: The official pre 2007-season F1 bullshit thread.
Corsa skrev: | When the flag drops the bullshit stops. Vi får väl snacka skit fram till första start.
Hur blir 2007-säsongen?
Mina spekulationer går nog åt det hållet att det blir i huvudsak fyra förare som kommer att vara i toppen.
Kimi, Felippe, Jenson och Alonso
Vad gäller Renault tror jag inte att de alls kommer att vara med i matchen. De har två mästerskap nu och är inte lika hungriga nu när de slapp undan med blotta förskräckelsen och med ett motorras' marginal. Nästa år kommer de att köra på Bridgestone. Det kommer att vara en nackdel för alla Michelinstall under, framför allt, första delen av säsongen.men speciellt för Renault eftersom Michelin har inte bara utvecklat däcken år Renault utan även framvagnen som naturligtvis harmonierar med däcken. Nästa år har Renault inga fungerande däck eller framvagn. Heikki må vara en talang men det var Kimi och Jenson med under många år så det räcker inte. Giancarlo kommer knappast prestera bättre med en sämre bil 2007 än vad ha gjorde i 2006. Båda kommer att bli en "aslo ran".
McLaren och Mercedes fick hålla på i 5 år innan deras V10 började fungera. Då bytte man till V8or och man var tillbaka på ruta 1. Jag tror inte att McLaren kommer att ha fått till någon tillförlitlighet i mackorna till nästa år, inte i någon avgörande grad i ala fall. Alonso är väl inte känd som den stora teamuppbyggaren heller. Se bara på hans kritik mot sitt världsmästarstall Renault under säsongen. Rätt fjärran Schumachers lojala uppträdande. Hur kommer Alonso bete sig efter ett par motorras? Det kommer att bli mycket friktion i stallet som inte gagnar utvecklingen. Även de kommer att lida av otillräckliga däcksdata. Jag tror inte att Alonso kommer att bli bland topp tre i mästerskapet på grund av tillförlitlighetsproblem och kanske även attitydproblem. En ny Montoya kanske. Han kommer däremot att vinna race vid några tillfällen då bilen håller och man lyckas i övrigt.
Jenson har verkligen visat framfötterna det senaste racen och har momentum. Han har kört bra och säkert. Frågan är hur mycket däcksbytet kommer att göra. Att det är ett japanskt stall kanske minskar problemen. Japaner har ett mycket speciellt lojalitetstänkande.
Team Starts Finishes % Finishes %
in points
Renault 36 32 88.89% 32 88.89%
Ferrari 36 32 88.89% 28 77.78%
Honda 36 29 80.56% 21 58.33%
BMW 36 28 77.78% 16 44.44%
Toro Rosso 36 28 77.78% 1 2.78%
Toyota 36 24 66.67% 12 33.33%
Red Bull 36 24 66.67% 7 19.44%
McLaren 36 23 63.89% 22 61.11%
Midland 36 21 58.33% 0 -
Super Aguri 36 17 47.22% 0 -
WilliamsF1 36 16 44.44% 5 13.89%
Team reliability ser ut enligt ovan. Honda och Jenson kan definitivt vara med i matchen, speciellt om spådomarna kring Renault slår in.
För Ferrari är det många rätt avgörande parametrar som förvirrar. Kommer däckövertaget att vara megasfäriskt (jättestort) mot de gamal Michelinstallen, ungefär som de andra Bridgestonestallen? Knappast megasfäriskt men det kommer nog att vara signifikativt under första halvan av säsongen. Anledningen till att 2004-säsongen var dålig för Ferrari sägs vara att Fiat stängde kassakistan (och de idiotiska däckreglerna förståss). Att det gick sämre 2006 sägs vara orsakat, bland annat, av att många inom Ferrari börjar positionera sig inför post-Brawn et al-perioden. Dvs många fina lediga poster kommer att dyka upp och man försummade sig nuvarande jobb. Frågan är om det kommer att bli värre nästa år? Snart kommer Ferrari att presentera sin management line-up. Det blir spännande och avgörande.
Kimi och Felippe kommer att ta poäng av varandra. Det kan bli förödande för båda. Frågan om tillförlitlighetsproblemen hos McLaren var Kimi- eller Mercedesinducerade. Kommer Kimi att börja spränga motorer hos Ferrari. Jag tror inte det. Men han kommer att åka av oftare än Schumacher tror jag. Vem av Kimi och Felippe som ligger före efter halva säsongen är inte helt klart. Felippe har kört en säsong och har gjort det bra, speciellt den senare delen av säsongen.
om får dra till med en spekulation tror jag dock att Kimi vinner förar-VM. Ferrari kommer att ha kraft att coacha fram en förare till mästerskapet. Ferrarin kommer att vara mycket tillförlitlig. Vid det här laget vet man hur man gör. Det finns mycket som talar för Ferrari trots den organisatoriska röran som kanske kommer. Om man har kraft att även hålla Felippe på topp på samma sätt som under den senare halvan av årets säsong är kanske svårare att sia om. Han kommer att vara bland de fyra bästa tror jag ändå. Man vill vinna konstruktörsmästerskapet också och inget annat stall kommer att ha kraft att knäcka Ferrari där under 2007.
Övriga då. Hur talangfull man än är eller tror sig vara kommer det inte att räcka till.
BMW har fått till tillförlitligheten och Kubica har verkligen visat att han är duktig, ingen snack-talang. Det är kanske outsidern som kan spräcka kvartetten ovan.
Ska man dra till med en gissning så här tidigt blir det nog.
Kimi
Jenson
Felippe
Kubica
Alonso |
Jahaja.
Hur gick det här då?!?
Kimi vann men det var onekligen stolpe in.
Button slutade på 15e plats, inte tvåa. Den spekulationen gick väl inte riktigt hem...
Felippe kom fyra men hade lika gärna kunnat vinna om inte Ferraris tillförlitlighet strulat.
Kubica sexa, inte fyra. Heidfelt var bättre men Kubica hade ju en rejäl krach som tog ett par race att hämta sig från.
Alonso kom trea, inte femma. Det kan man nog tacka Macornas tillförlitlighet för. Att Alonso skulle trassla till det med sina attitydproblem fick jag rätt i men att mackorna skulle rasa visade sig vara helt fel. Mackornas Copy-paste historia av både teknik och taktik kunde ingen förutspå. Frågan är var Alonso skulle ha hamnat om har satt i en "ren" bil?
Största spekulationsfelet var nog annars att Hamilton inte skulle vara med i matchen.
Att Ferraris tillförlitlighet skulle vara på topp visade sig vara fel. Den var rätt dålig faktiskt. De vann konstruktörs-VM rätt klart. Även om kopian (McL) hade fått behålla sina poäng hade Ferrari vunnit.
Att Renault inte skulle vara med i matchen gick in även om jag inte vet om orsaken stämmer.
_________________ Ciao
Peter Söderlund
Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
|
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

20 Nov 2007 09:40
Du håller på ferrari va?
|
|