Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1941 besök totalt |
Isaac, ett alternativ till HANS?
Detta kanske redan har varit uppe, men jag tyckte att det verkade intressant. Vad tycker ni, hur funkar detta jämfört med HANS? Den var tyvärr inte FIA-godkänd, vad jag kunde se. http://www.isaacdirect.com/index.html ![]() _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||
Jag hittade en sida som diskuterade olika varianter som finns i USA. Isaac verkar inte ha något godkännande, varken SFI eller FIA, kanske beroende på att man måste lossa hjälmen från bältena innan man lämnar bilen. Synd, för med de priserna hade alla kunnat skaffa ett skydd för nacken. Den billigaste varianten kostar $295, utan dämparna, dock.
![]() http://www.trackpedia.com/wiki/Head_and_Neck_Restraints _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||
Det är synd att det bara är hans som gäller här. Men det är väl som vanligt med FIA. Det hade ju varit bra mycket bättre om man kunde tillåta fler system, som dessutom är bättre att krocka med. Snikvarianten för 295 dollar är ju förvisso något sämre än hans men något som alla klubbrejsare även skulle ha råd med. På andra sidan pölen verkar HANS inte alls lika självklart, där finns det ju som sagt många andra varianter.
Läste på ett forum, tror det tom kanske var pelicanen. Då diskuterades tiden att ta sig ur bilen, med tanke på bälten, nät för fönsterna, drickslangar, radiokontakter o.s.v. Han hävdade att han kunde ta sig ur på 6s med dom prylarna, då tror jag han hade isaac. Så det borde ju inte vara av den anledningen, eller ? _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Re:
Det kan jag också tycka, men deras mätningar verkar ju ha visat på en bra effekt. Visst, nu är det ju deras mätningar, men vad jag förstod fanns det inga redovisade mätningar att se på HANS, förutom det de visar på denna sidan. Tittar man på bilden ovan, kan man ju tycka att det ser kass ut. De diskuterar risken för att HANS glider ur bältena, också på denna, ej opartiska sida, vilket skulle kunna vara en fördel med Isaac, med tanke på att den sitter fast i bältena. Det är modellen med dämparna som i deras mätningar är bättre än HANS och den utan är något sämre. Men ett något sämre skydd är bättre än inget alls och det är ett ganska rimligt pris. _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||
Kopplar man inte loss med sprinten som sitter i hjälmen?
![]() Edit, sen borde räddningsarbetare vara utrustade med en kniv, det ska aldrig underskattas. ![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
Re:
Ingenting tror jag, men om man har bältet spänt, kan den inte passera axeln. Hur det funkar när man väl spänner ut bältena vid en krock ter sig märkligare. Det finns en kraschfilm på deras hemsida. http://www.isaacdirect.com/images/Video/SFIBoth.mpg Det ser ut att krockas lite snett och man kan ifrågasätta om förutsättningarna för HANS i det här testet var helt justa. Jag tycker att bältesfästena är lite höga bakom axlarna. De kommenterar detta en hel del, att HANS glider ur bältena, men man kan man ju värdera värdet av testerna själv. Det vore ju intressant att se manicken i verkligheten, intressant med nya lösningar. HANS är säkert bra, men det känns lite fel att FIA väljer HANS rakt av, när det finns alternativ. SFI har ju som synes flera olika som är godkända. _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1941 besök totalt |