Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Isaac, ett alternativ till HANS?
1941 besök totalt
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1168


Trådstartare
Isaac, ett alternativ till HANS?

Detta kanske redan har varit uppe, men jag tyckte att det verkade intressant. Vad tycker ni, hur funkar detta jämfört med HANS? Den var tyvärr inte FIA-godkänd, vad jag kunde se.

http://www.isaacdirect.com/index.html


_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1168


Trådstartare
Jag hittade en sida som diskuterade olika varianter som finns i USA. Isaac verkar inte ha något godkännande, varken SFI eller FIA, kanske beroende på att man måste lossa hjälmen från bältena innan man lämnar bilen. Synd, för med de priserna hade alla kunnat skaffa ett skydd för nacken. Den billigaste varianten kostar $295, utan dämparna, dock. thumbs up

http://www.trackpedia.com/wiki/Head_and_Neck_Restraints

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3284



Det är synd att det bara är hans som gäller här. Men det är väl som vanligt med FIA. Det hade ju varit bra mycket bättre om man kunde tillåta fler system, som dessutom är bättre att krocka med. Snikvarianten för 295 dollar är ju förvisso något sämre än hans men något som alla klubbrejsare även skulle ha råd med. På andra sidan pölen verkar HANS inte alls lika självklart, där finns det ju som sagt många andra varianter.

Läste på ett forum, tror det tom kanske var pelicanen. Då diskuterades tiden att ta sig ur bilen, med tanke på bälten, nät för fönsterna, drickslangar, radiokontakter o.s.v. Han hävdade att han kunde ta sig ur på 6s med dom prylarna, då tror jag han hade isaac. Så det borde ju inte vara av den anledningen, eller ?

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
McRae
HQ
Här sen Maj 2004
Inlägg: 473



Kolla på "dragvinkeln" som Hans-skyddet har, för att skydda nacken vid vissa speciella smällar. Jämför med denna och fundera på vad den skyddar för...

_________________
Rɑnɑld MɑcLeɑn
------------------

Speed costs money, how fast you wanna go?
Citera
Stephan B
Åkersberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 381



Frågan är när IKEA kommer med nackskyddet Torbjörn Jag vet thumbs down

_________________
M v h
Stephan Berglund
BMW M3 E36 -97
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1168


Trådstartare
Re:

McRae skrev:
Kolla på "dragvinkeln" som Hans-skyddet har, för att skydda nacken vid vissa speciella smällar. Jämför med denna och fundera på vad den skyddar för...

Det kan jag också tycka, men deras mätningar verkar ju ha visat på en bra effekt. Visst, nu är det ju deras mätningar, men vad jag förstod fanns det inga redovisade mätningar att se på HANS, förutom det de visar på denna sidan. Tittar man på bilden ovan, kan man ju tycka att det ser kass ut. De diskuterar risken för att HANS glider ur bältena, också på denna, ej opartiska sida, vilket skulle kunna vara en fördel med Isaac, med tanke på att den sitter fast i bältena. Det är modellen med dämparna som i deras mätningar är bättre än HANS och den utan är något sämre. Men ett något sämre skydd är bättre än inget alls och det är ett ganska rimligt pris.

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19103



Vad är det som hindrar fästet att glida på bältet?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Mer att lossa för uppstressade räddningsarbetare när man sitter hårt planterad i räcket? Hittade ingen bra beskrivning på hur man kopplar loss sig när jag slog en snabbkik.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Kopplar man inte loss med sprinten som sitter i hjälmen?



Edit, sen borde räddningsarbetare vara utrustade med en kniv, det ska aldrig underskattas. thumbs up

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Eric Josefsson skrev:
Kopplar man inte loss med sprinten som sitter i hjälmen?


Bilder säger mer än tusen ord

_________________
/Kristian Elisson
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1168


Trådstartare
Re:

MaZ skrev:
Vad är det som hindrar fästet att glida på bältet?

Ingenting tror jag, men om man har bältet spänt, kan den inte passera axeln. Hur det funkar när man väl spänner ut bältena vid en krock ter sig märkligare. Det finns en kraschfilm på deras hemsida.

http://www.isaacdirect.com/images/Video/SFIBoth.mpg

Det ser ut att krockas lite snett och man kan ifrågasätta om förutsättningarna för HANS i det här testet var helt justa. Jag tycker att bältesfästena är lite höga bakom axlarna. De kommenterar detta en hel del, att HANS glider ur bältena, men man kan man ju värdera värdet av testerna själv.

Det vore ju intressant att se manicken i verkligheten, intressant med nya lösningar. HANS är säkert bra, men det känns lite fel att FIA väljer HANS rakt av, när det finns alternativ. SFI har ju som synes flera olika som är godkända.

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
Allmänt banåkaforum
Isaac, ett alternativ till HANS?
1941 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande