Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 SC 3.0 1983
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
20477 besök totalt
GurraG
Göteborg
Här sen Nov 2004
Inlägg: 71


Trådstartare
Re:

Kalle P skrev:
Va att lära känna henne bättre det är ju bara att köra se bara på hur illa jag kör med min bil ute och klippet gräset på lördag förmiddag .


Jo det är sant, nu med licens i handen så lär jag öva-öva-pröva

_________________
Gustaf Hörnestam

Porsche 911 SC 1983
PCS:
Citera
GurraG
Göteborg
Här sen Nov 2004
Inlägg: 71


Trådstartare
Hej,

Någon som vet hur/var jag på enklast vis lyfter hela bakaxeln/bilen på en gång med min garagedomkraft?

/Gustaf

_________________
Gustaf Hörnestam

Porsche 911 SC 1983
PCS:
Citera
Erik Johansson
Umeå
Här sen Jan 2004
Inlägg: 23



Lägg en plankbit eller annan lagomt mjuk pryl i skålen på garagedomkraften, sen är bara att sikta in sig på mitten av motorn, ungefär där oljepluggen sitter, och hissa upp hela härligheten.
/Erik

_________________
/Erik Johansson
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3687



Sen sätter du pallbockarna på torsionstavsrören, superstabil just där.

Hälsningar
Anders

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
GurraG
Göteborg
Här sen Nov 2004
Inlägg: 71


Trådstartare
Re:

Erik Johansson skrev:
Lägg en plankbit eller annan lagomt mjuk pryl i skålen på garagedomkraften, sen är bara att sikta in sig på mitten av motorn, ungefär där oljepluggen sitter, och hissa upp hela härligheten.
/Erik


och det antar jag att du gjort på min bil

Ska givetvis prova detta.

/Gustaf

_________________
Gustaf Hörnestam

Porsche 911 SC 1983
PCS:
Citera
GurraG
Göteborg
Här sen Nov 2004
Inlägg: 71


Trådstartare
Re:

964RS skrev:
Sen sätter du pallbockarna på torsionstavsrören, superstabil just där.

Hälsningar
Anders


"Torsionstavsrören" - Får slå upp det och hitta exakt

Tack för idéerna

/Gustaf

_________________
Gustaf Hörnestam

Porsche 911 SC 1983
PCS:
Citera
Erik Johansson
Umeå
Här sen Jan 2004
Inlägg: 23



Re:

GurraG skrev:
Erik Johansson skrev:
Lägg en plankbit eller annan lagomt mjuk pryl i skålen på garagedomkraften, sen är bara att sikta in sig på mitten av motorn, ungefär där oljepluggen sitter, och hissa upp hela härligheten.
/Erik


och det antar jag att du gjort på min bil

Ska givetvis prova detta.

/Gustaf


Japp, det stämmer, både på den på andra 911'or

_________________
/Erik Johansson
Citera
GurraG
Göteborg
Här sen Nov 2004
Inlägg: 71


Trådstartare
Hej,

Går i funderingar över att ta bort min Carrera-vinge på min 911 -83. Undrar dock om jag behöver ta bort hela motorluckan och ersätta den med en ny eller om det går att enbart ta bort själva vingen och sätta dit ett galler.

Någon som vet?

/Gustaf

_________________
Gustaf Hörnestam

Porsche 911 SC 1983
PCS:
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1264



Vingen har större anläggningsyta än gallret har, så skruvhålen i luckan för att fästa vingens bakre kant kommer att synas.
En variant är att ha två luckor som du kan alternera mellan. Detta är inte helt ovanligt, allra helst i USA.

om du öppnar luckan kan du ju se fästpunkterna för vingen på luckans insida.

_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
GurraG
Göteborg
Här sen Nov 2004
Inlägg: 71


Trådstartare
Re:

Cyberdennis skrev:
Vingen har större anläggningsyta än gallret har, så skruvhålen i luckan för att fästa vingens bakre kant kommer att synas.
En variant är att ha två luckor som du kan alternera mellan. Detta är inte helt ovanligt, allra helst i USA.

om du öppnar luckan kan du ju se fästpunkterna för vingen på luckans insida.


Tack Dennis för ditt svar, att ha två luckor är en idé jag kikar på. Kan ju vara bra för man har hört och känt hur lynnig 911 kan vara vid inspirerad körning

...har sätt att Nioelva i Kungsbacka har lite luckor på lager.

Många kanske gråter när jag tänker i banorna att byta lucka och på så sätt ta av vingen. Men ärligt så tycker jag att bilen har en klart snyggare linje utan denna te-bricka

/Gustaf

_________________
Gustaf Hörnestam

Porsche 911 SC 1983
PCS:
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1264



Re:

GurraG skrev:
Många kanske gråter när jag tänker i banorna att byta lucka och på så sätt ta av vingen. Men ärligt så tycker jag att bilen har en klart snyggare linje utan denna te-bricka

Jag lovar att många puritaner gillar att du tar fram standard-looken igen .
Själv körde jag flera år innan jag satte på vingen på min bil.
Den enda nackdelen är att det är bökigare att tvätta under spoilern och att den blir smutsigare där, men det är en liiiiiten nackdel, hehe.

EDIT: Har du hittat någon lösning på att få ratten närmare kroppen?

_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
GurraG
Göteborg
Här sen Nov 2004
Inlägg: 71


Trådstartare
Re:

Citat:


EDIT: Har du hittat någon lösning på att få ratten närmare kroppen?


Nej blev inte så, ändrade dock min körställning lite vilket gjorde att jag fick ett klart bättre läge och även då närmare ratten. Tänk va lätt!

_________________
Gustaf Hörnestam

Porsche 911 SC 1983
PCS:
Citera
GurraG
Göteborg
Här sen Nov 2004
Inlägg: 71


Trådstartare
Så snart åker bilen in för vintern för att pysslas om. Innan dess tänkte jag göra ett motoroljebyte.

Porsche Center säger Mobil 1, givet kanske många säger att följa deras 5w50 råd. Undrar dock vad ni kör på i era gamla 911or?

/Gustaf

_________________
Gustaf Hörnestam

Porsche 911 SC 1983
PCS:
Citera
Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003
Inlägg: 325



Jag kör på Castrol mineral 15W-40. Motorn är en 3,2 -87.

_________________
Jocke Rydell
Citera
Mattias B

Här sen Jul 2004
Inlägg: 238



Re:

Erik Johansson skrev:
Lägg en plankbit eller annan lagomt mjuk pryl i skålen på garagedomkraften, sen är bara att sikta in sig på mitten av motorn, ungefär där oljepluggen sitter, och hissa upp hela härligheten.
/Erik


Man kan alltså göra detta?
Det känns bara så fel att lyfta "hela" bilen på detta sätt.
Men å andra sidan så väger väl motorn 200kg + samt växellådan
så det blir ju inte så många hundra kilo kvar sen...

Bra om man kan sätta pallbockar under torsionstubarna (som sticker
ut också)
Har inte velat göra det innan.

_________________
Mattias Bengtsson
911 -78
Lådbil
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Gratulerar till en snygg bil! Jag tycker faktiskt färgen ser helrätt ut, vissa bilder bättre än andra men det är ju så det brukar vara säkert jätteläcker i verkligheten. thumbs up

_________________
Karl Vestgöte
Citera
GurraG
Göteborg
Här sen Nov 2004
Inlägg: 71


Trådstartare
Nu har jag hittat en huv utan vinge Står här hemma och ska lämnas in på lack. Galler ska beställas från Pelicanparts samt 911 SC märket. Dock undrar jag om ni kan posta en bild på era -83 rumpor....motorluckan alltså.

Detta så jag ser vilken 911SC det ska vara etc. Den som finns på Pelicanparts verkar vara helsvart...stämmer det. Ska den vara sån?

/Gustaf

_________________
Gustaf Hörnestam

Porsche 911 SC 1983
PCS:
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3337



aha, har helt missat din tråd gustaf, nu hoppas jag att man snart får ta sig en riktig titt på bilen din. riktigt snygg i den färgen

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Pehr Johnsson
YSTAD
Här sen Sep 2007
Inlägg: 449



Tycker du gör rätt i att sätta på en ny huv, Carreravingen är ju inte den snyggaste heller. Har dock hört att man kan förlora lite stabilitet i högre farter utan vinge, den gör tydligen sitt jobb väl.

Gamla elvor är riktigt snygga utan allt plast, linjerna framträder bättre.

_________________
Pehr Johnsson

Porsche 964 C2 -93
Porsche 944 S2 -89 Såld.
Citera
Patrik S
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 120



Jag tycker du skall behålla vingen bak.
Av den enkla anledningen att bilen blir mycket stabilare att köra. Men skall du inte köra så snabbt utan bara glida runt spelar det ingen större roll.
om du väljer att ta bort vingen bak bör du samtidigt ta bort spoilern fram för att bibehålla balansen.

_________________
Patrik Selestam
Porsche
993 C2 1994 (igen)
ex-996 C4S 2003
ex-993 C2 1994
ex-964 RS 1992
ex-964 TURBO 1991
ex-911 SC 1978
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 766



Lyfta under motorn ÄR inget problem, gammal erkänd metod. gör det jämt på min och oroskänslan försvinner när du gjort det ett par gånger.

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 SC 3.0 1983
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
20477 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande