Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Inga turistbussar.
<<   1, 2, 3
6846 besök totalt
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Intressant diskussion, jag som är "mycket sällanåkare" på ringen (har bara kört ca 8-10 rundor totalt) och är alltså långt ifrån kunnig på banan, känner inte att det varit några större bekymmer för mig i Svenssonbil (Saab Aero och Diesel) att både åka förbi långsammare och hålla uppsikt bakåt för dom som är snabbare. De flesta är i tid tydliga med att dom är beredda att bli omkörda, liksom att de flesta som hinner ikapp är duktiga på att läsa trafiken och smidigt glida förbi, utan större tempoförlust. Jag har inte åkt fortare än ca 12-13 minuter med familjen i bilen, men vet att den har kapacitet på en bra under 10 med en icke helt okänd svensk racerförare bakom ratten i stället för mig, som bara har ett hundratal race på andra banor än ringen som i sammanhanget föga meriterande undanflykt.
Vid något tillfälle för några år sedan kom en Elise upp snabbt och var lite irriterad av blicken att döma att jag inte kastade mig ur spår mitt i kurvan och släpte fram honom omedelbart. Men som Björn påpekar, med ren standardbil ligger gränserna ibland lite närmare, så jag markerade tydligt vart jag avsåg ta vägen i böjens exit, så han kunde passera så som reglerna på banan faktiskt säger.
Elisen var Engelskskyltad. Ska man vara fördosmfull så är mitt intryck att de med pubertala attitydproblem till turistkörnignen ofta sittar i bilar reggade i Öriket, Belgien elelr Holland.
När jag varit där, oftast sent i oktober, är hojarna inget problem. Mitt på sommaren har jag sett en del hojåkare som däremot lever upp till devisen: "Det är inget fel på MC-åkare - saknar bara en ratt, två hjul och en hjärna" Men dessa ser jag oftare i större antal på Nynäsvägen och Tyresövägen än på Nordslignan.

Så som sällan besökare tycker jag mig dock märkt en allmän trend i att tursiktkörning gått från att vara just det, till att bli allt mer o mer ett avancerat surrogat för de som av olika skäl inte vill ta steget fullt ut och börja rejsa på riktigt. Var förbi där nere förra veckan och gjorde två turistrundor, då var det en semitrailer parkerad med uppslaget depåtält vid rondellen till infarten på NS. Flera andra hade servicebussar och släp, med sig. Många VLN åkare verkar ha racebilarna inreggade för att kunna träna där, så "turisten" ser nog rätt annorulnda ut nu än tdiigare...
Kulten runt banan verkar ha tilltagit de senaste 10 åren, vilket ju är bra för turistnäringen och oss som gillar banan oavsett frekvens och ambitionsnivå på besöken där.

Generellt tror jag annars att det vore smart att dela upp turistkörningen i olika pass. Bussar och familjebilar som mer åker runt för att se och uppleva utan att åka fort borde kunna köra tillsammans. De som åker lite fortare (oavsett om det är brukbil eller leksak man åker med kan säkert samsas, hojarna vore nog skönt att ha ett eget pass för torts allt. Andra ska inte behöva lida för om dessa har större attitydproblem än andra.
Men som jag tolkade Bussarnas försvinannde så handlade det också om banans bärlager och dess tålighet att klara mängden bussar utan skador.

Avslutar med en liten halv OT:
Fortfarande är jag grymt imponerad av att Carl-Magnus Skog på träning så tidigt 1963 åkte under 10 minuter på Norslingan och gamla start/zeilsträcke. Erik Calrsson klarade redan 1960 att åka banan under 11 minuter när dne gick som specialprov i ett rally, med en likadan två-taktare som min egen. Hur f-n bar dom sig åt egentligen? Vare sig motorer, chassi och däck var ju på dagens nivå. Bromsar har jag en käsnla av inte är så avgörande på Ringen. Borde inte dåtida banan varit lågnsammare än dagens?
Skulle vara kul att ta ned gammelbilen och se vad man klarar NS på. Känns ju sådär om man är snabbare med familjeholken....

Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007

Menar ni alltså att det omkommit 10 personer på ringen det här året? om dom sen räknar som ni säger i tråden så kan det ju gått 50 pers i år! Hur många har inte då blivit allvarligt skadade?
Hur många besökare har ringen varje år? Skulle vara intressant att veta hur många av dessa som skadas allvarligt eller dödas. Jag trodde faktiskt det var mycket mindre olyckor än vad det verkar vara.
Jag har aldrig kört på bana med min bil eller mc men har tänkt att jag skulle åka några bandagar med STCS å ta en semestertripp till ringen och åka nåt varv för att skojs skull men när jag hör det här blir jag fundersam och skulle nog inte våga rasta hojen där, konsekvenserna blir lite för stora om man gör något misstag eller om nån annan klantar sig.

Vore väldigt tråkigt om det blev inskränkningar turistkörningarna på ringen men jag förstår om dom skulle vilja dela upp körningarna i olika grupper, långsamma, snabba och mc.

Ume
Här sen Jul 2003

En stor del av olyckorna MÅSTE ju vara MC.
Kör du som folk kan det ju inte va speciellt stor risk med det heller.

Täby
Här sen Apr 2006

Re:

Karl V skrev:
Menar ni alltså att det omkommit 10 personer på ringen det här året? om dom sen räknar som ni säger i tråden så kan det ju gått 50 pers i år! Hur många har inte då blivit allvarligt skadade?
Hur många besökare har ringen varje år? Skulle vara intressant att veta hur många av dessa som skadas allvarligt eller dödas. Jag trodde faktiskt det var mycket mindre olyckor än vad det verkar vara.
Jag har aldrig kört på bana med min bil eller mc men har tänkt att jag skulle åka några bandagar med STCS å ta en semestertripp till ringen och åka nåt varv för att skojs skull men när jag hör det här blir jag fundersam och skulle nog inte våga rasta hojen där, konsekvenserna blir lite för stora om man gör något misstag eller om nån annan klantar sig.

Vore väldigt tråkigt om det blev inskränkningar turistkörningarna på ringen men jag förstår om dom skulle vilja dela upp körningarna i olika grupper, långsamma, snabba och mc.

När jag fick höra siffrorna 10 per år tyckte jag det lät väldigt lite, mitt första besök förra året dog 2 personer bara den helgen jag var där
Jag skulle inte rekommendera att åka hoj runt ringen, men visst så länge du tar det väldigt försiktigt så är det knappast farligare än att köra på vilken annan väg som helst. Har du planer att se det som att köra på bana i hög fart tycker jag då rakt att du INTE ska köra där. Hittar du inte runt och kör ganska fort kan det gå väldigt illa...
Det är klart du ska åka dit och ta ett varv, men ta det lugnt

Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007

Jag blev lite fundersam och kunde inte riktigt släppa det här så jag gjorde lite tankeexperiment.
Säg att det dör 10 pers på 10 månader, det är en i månaden, men för varje person som dör på banan är det 5 personer man hinner få iväg till sjukan innan dom lämnar in.
För varje person som avlider är det 10 som skadas allvarligt, (1 + 5)*10 = 60 allvarligt skadade och 6 döda per månad.
För varje allvarligt skadad eller död går det 10 ordentliga avåkningar där det blir skrot av bilen.
660 avåkningar per månad.
660 / 30 = 22 per dag.

Ca 2 allvarliga avåkningar i timmen på ringen om man kör turiståkning 10 timmar om dagen 7 dagar i veckan, två långtradare med skrotbilar per dag och räddningsteamet tar hand om 2 allvarliga olyckor om dagen som slutar med att föraren är allvarligt skadad eller död plus att dom säkert får åka ut på 2 i timmen där föraren klarat sig bra.

Jag tycker det verkar hemskt Men hoppas jag har gjort ordentliga tankevurpor i mina klumpiga beräkningar.

Hur många bilar i timmen är det när dom kör turiståkning?

Skärgården
Här sen Apr 2007

Re: Inga turistbussar.

Lennart Jarmyr skrev:
Det här stod att läsa på "Ringers".

From 2008 there will be no more busses during TF days. Manfred Strack from the Nürburgring GmbH confirmed this in the touristenfahrer board. The busses caused to much damage on the tarmac.

Tror denna tråd tappa tråden det verkar ju ej vara olycksrisken tysken tänker på utan asfalten som skadas.

Det är olyckor och kommer alltid var olyckor när pojkar leker tyvärr men så är det, man kan ju vända på det och hoppas att på ringen tar man ej med sig ev medtrafikanter när det smäller.

Mc eller ej har kört både och och känner mig klart säkrare i bilen(helbur) än på hojjen men det är kärlek även även på hojjen.

Har även kört en dag då det bara var öppet för mc det var mycket hojjar där å inte en vurpa den dan så det e kanske mixxen som ställer till det.

Det finns som Gaute skriver regler och om folk tittar i speglarna så skulle det funka mycket bättre=mindre smällar.

Varning för fordon med gula skyltar..

Ha det gott hälsn Rickard

Svensk 968CS
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

För att gå tillbaks till det ursprungliga ämnet i tråden...

Såvitt jag kan se på Nürburgringshemsida, så kommer det fortfarande att finnas turistbussar under TF 2008 :
http://www.nuerburgring.de/Touristenfahrten.60.0.html

Så länge dom håller sig till höger, inte ställer sig på tvären mitt över banan(som de gjorde för brorsan ) eller stannar och släpper av turister som springer som yra höns(som också har hänt ), så är det väl OK med turistbussar. Försöket med en följebil verkar vara ganska klokt! thumbs up

För turistkörningens fortlevnad är det viktigt att det inte sker allt för stora inskränkningar i vilka som får köra på nordslingan, eftersom detta kan äventyra statusen som allmän landsväg.
Av det skälet är det också svårt att sära bilar och motorcyklar åt.

Nürburgring
Inga turistbussar.
<<   1, 2, 3
6846 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande