| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Köpa coilover/racefjädrar
|
1192 besök totalt |
|
Mitt INTRAX coilover kit har rätt så hårda fjädrar fram (330% hårdare än original) och nu när bansäsongen är över skulle det kännas helt OK att byta till en uppsättning fjädrar som är imer väganpassade. De fjädrar som sitter på nu är 60 mm diameter / 150 mm längd / 100 N/mm fjäderkonstant ( mot originalets 30 N/mm). Har sett att det är bra priser på http://www.rallydesign.co.uk/catalog/index.php?cPath=465_1152_1153_1160 . Det finns 60 mm fjädrar där med en rate på 250 (som jag gissar är lb/in = 43.7 N/mm) som borde vara vettigt för mig. Den kortaste fjädern är dock 7" = 180mm. Jag har en del justermån på min coilover just nu, så frågan är nu om det är tokigt att köpa denna längre fjäder? om inte - är det ngn som kan rekommendera var man kan hitta så pass korta 60mm fjädrar som 150 mm till vettigt pris? _________________
|
|
Ska du bara ha det på vintern kanske det funkar. Annars blir man ju lite skeptisk när det är "för" billigt. En H&R fjäder kostar 895:-.
En 180mm lång fjäder blir nog perfekt. Du får tänka på att en mjukare fjäder även bör va längre. Så du kan alltså inte bara gå efter längden på din 100N/mm fjäder. om du har 350kg per hjul så sjunker en 100N/mm fjäder ihop 35mm. En 43,7N/mm trycks ihop 80mm. |
|
Jag har använt Rally Designs fjädrar mycket utan problem. Men tänk på att det tillkommer VAT (17,5%) och frakt på priserna. Frakten kan bli rätt saftig ibland, speciellt på små tunga delar.
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
![]() |
Skruva banåkabil
|
1192 besök totalt |