| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Kan man ta bort Airbag-elektroniken utan att risk?
|
4913 besök totalt |
|
Jag har sökt på forumet men inte hittat riktigt rätt info. Därför tänkte jag höra med er, om någon vet: Det sitter en låda under framstolen som jag antar är sensorboxen till Airbagarna. Eftersom jag ska byta ratt till en race-ratt och dessutom håller på att rensa inredningen på bilen ner till spartanskt-men-inte-vartenda-gram-nivå så vill jag plocka bort alla onödiga detaljer och kablar. Bilen är inte tänkt att återställas utan helst vill jag riva ut det. Finns det någon risk att motorstyrningen får hicka ifall jag tar bort sensorelektroniken? Något annat att tänka på? _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj -såld |
||||
|
Är ingen expert...
Men jag tror inte att motorstyrningen påverkas av att du tar bort airbag i ratt och stol. Dock blir det felkoder i systemet, och airbaglampan kommer tändas vilket, inte går igenom SBP... Även om det i teorin inte skall vara någon fara att koppla ur kontakten till airbagen, har jag förstått att man inte vill ha huvudet precis framför när man gör det, just in case... _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||
|
Vid jobb med AIRBAG är väl ändå grundregeln att man kopplar ifrån batteriet och väntar 5min innan man gör något som helst jobb med systemet (demontering av bältessträckare, airbags etc).
_________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
|
Re:
Då kan man väl "lätta" bort den lampan med
Jag har liknande problem i min M3:a. Där sitter det en box i mitten under baksätet som jag hade velat ha bort. Man är ju lite orolig när man kör runt med däck och sånt som ligger och hoppar på den... _________________ Bmw 320d M -07 Bmw 1602 -75 projekt ------------------- SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com |
||||
|
air bagen har väl en en egen box vad jag vet så är det bara att ta bort det men som sagt det kommer bli fel koder att ta bort dom vet inte hur det är på dyrare bilar om där samman koppplat men på mer lågbudjet bilar är det ett eget system vad jag ska veta kan miss ta mej:/
_________________ Eric Pettersson |
||||
|
Airbag?
Jag kör alltid med hjälm!!
Riv bort skiten bara. Antagligen kommer den väl att larma eller nåt. Men det är ju bara att ta bort lampan. Antar att det inte är en flång ny bil. Då är det nog inga probs! Bara rippa säger jag! |
||||
|
Bil
Nix, ingen flång ny bil. Det är min E36 M3 -96 som ska få behandlingen. MaZ: Det finns inget antispinn eller stabiliseringssystem på den. Diffen är mekanisk. Eventuellt hade jag tänkt låta krockkudden på passagerarsidan sitta kvar. Men det låter nästan som en dum idé om man tar bort styrelektroniken till den... Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj -såld |
||||
|
Re:
Jasså? Tror man ska kontrolera om det verkligen är så innan man ropar hej. Jag har andra arbetsdagliga erfarenheter om just den frågan än du verkar det som.
Visa gärna protokollet som en Airbaglampa är underkänd på, du kan beställa protokoll som PDF filer från kundtjänst på www.bilprovningen.se så slipper du scana in den. Missupfatta mig nu inte, jag är inte ute efter att bita av huvudet på någon alls, vill bara att det är korrekta fakta som står på forumet. mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||||
|
Re:
Även solen har sina fläckar...
Från www.bilprovningen.se "Airbaglampan lyser Fordonet underkänns inte om airbaglampan lyser eftersom detta inte ingår i vår kontroll." om alla airbags är ur funktion spelar tydligen ingen roll, så länge du inte har spacers för då j#vlar...
_________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||
|
När ni säger det så kom jag på att jag besiktade med en eltejp över airbaglampan i våras
_________________ Bmw 320d M -07 Bmw 1602 -75 projekt ------------------- SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com |
||||
|
Re:
Jag har spacers på min Air Bag, men den har alltid gått igenom'. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
Re:
Nu syftade jag ju på fälg-spacers...
_________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||
|
Re:
Tack! _________________ Christian Lange 458 |
||||
|
På min "Racecar a`la Rx-8" har jag plockat bort alla airbags, gardiner och annat krafs som ramlar ner eller blir balonger. Att ECU:n reagerade när jag startade första gången är helt klart eftersom jag bara sparat det som behövs på bana, gas, broms, koppling, ratt, blinkers, resten har åkt ut. Resultat vid första starten, instrumentbrädan lyste som en julgran ( snyggt var det), jag lät bilen stå och gå 1/2 - timme och då hade ECU:n lärt sig att alla bortkopplade grejor inte fanns på denna bil. Idag lyser bara de lampor som ska lysa + lampan för balonger och gardiner. Jag hade inte en tanke på att det kunde påverka motorns gång eller inte, utan plockade bara bort det jag inte ville ha kvar.
_________________ Lennart Pettersson "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
4913 besök totalt |