| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Soppapulsdämpare
|
1158 besök totalt |
|
Soppapulsdämpare
Har en dämpare som sitter på soppaskenan som ska ta bort ev tryckpulser från pumpen, är den nödvändig eller bara för finåkare? Skulle vilja ta bort den då den inte får plats under huven. >
|
||
|
Re: Soppapulsdämpare
Är nog mer för att ta bort tryckpulserna som blir när spridarna stängs. Gör en adapter och flytta den någon centimeter så den får plats, eller montera den på annan plats på bränsleröret. _________________ Roland Johansson |
||
|
Varför finns en sådan? Min motor har ingen (egenkonverterad till insprutning) och den funkar ändå.
|
||
|
Re:
För att få stabilt bränsletryck i bränslefördelningsrör (en) när spridarna öppnar och stänger. Din motor skulle kanske fungera bättre med en sådan... _________________ Roland Johansson |
||
|
|
||
|
Jag jobbade som mek på Volvo Kalmarverken en gång i tiden.
Volvo började montera dom kring 1990 kommer inte ihåg om det var på 760 eller 960 så var det för kupeljudet skull, och bara på dom 4cylindriga modellerna. _________________ Gerhard Petersson |
||
|
Sitter en sådan på min 480 turbomotor. Jag läste att den sannorlikt var till för att dämpa ljud så jag kastade den.
Har funkar att köra utan tre somrar på två olika bilar. Tryckpulser ifrån pump och spridare är väl inget problem. Det dämpar man väl bort med railens volym. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||
|
Sitter även original på Civic Type-R.
Men märkte ingen som helst skillnad när jag plockade bort den. |
||
|
Saab monterade en sådan på min -92:a när det var extremkallt (-25° i Halland) en vinter i mitten av 90-talet, tryckpulserna lät som lagerbankning men försvann sedan en sådan blivit monterad. I övrigt gjorde den ingen för mig märkbar skillnad
_________________ Pär Hylander |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Soppapulsdämpare
|
1158 besök totalt |