Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 SC 3.0 1983
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
20477 besök totalt
FLAT-SIX
Mölnlycke
Här sen Jul 2005
Inlägg: 480



Re:

Patrik S skrev:
Jag tycker du skall behålla vingen bak.
Av den enkla anledningen att bilen blir mycket stabilare att köra. Men skall du inte köra så snabbt utan bara glida runt spelar det ingen större roll.
om du väljer att ta bort vingen bak bör du samtidigt ta bort spoilern fram för att bibehålla balansen.


...håller med! Vingen gör nytta på en så snabb bil , som 911an ändå är. Porsche gör inget i
onödan (de utvecklade ju t ex VW Bubblan) och de kom fram till att 911ans form behöver lite hjälp med
aerodynamiken!

Byt ut "bör" i Patriks inlägg mot "skall" och det är inte den kosmetiska balansen, looken, han menar!
Bilen ska ha både fram- och bakspoiler eller inget alls. Hårt, men likväl "ohrdnung muss sein!"



Syvene och sist skiter ju du i allafall i våra "besserwisserråd" och gör bilen till din ögonsten.
Det skall kännas rätt när man myser med den i garaget. Där står den ju ändå mest i Sveriges klimat!

_________________
Daniel Stenberg
3.2 Carrera -84

GEVALIA,
ett snabbkaffe
Citera
GurraG
Göteborg
Här sen Nov 2004
Inlägg: 71


Trådstartare
Re:

/Gustaf

_________________
Gustaf Hörnestam

Porsche 911 SC 1983
PCS:
Citera
GurraG
Göteborg
Här sen Nov 2004
Inlägg: 71


Trådstartare
Re:

RS 1800 skrev:
aha, har helt missat din tråd gustaf, nu hoppas jag att man snart får ta sig en riktig titt på bilen din. riktigt snygg i den färgen


Gött, tackar för det. Klart det blir titt så snart snön kommit och gott

/Gustaf

_________________
Gustaf Hörnestam

Porsche 911 SC 1983
PCS:
Citera
Trueracer
Örebro
Här sen Aug 2006
Inlägg: 329



Grattis till en fin bil, fick se tråden först nu
G-modellen är skitsnygg och jag saknar min -84. Blir en igen så småningom.

_________________
D Ekholm
Citera
Torbjörn Hillerström
Henån
Här sen Jan 2005
Inlägg: 104



Snygg bil!!

En kommentar angående diskussionen om ratt: Till min -82 köpte jag en 60 mm skålad (försänkt nav) OMP ratt. Ratten hamnade ca 60 mm närmare kroppen vilket var riktigt bra för körställningen. Annars finns det både fasta och justerbara distanser till de flesta tillbehörsrattar.

Torbjörn

_________________
Torbjörn Hillerström
"There's nothing like a nice piece of hickory"
Citera
BMW 518
Norge
Här sen Dec 2006
Inlägg: 11



Utrolig fin bil , savner min når jeg leser dette

_________________
Bård Risan

1970 Pontiac Trans Am 400
1983 Alpina B9 3,5
1984 Audi Coupe 2,2 E
1969 Volvo 144 /mittmotor audi 5s
Citera
GurraG
Göteborg
Här sen Nov 2004
Inlägg: 71


Trådstartare
Hej,

Nu har jag börjat fixa lite med bilen, inte mycket men lite uppdateringar. Mer om det senare.

Bilen är nu uppe på pallbockar för vintern så den får vila "fötterna" lite. Vi avtag av hjulen vilket jag inte gjort tidigare så märkte jag att förre ägaren dragit åt bakdäcken med stridsvagn och sedan svetsat fast en mutter på varje däck...nåväl dragit åt j-vligt hårt iallafall.

Detta medförde att jag behövde ta i lite mer med specialverktyg....till sist gick muttern av längst in. Alltså inget att få verktyget att bita i....

Några tips på hur jag kan få bort detta?...av muttern återstår det bara brick-nivå.

Bilder kan läggas upp på det hela om det kan hjälpa till idé sprutor och brainstorming

/Gustaf

_________________
Gustaf Hörnestam

Porsche 911 SC 1983
PCS:
Citera
HenrikL
Uppsala
Här sen Aug 2004
Inlägg: 91



En hålsåg av bra kvalitet som precis går på pinnbulten och mycket försiktig sågning lär ska vara tricket. Sedan är det nog inte omöjligt att man måste byta pinnbulten, men den är bara att pressa ur och i.

_________________
Henrik Larsson

1977 Porsche 911
Citera
GurraG
Göteborg
Här sen Nov 2004
Inlägg: 71


Trådstartare
Såhär ser "skadan" ut.

Bultarna på min bil är helt i aluminium vilket givetvis medför att dom är lätta att trasa sönder, detta kände kanske inte förre ägaren till helt och drog åt för kung och fosterland (som det så vackert heter).

Här ser man ur bulten gått av:



Här ser man hur den snyggt gått av och knappt går att nås på vanligt sätt:



Det blev att köpa in en hålsåg enligt era rekomendationer. Tack för hjälpen



...ska testa och jobba med detta en kväll denna veckan. Återkommer med utkomsten..

_________________
Gustaf Hörnestam

Porsche 911 SC 1983
PCS:
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3243



Bultarna är inte bara sköra dom ärgar bättre än italiensk plåt

Så här såg några av mina ut. Jag har nu uppgraderat till den öppna stålvarianten från Paragon-products.com så dom tål lite omild behandling vid räserbanan. Det va inte så dyrt.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
GurraG
Göteborg
Här sen Nov 2004
Inlägg: 71


Trådstartare
Så var då däcken bak av. På en 911 -83 används inte 16mm hålsåg som tidigare tipsat...utan körde på 19mm,... funkade nice!

Två frågor från mig:

- Var kan jag hitta en bra hjälm som inte bygger så mycket på höjd?...Har en Nolan idag och den bygger lite väl mycket så jag är nästan uppe i taket... Tips mottages!

- Hur kan jag på enklaste sätt sänka sättet (förarplatsen) något i min bil?

/Gustaf

_________________
Gustaf Hörnestam

Porsche 911 SC 1983
PCS:
Citera
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005
Inlägg: 532



VW LT31 ska ha samma utformning på hjulmuttrarna som 911 så det kan vara ett alternativ till alu muttrarna - som ju är molto porno men ack så dyra!

_________________
Henrik Eriksson

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1264



Från min egna tråd:
Cyberdennis skrev:
I dag var jag på Blennermarks och hämtade mina beställda stålhjulmuttrar. Genom FLAT-SIX och Stefan Nioelva fick jag besked att stålhjulmuttrar till en elva är samma som till VW Transporter 89-92, så jag knallade dit och beställde dem. Enligt killen bakom disken sitter det hjulskruv fram och hjulmutter bak på dessa. Lite udda...
Men nu ligger de i alla fall hemma och det ser ut att vara rätt kon med radie på dem. Kroppen krashade lite här så det dröjer nog någon dag innan jag får provat dem , men bilder får ni här i alla fall.





_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
zeb930
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 279



Kör också med stålmuttrar.. Finns på paragon för 10kr/st (har även swepco 201 för 250kr)

_________________
Krister Svahn
Porsche 911 turbo -80
Citera
GurraG
Göteborg
Här sen Nov 2004
Inlägg: 71


Trådstartare
Re:

-- skrev:
VW LT31 ska ha samma utformning på hjulmuttrarna som 911 så det kan vara ett alternativ till alu muttrarna - som ju är molto porno men ack så dyra!


Köpte original i aluminium...som sagt. Molto porno

_________________
Gustaf Hörnestam

Porsche 911 SC 1983
PCS:
Citera
GurraG
Göteborg
Här sen Nov 2004
Inlägg: 71


Trådstartare
Nästa lilla delikata problem är att jag råkade borra bort gängorna (slita ner) längst in på ena bulten

Muttern biter och däcket sitter men det känns ändå inte helt korrekt...ska det göra så ska det ju göras riktigt

Så vad behöver göras...behöver jag byta hela "tallriken" med bultarna i eller kan jag byta en och en?!?...någon bra länk på material jag behöver?

/Gustaf

_________________
Gustaf Hörnestam

Porsche 911 SC 1983
PCS:
Citera
JakobJ
Reftele
Här sen Jul 2005
Inlägg: 285



det ska bara va å slå ut bulten utifrån!

_________________
Jakob Josefsson
Citera
GurraG
Göteborg
Här sen Nov 2004
Inlägg: 71


Trådstartare
Re:

Jakob.Josefsson skrev:
det ska bara va å slå ut bulten utifrån!


Men bromskiva måste plockas av och lite annat antar jag ?!?

_________________
Gustaf Hörnestam

Porsche 911 SC 1983
PCS:
Citera
Pehr Johnsson
YSTAD
Här sen Sep 2007
Inlägg: 449



Borde man väl kunna se i PET?

_________________
Pehr Johnsson

Porsche 964 C2 -93
Porsche 944 S2 -89 Såld.
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2403



Är det bak så är det bara att plocka bort skivan och slå ut pinskruvarna.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1264



Re:

Jakob.Josefsson skrev:
det ska bara va å slå ut bulten utifrån!

Jag har också för mig att jag läst att fram kan man göra så om det är standardlängd på bulten.
Men bak får du ta av skivan...

_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 SC 3.0 1983
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
20477 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande