| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
Nya Audi A4 på Gotland ring
|
1954 besök totalt |
|
Hela förra veckan var jag på Gotland för visning av nya A4,an för press och utvalda Audi kunder. Här är lite bilder från eventet. Vi åkte över i måndags förmiddag för att rigga inför eventet, sedan var det pressvisnig på onsdagen och VIP på torsdagen och fredagen. För deltagarna bestod dagarna av presentation av ny A4,an, körning på Gotländska vägar och sektions och bankörning på ringen. Till hjälp där hade vi Susanne Kottulinsky och Jerry Åhlin. Kontroll av bilar på Visby bil city på måndagen.
Bilar vi hade till förfogande var 2,0 TDI 2,7 TDI och 3,2 FSI quattro
Framme på ringen.
Inbaxad på ett podie.
Lokalerna för övrigt.
Så bar det iväg ut på banan.
Susanne förevisar sittställning.
Jerry går igenom körövnigarna. Vi vit jacka syns en frusen Peter Simon.
AMS riggar en kamera i en Q7,a.
Konen fick känna på A4,a!
Start och målrakan.
Kottulinski i A5 3,0 TDI quattro. 500Nm i den bilen!
Jerry i S5,an.
Tvätt och städning av bilar.
S5,an hade varit tur och retur till Visby, den var nytvättad när den startade!
Kraftverk.
A5,an i startkurvan.
En någor överarbetad bild på S5,an !
_________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21
|
|
Eftersom Audi har enligt många varit understyrda så har audi flyttat bak den längsmonterade motorn
i bilen, så den ligger mer över framaxeln. (Innan har den legat framför framaxeln, lite som en bakåframvänd Porsche 911
och detta har medfört en längre hjulbas och kortare överhäng än tidigare. Dessutom har den fått på Quattro-modellerna RS4:ans kraftöverföring med 60% av drivningen bak, och 40% fram (upp till 80% / 20% eller 20% / 80% tror jag dessutom beroende på vilka hjul som har mest fäste) Alla tester jag läst har skrivit att nya Audi A4 är rolig att köra, och att bilarna har ett otroligt grepp om asfalten, och att understyrningen är som bortblåst. Så, Fredrik, hur upplevde du nya Audi A4? _________________ Andreas Nyström |
|
Det är en otroligt fin bil att köra. Jag provade en 3,2,a runt ringen och den gick riktigt bra med driver select systemet i dynamic läge. Tyvärr så lyckades jag inte få ut antisladd systemet så det greppade in mellan varven men bilen låg otroligt fint på banan.
Vi körde ju dessa bilar ett par mil mellan Visby och ringen under veckan. Känslan var att det inte spelade någon roll vilken motor bilen hade som man körde. Visst är det mer tryck i 3,2,an men även 2,0 TDI,n är otroligt pigg och trevlig att köra. Ljudnivån och komforten är låg och bra både i bensinmotorerna och dieselmotorerna. Ock vill man köra lite aktivt så ställer A4 upp på det oxå .
Nu hade jag A5,an med 3,0 dieseln över helgen och den motorn blev jag kär i! Så beställer jag en A4,a så blir det med den motorn, quattro och driver select .
_________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21
|
![]() |
Bilder o videos
|
1954 besök totalt |