| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Storlek på dämpare
|
1733 besök totalt |
|
Storlek på dämpare
Nån som har en lista på dimensioner på Biltemas olika dämpare? Diameter, slaglängd etc Hade varit av intresse iallafall för mig
|
||||
|
Re:
Pris i förhållande till prestanda = Biltema oslagbart!!
Var nån annanstans får man gasdämpare för 400 spänn?
|
||||
|
Det är väl bara att släpa in en dämpardyno och börja i ena änden av hyllraderna.
Det är ju inte lika lätt att välja dämpare från yttre utseende som att räkna fjäderkonstanmt från tråddiameter/varvdiameter/antal varv. Möjligen skulle man kunna göra en tabell över vilken fjäderkontant (kanske även fjädrad/ofjädrad vikt) dämparna normalt hanterar (förutom dimensionerna, travel etc). |
||||
|
Jag tänkte att bara jag får rätt på yttre dimensioner så kanske man kan utgår från vad dämparen skulle hantera för bil i normala fall. Eller tänker jag fel? Det blir visserligen rätt grovt men ger en fingervisning.
|
||||
|
Re:
Man kan väl säga så här: Biltema har guldkorn. & Biltema har rent skräp. Det gäller bara att lura ut vilka guldkornen är.
När det gäller pris prestanda på guldkornen är det inget som kan mäta sig med biltema
Som jag resonerar ibland hellre kunna köpa en del än att inte kunna köpa den alls sen får man ju ta med i beräkningen att kvaliten i många fall inte är densamma
_________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Re:
Är du säker på tiden för det var en ruskigt snabb tid på gatdäck isf Kollade tiderna från bmw cup på kullen i år & det var bara M3:or på slicks som kom ner i de tiderna. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Re:
Det låter sjukt snabbt, men kanske är möjligt om din kompis heter Gullabo, Rickard Göransson eller motsvarande Gatdäck brukar väl nu för tiden innebära e-märkning, och då även innefatta de flesta nyare R-däck på marknaden....
_________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||
|
Under minuten på Kinnekulle med 5kg/hk (ca 1100kg är väl inte orimligt?) är förmodligen inte teoretiskt omöjligt men praktiskt rejält svårt.
58s är ju RoadsportA tider med Caterhams (under gynsamma förhållanden). Men kör man Roadsport så har man oftast inte optimerat ända till absoluta gränsen (varken bil eller förare). Har man den talangen och resurserna så finns det serier som "betalar sig" bättre. Men dämpare är dämpare och de "ser" ju inte vilken bil de sitter på. Man kan förmodligen hitta nåt som passar och fungerar bra även om livslängden borde vara ett frågetecken (det är inte bara tillverklingsvolymerna som ger det låga priset). |
||||
|
Jag vill bara ha en med en tubdiameter på 46mm så är jag nöjd!!
Vilken skall jag beställa? Jag bor i Karlskrona - 13 mil från närmaste Biltema!!
|
||||
|
Tiden är äkta och föraren en tidigare EM-mästare i superkart.
Dessutom satt på en publikdag med uppvisningskörning där han snurrade upp en Grupp A Volvo med en duktig chaufför redigt
Har för mig att det var runt -97 detta gjordes. _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||
|
Re:
Bara att ta med sig skjutmåttet och mäta ju. Postorder slutade dom med för ett tag sen. |
||||
|
Re:
Åh f*n... Jaha, trist. Får väl handla det vid tillfälle då...
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Storlek på dämpare
|
1733 besök totalt |