| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Diffuser / Venturi, nya rön?
|
<< 1, 2, 3, 4 >> 20932 besök totalt |
|
Goddagens herrarna,
I skvalet av inlägg såg jag någon som "bevisade" att 7graders diffusorvinkel skulle vara optimalt därför att det används på Audi R10. Det råkar vara så i prototypreglementet att HELA bottenplattan, med diffusorn, uppvinklingar på sidorna och så vidare är definierade av FIA och ska användas på alla bilar som tävlar LMP1. Liknande botten finns för LMP2. Och jag kan lova, efter en säsong som raceingenjör på en Lola B05/40 att den INTE är optimal. Däremot ser FIAs entypsbotten till att bilarna inte flyget i luften så ofta. / Jonas Jarlmark |
||||
Flyga i luften är precis vad jag inte vill göra...
Hur (i stora svängar) skulle Lola vilja utforma sin botten om de hade fritt spelrum? _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||
|
Den enda avsteg från max 7 grader som Idelchik föreslår är vid användande av rillor eller styrskenor enligt figur.
om man har en mycket turbulent strömning kan förhållandena bli annorlunda.
_________________ Torbjörn Fagerberg
A master of going faster! |
||||
|
Jag undrar om inte jag är lite skyldig till att det har pratats om 7-8 grader som sanning.
Så för att råda bot på denna missupfattning så... Det hela ligger till så att det i princip är omöjligt att få till en riktigt bra diffusor utan feta vindtunneltester, simuleringar och ett stort knippe erfarenhet och kunskap. Vad jag förespråkat är: Att eftersom man som hobbyrejsrare INTE har tillgång till detta så är det bättre att vara lite konservativ när man fixar till sin egen tillyxade diffusor. Om man håller sig till max 7-8 grader (strömningen är INTE läminär) så BÖR man i de flesta fall klara sig utan avlösning. Risken med större vinklar är bara att man RÅKAR göra det sämre fast man tror man gjort det bättre. Ferrari VET vad de håller på med och det är helt sjukt vilka diffusoröppningar/vinklar man kan köra med om man har tillgång till vindtunnel och simuleringsverktyg. Kolla in F1 diffusors som slutar i runt 40 graders öppning, men med små slitsar i för att ge energitillskott till gränsskiktet och klara sig från avlösning. Viktigare än en eller två grader hit eller dit är att man har en mjuk övergång från undersida tll diffusor, och utan slät bottenplatta kan man nästan lika gärna skippa diffusorn Diffusorn har som uppgift att minimera tryckfallet som uppstår när luftströmmen går från den smala spalten mellan undersida och mar ut i fria luften. Destu mindre tryckfall här destu mer luft strömmar under bilen och kan skapa downforce. (ja downforcen skapas i huvudsak ej i diffusorn, utan denna hjälper den platta undersidan att skapa downforce.) PS: Gasturbiner är en av de få tillämpningar där man har så mycket erfarenhet att man faktiskt kan räkna med "regler", ex. max 7-grader laminärt utan avlösning... Och ödjmukhet är nog det bästa verktyget när det gäller aerodynamik. DS _________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you - |
||||
|
Har inte läst igenom tråden, var ju en gammal som kom upp så det finns risk för att jag upprepar vad någon redan skrivit.
Slätt golv hela vägen fram till diffusorn är en förutsättning för att den skall fungera riktigt bra. En liten vinst fås säkert ändå men inte lika stor. Du skall ha en ganska stor radie i hörnen och inte en 90 graders vinkel som nu. Det bildas konstiga strömningsfenomen med dessa skarpa vinklar och ger därför större risk för avlösning och sämre funktion. Om jag inte kommer ihåg helt fel ger den virvel som bildas av en lämplig radie ge extra energitillskott till gränsskiktet och därmed minska risken för avlösning. Du är inte ensam om att göra diffusorn så där, se bara på alla som sitter monterade på Opel Speedsters. Tycker det är synd att man inte lägger ned det extra jobbet som krävs då man ändå tillverkar en. Iofs är man bara intresserad av blingfaktorn så är det väl ok ändå. Durkaluminium är nog också direkt olämpligt materialval. Dels är det tugnt, blir ju inte mycket kraft på den där och sen är det inte slätt. Nog för att man kan använda sig av turbulensgeneratorer men den ytan är inte rätt utformad. _________________ Johan Jarl Opel Speedster TURBO -05 |
||||
|
Re:
Utan att veta helt säkert, men innan man jämför allt för mycket bör man nog läsa reglementet som bilen är byggd för. Det är ju möjligt att de inte får göra allt de vill även om bilen är byggd för att gå i 400 kmh... _________________ Erik Lundkvist |
||||
|
Re:
Ååååhhhh....öppet mål!
Ja, eller tråden!
Läs Dr. Jarlmarks svar ovan. _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||
|
Re:
Men det ser tufft ut.
|
||||
|
Re:
och låter nästan som duralumnium
Många av dom skisser som finns i aerodynamikböcker har en skarp kant vid övergången från bottenplatten till diffusorn. Det har alltid känts lite tveksamt så det var befriande att läsa att övergången ska vara mjuk i inlägg ovan.
_________________ Arne Lindgren |
||||
|
Re:
hehe, jag såg det fem sekunder efter jag postat det... _________________ Erik Lundkvist |
||||
|
Re:
När Speedlab Corvetten visas upp så ta en titt på hur diffusorn, både fram och bak, har konstruerats. Hinner vi så står bilen på Elmia i vår. Har jag tid så står jag också där. Med de ekonomiska resurser Speedlab, tillsammans andra Svenska team, förfogar över så finns som bekant inte tillgång till vindtunnlar. Men då får man ta till med andra metoder, som förhoppningsvis ger skapliga resultat. Huruvida min ide fungerar återstår att se, men det är detta som är så farcinerande med denna sport. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Gamal tråd, men va f*n...
Har ju snackats en del om olika vinklar på diffusorn och i en test jag läste så hängde det mycket på vilken markfrigång man hade på bilen. Så här kunde det se ut...
|
||||
|
Re:
Det snackas alltid om olika vinklar på diffussorn, om man pratar diffussorer. Den grafen verkar rimlig tycker jag. Men vi har inte förutsättningrna framlagda, så jag förutsätter ett plant golv under bilen innan diffussorn. Men sedan kan inmatningen av luft fram, vingens placering samt tunnel konstruktion stöka till det, MEN ställt mot åkhöjden så är det tämligen generellt ok. _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Satt precis och snackade med svärfar som aerodynamiskt bevandrad och han menade att det är minst 2 faktorer som avgör vilken vinkel man kan ha.
om det bara finns luft så kanske den klarar 20 grader trodde han, men eftersom en begränsning på tillgänglig luft att fylla diffusorn med (låg ridehight) kanske är största problemet så kanske man får nöja sig med 5-10 grader, risken är annars att diffusorn tar in luft bakvägen och då havererar hela systemet. Så att om diffusorn avlöser tidigt behöver det inte betyda att den är för brant i sig, bara i förhållandet till ex. markfrigången.
Här är "bilen" man labbat med.
|
||||
|
Re:
Jag glömde att nämna att curvaturen på diffussorn spelar in. Sedan är det ju summan av hela aeropaketet som avgör, och att det fungerar vid tilltänkt hastighet. _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
På mina gamla Saab 96:or och även den 93:a vi vann Le Mans Classic med, så bagagerumsgolvet en vinkel på ca 7 grader, den har helt slät undersida (frånsett en smal tunnel för bakaxeln (tyvärr) som tur är går den smala tunneln att klä in med aluplåt eller plast. Givetvis är det inten "diffusor" i dagens mening och bling-bling lösningar, men utformningen av undersidan på den bilen för över 50 år sedan var ingen slump. utan resultat av aerodynamiska studier och prov. Det är ju kul att Ferrari på senare decennier börjat förstå aerodynamikens betydelse
Finns mer kul små anektoter om aerodynamikutveckling på Saabarna från 50-60 tal, men det skulle bli onödig trådkapning.
Fick för ett knappt tiotal år sedan en liten "utbildning" av Saabs dåvarande chefsaerodynamiker, det konformerade flera av mina amatörgissnignar, men framför allt så gav det insikt i att, som flera är inne på, området itne är helt förutsägbart och att absoluta sannignar inte existerar (här heller) Men Christian Merhjelms idé med att hålla sig till moderat design, när man inte har kunskap eller testresurser var en linje som även Saabs experter var inne på. Såg att Speedlab gänget saknade vindtunnel? Jag kan förmedla kontkaten till den klimatvindtunnel som vi hade viss (men begränsad) tillgång till i vårt teaml om så önskas. (vet dock ej timpriset) Tur att man kör historisk racing, där aerodynamiklösningarna inte tillåts sväva ut så långt. (billigt och lite enklare, men lika viktigt!) Men kom ihåg! "downforce is for chickens"
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Diffuser / Venturi, nya rön?
|
<< 1, 2, 3, 4 >> 20932 besök totalt |
