Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Diffuser / Venturi, nya rön?
<<   1, 2, 3, 4   >>
20932 besök totalt
CAIC
Belgien
Här sen Sep 2004

Liten ide!

Täck under motorn och montera 3 el 4 st naca-ventiler som kylning. Jag har fyra under Elisen, en för grenrör, en för växellådan och var sin för bakre hjullager...
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002

Goddagens herrarna,

I skvalet av inlägg såg jag någon som "bevisade" att 7graders diffusorvinkel skulle vara optimalt därför att det används på Audi R10.

Det råkar vara så i prototypreglementet att HELA bottenplattan, med diffusorn, uppvinklingar på sidorna och så vidare är definierade av FIA och ska användas på alla bilar som tävlar LMP1. Liknande botten finns för LMP2. Och jag kan lova, efter en säsong som raceingenjör på en Lola B05/40 att den INTE är optimal. Däremot ser FIAs entypsbotten till att bilarna inte flyget i luften så ofta.

/ Jonas Jarlmark
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Jonas Jarlmark skrev:
Goddagens herrarna,

I skvalet av inlägg såg jag någon som "bevisade" att 7graders diffusorvinkel skulle vara optimalt därför att det används på Audi R10.

Det råkar vara så i prototypreglementet att HELA bottenplattan, med diffusorn, uppvinklingar på sidorna och så vidare är definierade av FIA och ska användas på alla bilar som tävlar LMP1. Liknande botten finns för LMP2. Och jag kan lova, efter en säsong som raceingenjör på en Lola B05/40 att den INTE är optimal. Däremot ser FIAs entypsbotten till att bilarna inte flyget i luften så ofta.

/ Jonas Jarlmark

Flyga i luften är precis vad jag inte vill göra...

Hur (i stora svängar) skulle Lola vilja utforma sin botten om de hade fritt spelrum?

apex
Linköping
Här sen Okt 2004

Den enda avsteg från max 7 grader som Idelchik föreslår är vid användande av rillor eller styrskenor enligt figur.

om man har en mycket turbulent strömning kan förhållandena bli annorlunda.

A master of going faster!
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Jag undrar om inte jag är lite skyldig till att det har pratats om 7-8 grader som sanning.
Så för att råda bot på denna missupfattning så...

Det hela ligger till så att det i princip är omöjligt att få till en riktigt bra diffusor utan feta vindtunneltester, simuleringar och ett stort knippe erfarenhet och kunskap.

Vad jag förespråkat är:

Att eftersom man som hobbyrejsrare INTE har tillgång till detta så är det bättre att vara lite konservativ när man fixar till sin egen tillyxade diffusor. Om man håller sig till max 7-8 grader (strömningen är INTE läminär) så BÖR man i de flesta fall klara sig utan avlösning.

Risken med större vinklar är bara att man RÅKAR göra det sämre fast man tror man gjort det bättre.

Ferrari VET vad de håller på med och det är helt sjukt vilka diffusoröppningar/vinklar man kan köra med om man har tillgång till vindtunnel och simuleringsverktyg. Kolla in F1 diffusors som slutar i runt 40 graders öppning, men med små slitsar i för att ge energitillskott till gränsskiktet och klara sig från avlösning.

Viktigare än en eller två grader hit eller dit är att man har en mjuk övergång från undersida tll diffusor, och utan slät bottenplatta kan man nästan lika gärna skippa diffusorn

Diffusorn har som uppgift att minimera tryckfallet som uppstår när luftströmmen går från den smala spalten mellan undersida och mar ut i fria luften. Destu mindre tryckfall här destu mer luft strömmar under bilen och kan skapa downforce. (ja downforcen skapas i huvudsak ej i diffusorn, utan denna hjälper den platta undersidan att skapa downforce.)

PS: Gasturbiner är en av de få tillämpningar där man har så mycket erfarenhet att man faktiskt kan räkna med "regler", ex. max 7-grader laminärt utan avlösning... Och ödjmukhet är nog det bästa verktyget när det gäller aerodynamik. DS

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005

Kenson - Kan vi inte få lite nya bilder på hur det blev tillslut?

ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Undrar hur min skall kunna fås funktionsduglig kanske ?

Jarl
Stockholm
Här sen Jun 2005

Har inte läst igenom tråden, var ju en gammal som kom upp så det finns risk för att jag upprepar vad någon redan skrivit.

Slätt golv hela vägen fram till diffusorn är en förutsättning för att den skall fungera riktigt bra. En liten vinst fås säkert ändå men inte lika stor.

Du skall ha en ganska stor radie i hörnen och inte en 90 graders vinkel som nu. Det bildas konstiga strömningsfenomen med dessa skarpa vinklar och ger därför större risk för avlösning och sämre funktion. Om jag inte kommer ihåg helt fel ger den virvel som bildas av en lämplig radie ge extra energitillskott till gränsskiktet och därmed minska risken för avlösning.

Du är inte ensam om att göra diffusorn så där, se bara på alla som sitter monterade på Opel Speedsters. Tycker det är synd att man inte lägger ned det extra jobbet som krävs då man ändå tillverkar en. Iofs är man bara intresserad av blingfaktorn så är det väl ok ändå.

Durkaluminium är nog också direkt olämpligt materialval. Dels är det tugnt, blir ju inte mycket kraft på den där och sen är det inte slätt. Nog för att man kan använda sig av turbulensgeneratorer men den ytan är inte rätt utformad.

Erik Selim Lundkvist
Farsta Strand
Här sen Dec 2003

Re:

apex skrev:
Jo, visst, jag är kategorisk, det är inte lätt att vara ödmjuk!

Men vad tråden handlar om är om det finns nya rön för vad som är optimalt. Att då titta på en bil som är avsedd att tilltala ögat är och vara praktisk och från det försöka dra några slutsatser är nog farligt.

Endera har man helt laminär strömning och då är iaf 7° tumregel för diffusorer på gasturbiner. Vid homogent turbulent strömning kan vinkeln ökas. En framrusande bil är ju ett litet speciallt fall eftersom man har skjuvning av luftlagret mot vägbanan.

Titta på den här Audiracern, det är en bil byggd för 400 km/h. 7° diffusor AFAIK!

Utan att veta helt säkert, men innan man jämför allt för mycket bör man nog läsa reglementet som bilen är byggd för. Det är ju möjligt att de inte får göra allt de vill även om bilen är byggd för att gå i 400 kmh...

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Ååååhhhh....öppet mål!

Erik Selim Lundkvist skrev:
Utan att veta helt säkert, men innan man jämför allt för mycket bör man nog läsa reglementet som bilen är byggd för. Det är ju möjligt att de inte får göra allt de vill även om bilen är byggd för att gå i 400 kmh...

Ja, eller tråden!
Läs Dr. Jarlmarks svar ovan.

Här sen Maj 2003

Re:

Jarl skrev:

Durkaluminium är nog också direkt olämpligt materialval. Dels är det tugnt, blir ju inte mycket kraft på den där och sen är det inte slätt. Nog för att man kan använda sig av turbulensgeneratorer men den ytan är inte rätt utformad.

Men det ser tufft ut.
Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004

Re:

AZAD skrev:
Jarl skrev:

Men det ser tufft ut.

och låter nästan som duralumnium

Många av dom skisser som finns i aerodynamikböcker har en skarp kant vid övergången från bottenplatten till diffusorn. Det har alltid känts lite tveksamt så det var befriande att läsa att övergången ska vara mjuk i inlägg ovan.

Farsta Strand
Här sen Dec 2003

Re:

BTG skrev:
Ååååhhhh....öppet mål!

Erik Selim Lundkvist skrev:

Ja, eller tråden!
Läs Dr. Jarlmarks svar ovan.

hehe, jag såg det fem sekunder efter jag postat det...

ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Hela denna plåten jag har monterat väger in på ca 800gram.

Den börjar i höjd med bakkanten på bakvagnen.

Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

När Speedlab Corvetten visas upp så ta en titt på hur diffusorn, både fram och bak, har konstruerats.
Hinner vi så står bilen på Elmia i vår. Har jag tid så står jag också där. Med de ekonomiska resurser Speedlab, tillsammans andra Svenska team, förfogar över så finns som bekant inte tillgång till vindtunnlar.
Men då får man ta till med andra metoder, som förhoppningsvis ger skapliga resultat. Huruvida min ide fungerar återstår att se, men det är detta som är så farcinerande med denna sport.
Göran Malmberg

Stockholm Norr
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Re:

wipe skrev:
Kenson - Kan vi inte få lite nya bilder på hur det blev tillslut?

Så här ser den temporära lösning som suttit på i sommar ut.

Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Gamal tråd, men va f*n...

Har ju snackats en del om olika vinklar på diffusorn och i en test jag läste så hängde det mycket på vilken markfrigång man hade på bilen.
Så här kunde det se ut...

www.modsport.se
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

Kimmen skrev:
Gamal tråd, men va f*n...

Har ju snackats en del om olika vinklar på diffusorn

Det snackas alltid om olika vinklar på diffussorn, om man pratar diffussorer. Den grafen verkar rimlig tycker
jag. Men vi har inte förutsättningrna framlagda, så jag förutsätter ett plant golv under bilen innan diffussorn.
Men sedan kan inmatningen av luft fram, vingens placering samt tunnel konstruktion stöka till det, MEN ställt
mot åkhöjden så är det tämligen generellt ok.

Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Satt precis och snackade med svärfar som aerodynamiskt bevandrad och han menade att det är minst 2 faktorer som avgör vilken vinkel man kan ha.
om det bara finns luft så kanske den klarar 20 grader trodde han, men eftersom en begränsning på tillgänglig luft att fylla diffusorn med (låg ridehight) kanske är största problemet så kanske man får nöja sig med 5-10 grader, risken är annars att diffusorn tar in luft bakvägen och då havererar hela systemet.
Så att om diffusorn avlöser tidigt behöver det inte betyda att den är för brant i sig, bara i förhållandet till ex. markfrigången.

Här är "bilen" man labbat med.

www.modsport.se
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

Kimmen skrev:
Satt precis och snackade med svärfar som aerodynamiskt bevandrad och han menade att det är minst 2 faktorer som avgör vilken vinkel man kan ha.
om det bara finns luft så kanske den klarar 20 grader trodde han, men eftersom en begränsning på tillgänglig luft att fylla diffusorn med (låg ridehight) kanske är största problemet så kanske man får nöja sig med 5-10 grader, risken är annars att diffusorn tar in luft bakvägen och då havererar hela systemet.
Så att om diffusorn avlöser tidigt behöver det inte betyda att den är för brant i sig, bara i förhållandet till ex. markfrigången.

Här är "bilen" man labbat med.

Jag glömde att nämna att curvaturen på diffussorn spelar in. Sedan är det ju summan av hela aeropaketet som avgör, och att det fungerar vid tilltänkt hastighet.

Tyresö
Här sen Feb 2003

På mina gamla Saab 96:or och även den 93:a vi vann Le Mans Classic med, så bagagerumsgolvet en vinkel på ca 7 grader, den har helt slät undersida (frånsett en smal tunnel för bakaxeln (tyvärr) som tur är går den smala tunneln att klä in med aluplåt eller plast. Givetvis är det inten "diffusor" i dagens mening och bling-bling lösningar, men utformningen av undersidan på den bilen för över 50 år sedan var ingen slump. utan resultat av aerodynamiska studier och prov. Det är ju kul att Ferrari på senare decennier börjat förstå aerodynamikens betydelse Finns mer kul små anektoter om aerodynamikutveckling på Saabarna från 50-60 tal, men det skulle bli onödig trådkapning.
Fick för ett knappt tiotal år sedan en liten "utbildning" av Saabs dåvarande chefsaerodynamiker, det konformerade flera av mina amatörgissnignar, men framför allt så gav det insikt i att, som flera är inne på, området itne är helt förutsägbart och att absoluta sannignar inte existerar (här heller)
Men Christian Merhjelms idé med att hålla sig till moderat design, när man inte har kunskap eller testresurser var en linje som även Saabs experter var inne på.
Såg att Speedlab gänget saknade vindtunnel? Jag kan förmedla kontkaten till den klimatvindtunnel som vi hade viss (men begränsad) tillgång till i vårt teaml om så önskas. (vet dock ej timpriset)

Tur att man kör historisk racing, där aerodynamiklösningarna inte tillåts sväva ut så långt.
(billigt och lite enklare, men lika viktigt!) Men kom ihåg! "downforce is for chickens"

Citera
Allmänt banåkaforum
Diffuser / Venturi, nya rön?
<<   1, 2, 3, 4   >>
20932 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande