Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2060 besök totalt |
Lite undringar om uniballs mm.
Jag har ett klonkande ljud från en uni ball som sitter i end linken till bakre krängaren. Den var tyst i början men efter ett tag så började den väsnas. Det finns ett litet glapp i den. Ska det vara så? om en uni ball monteras så att kulan är lite vriden. Slits den fortare då? ( för att ni ska förstå mig. Värsta cenariot är att kulan och dess hål sitter 90 gr. vriden. då ligger den bara an högst upp o längst ner vilket borde påverka livslängden) Jag har problem med däckslitage på R-däcken. De slits väldigt mycket på ytterkanten. Har kört med -3 gr. camber o tot. 3mm toe in (tror jag) Kollade cambern bak igår och den var -2.6 gr. jag ville ha -1.5. när jag gjorde 4-hjulsinställning i våras. nu undrar man om det är något som är rätt. Fick iaf. ett snyggt dataprotokoll som jag kan kasta. Skulle behöva mäta toe fram o bak. ![]() Ja, jag vet att det kan vara knepigt o svara, men försök. _________________ ![]() Jan Nagy |
||
otätade uniballs har en livslängd som är starkt begränsad.
jag skulle säga att dom håller sig glappfria kanske 200 gatmil. sen är det bara att byta. ang vinkeln på kulan kontra slitage, så har du alltid full kontaktyta oavsett vinkel, i.o.m att bulten genom kulan begränsar utslaget. alltså inget ökat slitage p.g.a. vinkeln. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
Re: Lite undringar om uniballs mm.
Uhm? Förstår jag detta rätt så sitter uni-ballsen till krängningshämmaren? Krängningshämmaren påverkar väl inte hjulvinkeln vad jag kan se (beroende på biltyp givetvis - vet inte vad du har för bil?). Jag tycker det verkar som om du har mycket toe-in spontant som de andra sagt. Sen gillar ju olika r-däck olika mycket camber ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
Ska kolla toe idag. Uniballsen orsakar ett klonkande ljud i bakvagnen.
Har inget med däckslitaget att göra utan är mer en undran om det ska låta så. Så länge sakerna sitter fast så är ljudet helt ok. ![]() Bilen är en M3 E46 SMGII ![]() Jag saknar en smily med paddlar. ![]() _________________ ![]() Jan Nagy |
||
Hehe. Ja, får be Magnus rita en ny då just för dig
![]() ![]() Jag hade uniballs på Miatan runt om på krängningshämmarna. Gjorde i låga farter ett litet "knäppande" ljud hela tiden. Efter en vecka tänkte jag aldrig mer på det. De gånger man var där och skruvade och monterade ihop igen försvann ljudet i några dagar p.g.a. annan belastning, sen slets de väl ner lite så de förde lite oväsen. Det var aldrig solida "dunkar" i bilen, utan bara liksom tunt knäppande som inte hördes i högre hastigheter eller när taket var uppe. Spelet handlade om tiondelars millimeter - väghållningen var ju bättre än original gummikuddar ändå. Så länge ljudet inte är dovt eller högt skulle jag bara lära mig leva med det ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
Köpt nya uniballs (rod ends) idag. plockade isär end linksen idag och
de övre bakre "ballarna" var det ordentligt glapp i. Paniken spred sig i kroppen. vill inte åka på ringen med dom, var hittar man nya med UNF gänga. Mecmove i nynäshamn förståss. Köpte 8 st i något cromstål. De bästa som fanns på jorden typ. Aurora heter märket. Det vart inte tokbilligt direkt, men va f*n. Nu sitter de på bilen iaf. Tog hela dan att fixa. Då var det bara toe mätningen kvar, tar den någon annan dag. Ska skriva ett syrligt mail till Ground Control och fråga vad det är för skit de monterar på sina prylar. _________________ ![]() Jan Nagy |
||
Hur länge har du åkt på dom uniballsen?, kan det härröras till monteringsfel?. _________________ Kör cheva numer. |
||
Jag hade aldrig "ordentligt" glapp i mina. Det gick ärligt talat aldrig att känna glappet (vi pratar år av användning). Dock hörde man det när man körde och det gick att om ena änden av k-hämmaren var lös, jucka det upp och ned så man kunde åstadkomma det här tunna "klickande" ljudet, så jag visste att det var dem. Men som sagt, jag kunde aldrig för hand känna det.
Mina var M14-storlek från Wiberger med bussningar för att komma ner i rimliga bultstorlekar (M10). Alltså rejält överdimensionerade! _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
på ena länken glappat kulan ca 0.5 mm radiellt och lite mer axiellt.
(okalibrerat ögonmått) Killen på MecMove påpekade att de gamla länkarna var no name, antagligen Kina tillverkat. De mer kända tillverkarna märker tydligt sina grejor med namn och typ. De kompletta krängarna kostade 549 $. De 8 länkarna jag köpte igår kostade drygt 3000 kr. Så en viss kvalitetsskillnad borde det vara. (hoppas jag) _________________ ![]() Jan Nagy |
||
Ja...jag tittade på några häromåret att ersätta de som "glappade". Tror det skulle kosta drygt 4000kr iom. att man behöver åtta stycken (för mig då), så det var rätt dyrt och jag tänkte att det lilla glapp som är är inte är i jämförelse med hur mkt det skulle rört sig med originalgummit så förutom oljudet (som jag inte hörde), kunde jag leva med det ![]() Även till Westfieldens k-hämmare lär det bli kulleder, men dessa "råkar" jag redan ha liggande, vilket är rätt praktiskt ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2060 besök totalt |