Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bilrelaterade 3dcad filer
3103 besök totalt
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005

Trådstartare

Hej jag är i banorna på att kraftigt modifiera en bil och vill prova en del saker
i datorn i program som tex CATIA V5 eller Inventor.
En del saker kan jag alltid CADda upp själv men en del saker har jag ännu inte införskaffat
och vet heller inte om jag någonsin kommer göra utan vill prova saker i datorn först.

Vet att det finns en hel del personer här som kör dessa program eller liknande.
Det skulle vara trevligt om vi kunnde sammla de filer här som folk vill dela med sig av.
Filer som är allt möjligt till bilar som tex stolar, motorer och växellådor, bromsOK, bromsskivor mm.

om man tex kör CATIA V5 så lägger man upp en fil vid namn
*.catpart (*=filnamn) eller vad de andra filerna heter
och en *.step eller *.igs

Mvh, Per

Här sen Nov 2007

Bra initiativ, var ska man ladda upp filerna?

Här sen Sep 2005

Trådstartare
En bra fråga, jag tyvärr inte har något svar på.

,Per

Lund
Här sen Dec 2002

Innan University of Washington la upp fsae.com's shared cad library så kördes det hela genom att filerna laddades upp på ett gemensamt gmailaccount, kan vara en tanke?

Skänninge
Här sen Maj 2003

Re:

Pontus Fyhr skrev:
Innan University of Washington la upp fsae.com's shared cad library så kördes det hela genom att filerna laddades upp på ett gemensamt gmailaccount, kan vara en tanke?

Mjä, det finns alltid någon som får för sig att antingen kapa kontot eller missbruka det. och det är ju tråkigt om det sker när det väl börjar bli en databas av det hela.
Skulle vara ett alternativ där ingen kan byta lösenord isf, eller radera.

Citera
Roggaman
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004

Datsun 240Z -73 Blivande banbil
Datsun 280ZX -80 Sommarbil
Ford Probe GT -93 Såld
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002

Re:

Eric Josefsson skrev:
Pontus Fyhr skrev:

Mjä, det finns alltid någon som får för sig att antingen kapa kontot eller missbruka det. och det är ju tråkigt om det sker när det väl börjar bli en databas av det hela.

Jo det bästa vore givetvis att sätta upp en FTPserver... där filerna kan nås via web... som har några få utvalda admins, som rejsa... (eller som fsae's bibliotek fungerar nu)

Är det dags att skänka mer pengar till fler uppgraderingar hos Magnus?

Staffanstorp
Här sen Dec 2007

Re:

Pontus Fyhr skrev:
Eric Josefsson skrev:
Pontus Fyhr skrev:

Jo det bästa vore givetvis att sätta upp en FTPserver... där filerna kan nås via web... som har några få utvalda admins, som rejsa... (eller som fsae's bibliotek fungerar nu)

Är det dags att skänka mer pengar till fler uppgraderingar hos Magnus?

Vi kanske kan lösa nått på den nya sidan pontus. Det är ju faktiskt nu att vi har en hel del vettiga komponenter som andra kan dra nytta av.

bara en tanke.

och jag instämmer med "AerODynamic" det är en lysande ide, men det finns redan sådanda bibliotek. det är bara att leta.

// Peace out

Toyota Corolla Ke20 -77
Volvo Amazon B18 -67
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Eftersom det inte verkar bli så mycket med denna tråden
så kan man kanske ner alla bra länkar man vet till 3d filer.

Mvh, Per

Mariestad
Här sen Feb 2007

Re: Bilrelaterade 3dcad filer

Aerodynamic skrev:
Hej jag är i banorna på att kraftigt modifiera en bil och vill prova en del saker
i datorn i program som tex CATIA V5 eller Inventor.
En del saker kan jag alltid CADda upp själv men en del saker har jag ännu inte införskaffat
och vet heller inte om jag någonsin kommer göra utan vill prova saker i datorn först.

Vet att det finns en hel del personer här som kör dessa program eller liknande.
Det skulle vara trevligt om vi kunnde sammla de filer här som folk vill dela med sig av.
Filer som är allt möjligt till bilar som tex stolar, motorer och växellådor, bromsOK, bromsskivor mm.

om man tex kör CATIA V5 så lägger man upp en fil vid namn
*.catpart (*=filnamn) eller vad de andra filerna heter
och en *.step eller *.igs

Mvh, Per

föreslår att man inte lägger upp .catpart-filer. Parter (och så vitt jag vet även andra v5-filer) som är skapade i en version (t.ex. R17) går ju inte att öppna i en äldre version (t.ex. R14) av mjukvaran. .igs är ett bättre format för det här ändamålet,

Kristoffersson Engineering
Citera
Alpina
Huskvarna
Här sen Dec 2004

Trevligt initiativ,

Varför inte skapa en CAD del på forumet? Moderator(erna) för det forumet hade kunnat administrera upplägget av filer.

För att det ska funka får man tänka sig ett visst krav på delarna som läggs upp.

Jag kan tänkta mig att bidra till ett CAD forum.

//Christian (Catia V5R18)

Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Re:

Alpina skrev:
För att det ska funka får man tänka sig ett visst krav på delarna som läggs upp.

Problemet är väl som med allt annat - man vet inte hur noggrann konstruktören varit när han/hon mätte upp originaldelarna. Hur löser man ett sådant problem egentligen?
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Anders Jeppsson skrev:
Alpina skrev:

Problemet är väl som med allt annat - man vet inte hur noggrann konstruktören varit när han/hon mätte upp originaldelarna. Hur löser man ett sådant problem egentligen?

Här är en lösning..

ner till 50 micron noggrannhet thumbs up
http://www.spcsoftware.co.uk/

Huskvarna
Här sen Dec 2004

Re:

Anders Jeppsson skrev:

Som jag tänkte det bör varje part / product granskas innan den läggs upp, man ser ganska snabbt på detaljrikedomen hur seriös man varit när man ritat

Eller ska man kanske ha krav på en draft och en källa var man fått dimensioner från? Blir ju ganska enkelt att kontrollera då

//Christian

Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003

Ska man kunna använda modellerna till något annat än att göra snygga bilder är det juh en förutsättning att funktionsmåtten "stämmer". Personligen skulle jag nog inte våga lita på modeller utan att veta förutsättningarna som fanns när man mätte/modellerade upp dem.

Är det någon här som lyckats få orginalmodeller på några komponenter på tex motorer. Jag har legat på yamaha lite granna, men av förklarliga skäl vill de juh inte släppa ut sådant.

Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

Re:

[quote="Anton Lillsund"]
Anders Jeppsson skrev:
Alpina skrev:

Här är en lösning..
ner till 50 micron noggrannhet thumbs up
http://www.spcsoftware.co.uk/

Åhhhh... Gee mig eeen!! hmh, eller jag tar gärna två när jag ändå håller på!!

3103 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande