Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3103 besök totalt |
Bilrelaterade 3dcad filer
Hej jag är i banorna på att kraftigt modifiera en bil och vill prova en del saker i datorn i program som tex CATIA V5 eller Inventor. En del saker kan jag alltid CADda upp själv men en del saker har jag ännu inte införskaffat och vet heller inte om jag någonsin kommer göra utan vill prova saker i datorn först. Vet att det finns en hel del personer här som kör dessa program eller liknande. Det skulle vara trevligt om vi kunnde sammla de filer här som folk vill dela med sig av. Filer som är allt möjligt till bilar som tex stolar, motorer och växellådor, bromsOK, bromsskivor mm. om man tex kör CATIA V5 så lägger man upp en fil vid namn *.catpart (*=filnamn) eller vad de andra filerna heter och en *.step eller *.igs ![]() Mvh, Per _________________ Per Axblom |
||||||
Re:
Mjä, det finns alltid någon som får för sig att antingen kapa kontot eller missbruka det. ![]() Skulle vara ett alternativ där ingen kan byta lösenord isf, eller radera. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
Har ni kollat här: http://www.3dcadbrowser.com/browse.aspx?category=52 ?
_________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
||||||
Re:
Jo det bästa vore givetvis att sätta upp en FTPserver... där filerna kan nås via web... som har några få utvalda admins, som rejsa... (eller som fsae's bibliotek fungerar nu) Är det dags att skänka mer pengar till fler uppgraderingar hos Magnus? ![]() _________________ Pontus Fyhr |
||||||
Re:
Vi kanske kan lösa nått på den nya sidan pontus. Det är ju faktiskt nu att vi har en hel del vettiga komponenter som andra kan dra nytta av. bara en tanke. och jag instämmer med "AerODynamic" det är en lysande ide, men det finns redan sådanda bibliotek. det är bara att leta. // Peace out _________________ Philip Andersson Toyota Corolla Ke20 -77 Volvo Amazon B18 -67 |
||||||
Re: Bilrelaterade 3dcad filer
föreslår att man inte lägger upp .catpart-filer. Parter (och så vitt jag vet även andra v5-filer) som är skapade i en version (t.ex. R17) går ju inte att öppna i en äldre version (t.ex. R14) av mjukvaran. .igs är ett bättre format för det här ändamålet, _________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||||||
Trevligt initiativ,
Varför inte skapa en CAD del på forumet? Moderator(erna) för det forumet hade kunnat administrera upplägget av filer. För att det ska funka får man tänka sig ett visst krav på delarna som läggs upp. Jag kan tänkta mig att bidra till ett CAD forum. ![]() //Christian (Catia V5R18) _________________ Christian Bylund Bylund Automotive AB Svensktillverkade bromsbänkar. |
||||||
Re:
Problemet är väl som med allt annat - man vet inte hur noggrann konstruktören varit när han/hon mätte upp originaldelarna. Hur löser man ett sådant problem egentligen? ![]() |
||||||
Re:
Här är en lösning.. ![]() ner till 50 micron noggrannhet ![]() ![]() http://www.spcsoftware.co.uk/ _________________ /Anton Lillsund |
||||||
Re:
Som jag tänkte det bör varje part / product granskas innan den läggs upp, man ser ganska snabbt på detaljrikedomen hur seriös man varit när man ritat ![]() Eller ska man kanske ha krav på en draft och en källa var man fått dimensioner från? Blir ju ganska enkelt att kontrollera då ![]() //Christian _________________ Christian Bylund Bylund Automotive AB Svensktillverkade bromsbänkar. |
||||||
Ska man kunna använda modellerna till något annat än att göra snygga bilder är det juh en förutsättning att funktionsmåtten "stämmer". Personligen skulle jag nog inte våga lita på modeller utan att veta förutsättningarna som fanns när man mätte/modellerade upp dem.
Är det någon här som lyckats få orginalmodeller på några komponenter på tex motorer. Jag har legat på yamaha lite granna, men av förklarliga skäl vill de juh inte släppa ut sådant. |
||||||
Re:
[quote="Anton Lillsund"]
Åhhhh... Gee mig eeen!! hmh, eller jag tar gärna två när jag ändå håller på!! ![]() _________________ Mvh // Niklas L |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3103 besök totalt |